– A rendszerváltás óta első esetben történt meg, hogy törvényi úton csökkentik a munkavállalók keresetét – értékelte a hétfőn elfogadott új törvényt kedden délután Miskolcon, a BOKIK-ban tartott tanácskozás után Borsik János, aki konkrét példaként a műszakpótlék változását, valamint a túlmunka kifizetésének bizonytalanságát említette. Véleménye szerint nő a munkavállalók kiszolgáltatottsága, amit álláspontja szerint a kormánynak csökkentenie kellene, nem pedig növelni. Nehezményezte az országos szociális párbeszéd gyengítését, továbbá a szakszervezeti tagok után járó munkaidő-kedvezmény csökkentését, ami az érdekképviseleti munka megnehezítését jelenti a gyakorlatban.
– A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsot tájékoztatta a kormány a 2012. évi minimálbér és szakmunkás bérminimum mértékéről és a kompenzálás módjáról. Ennek értelmében bruttó havi 93 ezer forintra emelik a minimálbért. Ez nem más, mint érzéki csalódás, mert nettóban ugyanannyit takar, mint a mostani, a munkáltatónak viszont többletteher. A differenciált minimálbér lehetőségét is megadják, ami a leszakadást konzerválhatja, amennyiben alkalmazzák – értékelt a szakszervezeti vezető.
– A teher növelésének kettős hatása lesz a munkaerőpiacra, egyrészt növeli a fekete foglalkoztatást, másrészt az elbocsátásokat – jelentette ki Borsik János. Bírálta azon szakszervezeti vezetőket is akik a napokban a Munka törvénykönyvével kapcsolatban részmegállapodást kötöttek a kormányzattal. A hatból három konföderációval aláírt megállapodás nem azonos a hatok által lefedett szakszervezeti oldallal. Ezért azt illegitimnek tekinti.
A differenciált minimálbérrel kapcsolatos kérdésünkre Borsik János elmondta: az eltérés irányát nem szabták meg. Komoly a veszély, hogy Borsod-Abaúj-Zemplénben és a Nyírségben nem felfelé mozdulnak el, míg Győr-Sopron-Mosonban emelnek rajta. Ennek az lehet a következménye, hogy a hátrányos térségekben felértékelődik a szociális ellátás. Azt mondják majd sokan, ennyiért nem érdemes dolgozni! Ez nem lehet az ország, de a kormány érdeke sem – jelentette ki Borsik János.
Cs. L.
– A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsot tájékoztatta a kormány a 2012. évi minimálbér és szakmunkás bérminimum mértékéről és a kompenzálás módjáról. Ennek értelmében bruttó havi 93 ezer forintra emelik a minimálbért. Ez nem más, mint érzéki csalódás, mert nettóban ugyanannyit takar, mint a mostani, a munkáltatónak viszont többletteher. A differenciált minimálbér lehetőségét is megadják, ami a leszakadást konzerválhatja, amennyiben alkalmazzák – értékelt a szakszervezeti vezető.
– A teher növelésének kettős hatása lesz a munkaerőpiacra, egyrészt növeli a fekete foglalkoztatást, másrészt az elbocsátásokat – jelentette ki Borsik János. Bírálta azon szakszervezeti vezetőket is akik a napokban a Munka törvénykönyvével kapcsolatban részmegállapodást kötöttek a kormányzattal. A hatból három konföderációval aláírt megállapodás nem azonos a hatok által lefedett szakszervezeti oldallal. Ezért azt illegitimnek tekinti.
A differenciált minimálbérrel kapcsolatos kérdésünkre Borsik János elmondta: az eltérés irányát nem szabták meg. Komoly a veszély, hogy Borsod-Abaúj-Zemplénben és a Nyírségben nem felfelé mozdulnak el, míg Győr-Sopron-Mosonban emelnek rajta. Ennek az lehet a következménye, hogy a hátrányos térségekben felértékelődik a szociális ellátás. Azt mondják majd sokan, ennyiért nem érdemes dolgozni! Ez nem lehet az ország, de a kormány érdeke sem – jelentette ki Borsik János.
Cs. L.