Ugrás a tartalomra

Költségvetés és közlekedés - értékelnek a frakcióvezetők

minap.hu
Utoljára módosítva
2020. február 29. szombat 19:22
A közgyűlés után minden frakcióvezetőt megkérdeztünk.

Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető

A Velünk a Város-frakció eltökélt az egyensúlyi költségvetés és a takarékos gazdálkodás mellett. Mint a közgyűlési vita során is felhívtuk rá a figyelmet ezekre azért van szükség, mert az előző városvezetés elherdálta azokat a javakat, amikből építkezni lehetne. Ez igaz mind a város költségvetésére, mind az MVK Zrt.-re. Mi a közlekedési vállalatnál és az önkormányzatnál is a fenntarthatóságot tartjuk az egyik legfontosabb szempontnak. A meglévő rendszerek megfelelő szakmai színvonalon történő működtetése az első számú feladatunk. Amikor aztán ezt már biztosítottuk, akkor jöhetnek a beruházások. Visszautasítjuk ugyanakkor azokat az ellenzéki oldalról érkező vádakat, hogy Miskolc 2020-as költségvetése nem tartalmaz fejlesztéseket, hiszen jelenleg is közel kétszáz projektünk van folyamatban. A korábbiakkal ellentétben nem pusztán hangzatos szólamokban fog fejlődni a város, hanem tényleges és szisztematikus építkezésbe kezdünk. Azt is láthattuk ugyanis korábban, hogy a Fidesz-KDNP-frakció számos fejlesztést bevezetett a költségvetésbe, de aztán sorra kiderült, hogy ezeket nem végezték el. Azaz csak egy költségvetési sor maradt egy-egy beruházás. Ahogy az önkormányzatnál, úgy a város közlekedési vállalatánál is a felelős gazdálkodás szempontjai kerülnek előtérbe. Fontos elmondani, hogy az előző városvezetés megrendelte ugyan a szolgáltatást a társaságtól, a járatstruktúrára is rábólintott, de egyrészt ennek nem fizette ki az árát, másrészt a vállalat nem volt képes teljesíteni a menetrendet. A miskolciak tapasztalták, hogy egyre rendszeresebbek lettek a járatkimaradások. Mi olyan menetrendet szeretnénk, amiben pontosan érkezik a busz a megállóba, és olyan céget szeretnénk, ami stabilan működik, és fejlesztésekbe tud kezdeni. A városvezetés azt támogatja, hogy az MVK dolgozói jól érezzék magukat, elégedettek legyenek a munkahelyükkel, és ezek mellett további környezetkímélő buszokat vásárolhassanak, vagy éppen bevezethessék a készpénzmentes, mobilapplikáción keresztül történő jegy- és bérletvásárlást.

Badány Lajos (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes

A 2020-as költségvetés alapjait az előző évek gazdasági öröksége határozta meg: a felhalmozott 14 milliárdos adósság, a közösségi közlekedés súlyos finanszírozási zavara, a város 3, illetve a Holding 9 milliárdos folyószámlahitele és 53 milliárdos kötelezettségállománya. Ez az adósságspirál tovább nem tartható fenn, ki kellett húzni a fejünket a homokból, és felmérni a város valós lehetőségeit. Az elfogadott költségvetés tehát rendkívül takarékos gazdálkodást jelent az önkormányzat és intézményei számára, hogy a város működőképessége biztosítható legyen. Elsődleges cél a csőd szélére sodort MVK Zrt. pénzügyi helyzetének stabilizálása volt. S ebben a súlyos likviditási helyzetben a Fidesz-KDNP-s képviselők demonstratív módon 134 módosító indítványt – beismerő vallomást – nyújtottak be, holott tudhatták, hogy ezen igények teljesítésének pénzügyi alapjait az elmúlt időszakban éppen ők élték fel. Van köztük egy sor olyan lakossági felvetés, amelyet az előző ciklusban még mi terjesztettünk be, de azokat indoklás nélkül elutasították. Természetesen a „romeltakarítást” követően sorra vesszük ezeket a jelzéseket, és igyekszünk azokat ütemesen teljesíteni. 2018 közepétől a választásokig terjedő időszakban gyakorlatilag leállt a döntéshozatal, megálltak a projektek. Miskolcon a beruházások alig 18 %-a teljesült, az országos átlag 60 %. A pályázatok jó részét egyszerűen „beseperték” az íróasztal fiókjába „vezetői döntésre vár” címkézéssel. Közben az építőipar árai elszabadultak, s az elnyert pályázati pénzek ma már nem fedezik a kivitelezés költségeit. Azon dolgozunk, hogy a támogatások átcsoportosításával a beruházások megkezdődhessenek. Az MVK Zrt. helyzetét 2,6 milliárd forint biztosításával sikerült stabilizálni. A költséghatékonyabb működés érdekében további hat szóló CNG busz beszerzését, bankkártyás jegykiadó automaták telepítését és mobilfizetéses jegyvásárlás bevezetését tervezzük. Ezek a lakosság utazási komfortjának javítását is szolgálják. A Miskolc-kártya használatával pedig a bérletárakból 10% kedvezményt biztosítunk.

