Miskolc idén sem számíthat könnyű évre. Melyek a legnagyobb kihívások 2022-ben?
Röviden összefoglalva: az önkormányzat működőképességének, fizetőképességének megőrzése, a korábban megkezdett pályázati projektek befejezése, az új projektek megfelelő előkészítése, a szakemberek megtartása, a választás és népszavazás, valamint a népszámlálás lebonyolítása.
Kezdjük az első ponttal. Mit tesznek meg pénzügyi téren?
A teljesség érdekében a 2020-as költségvetéssel kezdem, hiszen a világjárvány előtt egy teljesen új szemlélet alapján kezdtük meg a tervezést. Hosszú évek után ez lett volna Miskolc városának az első olyan költségvetése, amiben kevesebb volt a kiadás, mint a bevétel.
Akkor minden rendben van, hiszen ezek szerint van pénz?
Látszólag. Azonban egy tárgyévi költségvetést nem lehet függetleníteni a korábbi időszak gazdálkodásától és a kialakult világjárványtól. Mindenki előtt ismert a Miskolc Holding Zrt. felé fennálló 10 milliárd forintos nagyságrendű adósságállomány, amelyet megörököltünk. Csakúgy, mint a milliárdos mértékű betervezett, de meg nem valósult bevételeket. Ezekkel a hatalmas terhekkel indultunk, majd a pandémia miatt évente közel 5 milliárd forint bevételkieséssel számolhatunk.
Hogy tudták kezelni ezt a helyzetet?
Kizárólag folyamatosan kontrollált, takarékos és ésszerű gazdálkodással. Minden kiadást egyenként megvizsgálunk, és nem vagyunk restek alkudni sem.
Konkrét példát is tudna mondani?
Hivatali szinten évente 50 millió forintot költöttünk papír-írószerre, több mint 10 millió forintot nyomtatók üzemeltetésére, több mint 70 millió forintot irattározásra. A megoldás a papírmentes hivatali működés elindítása és a 11 folyó kilométernyi iratot tartalmazó irattárban az átfogó selejtezés megindítása volt. Természetesen minden folyamatot ilyen alaposan átvizsgálunk.
Sokat hallani mostanában a hivatali autókról. Ön is nyilatkozott a sajátját illetően.
A korábbi időszakban jellemzően csak a vezetői autók cseréjére került sor, így fordulhatott elő az, hogy a kollégák egymillió kilométert futott autóval közlekedtek, és több tízmillió forintot költöttünk néhány százezer forintot érő autók karbantartására. Tavaly 11 régi járművet értékesítettünk, és az idén is továbbiakat hirdettünk meg. 2021-ben új ügyintézői autókat tudtunk beszerezni. Az autók árfekvése 3-4 millió forint, míg a terepjárók esetén 6 millió forint, hiszen Dacia típusról van szó. Mikrobusza mindig is volt a városnak, ahogy szerintem körülbelül 3000 magyarországi önkormányzatnak is. Az 2 évvel ezelőtt tönkrement, és gazdaságosan már nem volt javítható. Mivel a pandémia alatt nem volt rá szükség, újat nem vettünk, jelenleg is csak bérlünk egy mikrobuszt. Költségtakarékos, ha nem kell két autót igénybe venni öt főnél több ember szállításához. A bérlet pedig bármikor felmondható.
Elődjéről köztudott, hogy több százezer forintért taxi- és éttermi számlákat fizetett ki hivatali bankkártyájával, több mint 180 ezer kilométert autózott el néhány év alatt, továbbá a fizetésén felül havi bruttó 500.000 forint céljuttatást is kapott. Önnek is van céljuttatása?
Nincs.
Mi a helyzet a pályázatokkal? Információnk szerint a Hivatal vette át a projektfeladatokat a Miskolc Holdingtól.
2021. december 1-től a Polgármesteri Hivatal látja el a korábbi európai uniós pályázatokkal kapcsolatos feladatokat. Jól mutatja az elvégzett munka mennyiségét az, hogy 2019 októberében a TOP forrás felhasználása 18 százalékon állt, azaz a 35 milliárd forint fejlesztési keretösszegből 5 év alatt 6,3 milliárd forint támogatás került „lehívásra”.
Ez országos probléma volt?
Az akkori állapot szerint az országban Miskolc városa, a megyei jogú települések között az utolsó előtti helyet foglalta el.
Hogy haladnak azóta?
A jelenlegi forrásfelhasználás alapján, 2019 októberét követően, 2 év alatt megduplázódott a támogatások lehívásának az aránya. 2022. év végére ez az arány a háromszorosára emelkedhet, azaz 54 százalékra. Ezzel párhuzamosan idén elindul a Fenntartható Városfejlesztési Stratégia megalkotása, ami 31,35 milliárd forint összegű támogatás felhasználásának alapját jelenti.
Ehhez sok-sok jó szakember kell, a közszférában viszont alacsonyak a bérek. Hogy tudják megtartani a szakembereket?
Ez sem könnyű feladat. A Polgármesteri Hivatalban köztisztviselők dolgoznak, akik bérét jogszabály határozza meg. Ennek mértékét jól mutatja, hogy egy 37 év jogviszonnyal rendelkező, felsőfokú végzettségű köztisztviselő állam által elismert bére bruttó 231.900 forint.
Ez azért nagyon kevés, a jelenlegi minimálbérnél is kevesebb.
Nem tagadom. Életpályamodell szinte minden szektorban volt, a köztisztviselőknél viszont nem. 2019-től minden esztendőben 10 százalékos emelést hagyott jóvá a közgyűlés. Próbáljuk a teljesítményértékelés alapján eltérített bérekkel, béren kívüli juttatásokkal, jó munkahelyi légkörrel, illetve egyéb intézkedésekkel (tanulószoba, gyermekfelügyelet, kutyabarát munkahely) vonzóvá tenni a hivatalt. A valós átlagbér a Hivatalban emiatt bruttó 345.000.- Ft. Én személy szerint rendkívül hálás vagyok a kollégáknak, hogy a világjárvány alatt is helyt álltak és próbálták megoldani a város gondját-baját. Míg mi kitartottunk, más megyei jogú város „elesett”, hiszen hetekig nem tudták például ellátni az anyakönyvezési feladatokat.
Közelegnek a választások, ez milyen feladatokat ró egy hivatalra? Csak egy napról van szó?
Bárcsak így lenne! Közel ezer ember összehangolt munkájára van szükség. A felkészülés november óta tart és a pénzügyi elszámolással együtt még nyáron is dolgozni fogunk vele. Képzések, eljárási feladatok (például: átjelentkezések kezelése, ajánlóívek kiadása, visszavétele), a szavazókörök berendezése, a bizottságok ellátása, stb. Rengeteg teendő, amit a jogszabály a Polgármesteri Hivatalokra bíz. A népszámlálással is hasonló a helyzet, hiszen közel 500 számlálóbiztos fogja róni Miskolc utcáit.
(Címlapkép: Ignácz Dávid jegyző online konzultáción; MiNap-archív; Fotó: Juhász Ákos)