2017. november 20. Jolán
Miskolc
-1°C / 5°C
2019-től 11 emeletes motorvonat érkezik uniós finanszírozásból
minap.hu
|
2017. augusztus 17. 15:45
|
frissítve: 2017. augusztus 19. 00:13
Az első KISS elnevezésű járművek a legnagyobb forgalmú váci és ceglédi vonalakon állhatnak forgalomba.

Tizenegy darab nagykapacitású motorvonat beszerzéséről írt alá szerződést Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója és Dunai Zoltán, a Stadler Bussnang AG országigazgatója. Ez az újabb állomása annak a magyar vasút életében kiemelt jelentőségű keret-megállapodásnak, amelyet áprilisban kötött meg a két vállalat. A rugalmas lehívási lehetőséget biztosító keretszerződésnek köszönhetően 40 darab nagykapacitású motorvonatot szerezhet be a MÁV-START a következő nyolc évben – a forráskeretek rendelkezésre állásának függvényében.

emeletes_motorvonat_alairas_dunai_csepke_170817.jpg

A mostani lehívási megállapodás aláírását még megelőzte a támogatási szerződés is, amelyet augusztus 8-án kötött a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START – a nagykapacitású motorvonatok beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás minőségbiztosítását és a fejlesztés EU Bizottság szakértői előtt történt bemutatását követően. A 60,5 milliárd forint értékű támogatási szerződés tárgya 11 darab új, emeletes motorvonat beszerzése és a projekthez kapcsolódó feladatok ellátása. A kétszintes járművek fajlagos beszerzési ára 16,7 millió euró. Az első lehívási csomag (11 darab jármű) tartalmazza az üzemeltetési készlet és az oktatások költségét is.

emeletes_vonat_nyugati_mav1.jpg

Az elővárosi forgalomban közlekedő járművekkel szemben a következő elvárások fogalmazódtak meg: villamos motorvonati üzem, 160 km/h engedélyezett sebesség, a kerékpár-szállítási igények szezonalitásának figyelembe vétele (12-36 hely vonatonként), utasszámláló rendszer megléte, leszállásjelző és szintbeli beszállás emelt peronmagasságnál. A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak. A járművek nagy belépő terekkel rendelkeznek az optimális utasáramláshoz, a gyártó – a gyors utascsere biztosítása érdekében – oldalaként 12 ajtót alakít ki. A szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a tágas és világos belső terek, a fejlett légkondicionáló rendszer. A Stadler KISS-eket a gyártó ellátja az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

A KISS vonatok a legújabb biztonsági – ütközési és szilárdsági – szabványoknak megfelelő, könnyű alumínium kocsiszekrényekkel készülnek. Üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler-gyártmányú – FLIRT motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

emeletes_vonat_nyugati_mav.jpg

A vasúttársaság a nagy forgalmú Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon állítja forgalomba a KISS vonatokat, 2019 és 2020 között. A tervek szerint a hétvégi időszakban az utasok nemcsak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem egyes kiemelt forgalmú távolsági vonatok esetében is: iskolaidőszakban egyes kelet-magyarországi IC vonatokon (a Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalon és a kör-IC járatain), a nyári menetrendi szezonban pedig a Balaton déli partján, illetve a Velencei-tónál.

A továbbiakban a minimális lehívási mennyiség három darab jármű lehet. A későbbi lehívási ütemekkel érkező kétszintes motorvonatok a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan–Gyöngyös vonalszakaszokon is közlekedhetnek a tervek szerint. A MÁV-START az emeletes motorvonatokat saját szolnoki telephelyén fogja karbantartani. A korszerű motorvonatok 95 százalék feletti rendelkezésre állással üzemeltethetőek.

Nem

Videótár

Kutyamérgezés
02:42
Tél a Közútnál
02:02
Pénzgyűjtés a GYEK nek
01:33
Felújították a Tündérkert Óvodát
01:48
Fekve nyomó verseny
01:43
Védjünk meg Magyarországot Ifj Lomnici Zoltán
02:35
MVK Zrt balesetmentes közlekedés
01:41
Koraszülöttek Világnapja
01:59
26. Francia Filmnapok
02:06

Most

Jelenleg nincs adás!