Alakszai Zoltán (Fidesz) frakcióvezető

Nem támogattuk az előterjesztett 2020-as költségvetést, hiszen meglátásunk szerint ez egy olyan javaslat, amelyben egyetlen beruházás sem szerepel, leszámítva a Diósgyőri vár rekonstrukcióját, amit még a Fidesz-KDNP-s városvezetés tárgyalt le Magyarország kormányával. Álláspontunk szerint ambiciózus Miskolcnak ambiciózus költségvetésre, fejlesztésekre, valamint forrásokra van szüksége ahhoz, hogy ne forduljon vissza a fejlődés útján, és ne kerüljön vissza oda, ahová 2010 előtt a szocialisták vezették a várost. Ennek érdekében rekordszámú, 134 módosító indítványt nyújtottunk be – egyebek mellett utak, járdák felújításáról, közparkok rendezéséről, játszóterek rendbetételéről, vagy éppen sportklubok és a kultúra támogatásáról. Ezzel is érzékeltetni szerettük volna, hogy felelősséggel gondolkodunk a borsodi megyeszékhelyről, hiszen önkormányzati képviselőként ellenzékből is van felelősségünk. A javaslataink közül egyetlen egyet sem szavazott meg a várost vezető, többségi balliberális-jobbikos frakció. Ami a közösségi közlekedést illeti, azt láthatjuk, hogy a szocialistáktól jól megszokott, megszorításokra épülő politika folytatódik Miskolcon. Ilyenre 2010 óta nem volt példa Miskolcon, hiszen az előterjesztés jegy- és bérletáremelést, illetve jelentős járatszámcsökkenést is tartalmaz. Mi pedig azt mondjuk, hogy a közösségi közlekedés átalakítása nem járhat a miskolciak érdekeinek háttérbe szorításával. Kértem Veres Pál polgármestert, hogy a rendszerszintű, a szolgáltatást javító egyeztetésre – amennyiben lesz ilyen – minket is hívjanak meg. Szeretnénk megvédeni az elmúlt évek vívmányait, mert álláspontunk szerint megszorításokból sosem következik fejlődés. Azt pedig különösen nem támogatjuk, hogy az elhibázott, megszorításokra épülő politika árát a miskolciakkal fizettessék meg. Az áremelkedés és a járatritkítás mellett az előterjesztés még arra is javaslatot tett, hogy a jegyet nem váltó utasok büntetési tétele 5 ezer forintra csökkenjen. Ez nonszensz, álláspontunk szerint a tisztességes miskolci polgárokat kell támogatni, nem a bliccelőket.

Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető

A költségvetés kapcsán az a nagy problémánk, hogy semmilyen beruházást nem látunk benne. Az elmúlt években szinte minden orvosi rendelőt, bölcsődét, óvodát felújítottunk. A Fidesz-KDNP frakciószövetség 134 módosító indítványt nyújtott be, ezekben olyan tényleges lakossági igények tükröződnek, amelyek nem jelennek meg a költségvetésben. Ezeket a városvezető MSZP-Jobbik frakció mind leszavazta. Több olyan terület van véleményünk szerint, ahol Miskolc visszalép az előző évhez, évekhez képest; gondoljunk csak arra, hogy például a sportszervezetek támogatása is visszaesett. Nulla forinttal támogatja az önkormányzat a diósgyőri labdarúgást. De a vízilabdaklub, a jégkorong is sokkal kevesebbet kap. A sport mecénás keretösszege is kevesebb. A sport mellett a kultúra a nagy vesztese az idei költségvetésnek. A választási ígérettel ellentétben nem emelték meg a Salkaházi program keretösszegét. A KDNP nem támogatta a megszorítások és a leépítések költségvetését. Nincs víziója a városvezetésnek. Az MVK-val kapcsolatos előterjesztés szakmaiatlan, mert nem derül ki belőle például, hogy milyen viszonylatoknál és mikor lesz járatritkítás. A villamosok esetében 11 százalékos járatcsökkenés lesz, a buszoknál is hasonló az arány. A jegyek és bérletek árai pedig 10 százalékkal emelkednek. A diákbérlet drágább lesz, mint Budapesten. A szolgáltatás színvonala egyértelműen romlik. Ezt a KDNP nem támogatja, mert kettős negatív hatás fog érvényesülni: drasztikus járatritkítás, mellette pedig az áremelés. Ennek komoly negatív következménye lesz Miskolcra nézve; attól félünk, hogy még többen ülnek majd autóba. Így nő a környezet terhelése, küzdenünk kell majd a szmoggal, és még nagyobb dugók alakulnak ki a város útjain. Illetve romlik a tömegközlekedés színvonala. Azzal sem értettünk egyet, hogy a bliccelők esetében a büntetési tételt csökkentik. Úgy gondoljuk, hogy ez pedagógiailag nagyon rossz gondolat, mert így engedjük, hogy egyesek visszaéljenek a helyzettel. Az MVK-nál meglehetősen új a busz- és villamosflotta, eddig jó volt a szolgáltatás színvonala, most azonban ez nagyon vissza fog esni.

 

További hírek

Olvasnivaló