Ugrás a tartalomra

Az üzletekben már itt a karácsony

Bacsó István
Utoljára módosítva
2022. december 03. szombat 14:51
A kereskedelem az értékesítésről szól, egy-egy kiemelt ünnepkörre felépíteni a marketinget kifizetődő, de azt nem mindenki nézi jó szemmel, hogy egyre korábban indítják az üzletek a karácsonyi szezont, van ahol már szeptember végén.
Illusztració. Forrás: Depositphotos

A kereskedelmi cégek igyekszenek racionális döntéseket hozni, felmérések és a saját tapasztalataik alapján, amelyek azt mutatják, hogy megéri mind jobban elnyújtani a bevásárlási szezonokat. Erre a megállapításra jutott több vásárlóiattitűd-kutatás is a közelmúltban. Az Offerista Group szerint a magyarok több mint 37 százaléka már a karácsonyi kínálat megjelenésétől elkezdi a vásárlást, ami akár szeptember végén is lehet, hiszen sok cég idén is kipakolta a polcokra már ekkor a karácsonyi termékeket. Ez igazolja az értékesítők várakozásait, mert a hosszabb idő több eladott árut jelent, ugyanakkor a vásárlóknak is hasznos, nem marad minden ajándék beszerzése és az utánajárás a decemberi nagy roham idejére – érvelnek a korai karácsonyi szezont elindító kereskedők. Hozzátéve azt is, hogy ezáltal csökkenthető a decemberi csúcsforgalom a boltokban, a vevők is sokkal megfontoltabbak, jut idő a gondolkodásra, válogatásra, csökken a stressz.

A felmérésből kiderült, hogy a vásárlók 12 százaléka már a novemberi Black Friday-akciók során is a karácsonyra készült, de olyanok is vannak mintegy 7 százaléknyian, akik még ennél is nagyobb kedvezményvadászok, és arra játszanak, hogy az ünnep előtti utolsó napokban még nagyobb leárazásokkal találkozhatnak, így kivárnak. A taktika azonban nem mindig jön be, mert lehet ugyan, hogy lesznek nagy akciók, de az is gyakori, hogy már csak a maradékból lehet majd válogatni – figyelmeztetnek a szakértők.

A válaszadók 62 százalékának a vásárláskor továbbra is az ár-érték arány a legfontosabb, és 66 százalékuk tervezi, hogy nagyjából ugyanannyit fog költeni, mint tavaly. Inkább máson spórolnak. Közel 19 százalék az akciókra hajt, tehát a legfőbb szempont, hogy kedvezményes áron tudja megvásárolni a kiszemelt terméket, és a minőségben is hajlandók kompromisszumokra a jó árért. A megkérdezetteknek mindössze 6,3 százaléka mondta azt, hogy az ár nem számít, a piacon kapható legjobb terméket keresi. A felmérésben résztvevők 49 százaléka online áruházakban és hagyományos boltokban is nézelődik, ha ajándékokat venne.

Válság ide vagy oda, a karácsonyra nem sajnáljuk a pénzt. Ez kiderült a múlt hétvégi Black Friday alatt is, amikor rekordokat döntött az értékesítés. Némi hangsúlyeltolódás érezhető az olcsóbb szegmensek felé, de a költés volumene nem csökken, hanem növekszik.

A felmérés során arról is megkérdezték a résztvevőket, hogy mennyi pénz megy el ajándékokra. Eszerint a vásárlást tervezők 39 százaléka 35 és 75 ezer forint közötti összeget szán a szeretteire, 36,6 százalékuk 35 ezer alatt költ. A válaszadók 14 százaléka 75-110 ezer közötti összeget készül elkölteni, de 5,6 százalék akár 150 ezerig is elmegy. A felső 4,6 százaléknak pedig a határ a csillagos ég.

Az általunk megkérdezett miskolci bolthálózatok szerint jelenleg még érezhetően megfontoltabbak a vásárlók, nem indultak be a nagy bevásárlások sem élelmiszerből, sem ajándéktárgyakból, azzal együtt, hogy mindenki kínálja már hetek óta az utóbbiakat is a polcain.

„Most még gyengébb a forgalom, de szerintem tizedike után be fog indulni, amikor megkapják az emberek a fizetést, illetve a nyugdíjat” – mondta Tóthné Dobi Hilda, az Unió Coop Zrt. 101. Számú miskolci Árucsarnokának üzletvezetője. „A kínálatunkban már megjelentek a karácsonyi termékek. A szaloncukortól a mikulásokon át a fenyődíszekig, fenyőfákig. A kosarak még nem ezekkel vannak tele, de a fizetésnap után ez bizonyára változni fog. A csokimikulásokat, mikuláscsomagokat és a csokoládékat kezdték el jobban csipegetni a vásárlóink, az a legközelebbi ünnep jövő kedden. A hús és tojás felvásárlását még nem látjuk, de a sütéshez például az akciós margarint már vitték a múlt héten” – tudtuk meg az üzletvezetőtől, aki szerint idén inkább az olcsóbb kategóriájú, akciós termékeket fogják keresni náluk a vásárlók.

További hírek

Olvasnivaló