A főigazgató elmondta, a személyi jövedelemadó és a járulékok terén a legjelentősebb változás a családi járulékkedvezmény megjelenése lesz 2014. januárt 1-jétől. A családi adókedvezményhez hasonlóan már évközben is igénybe vehető engedményt egy nyilatkozattal kérvényezhetik a munkavállalók, az egyéni változók és az őstermelők.
Amennyiben a foglalkoztató adóelőleget megállapító munkáltató, az ő kötelessége a családi járulékkedvezmény havi összegének megállapítása is.
Akik jogosultak a családi adókedvezményre, élhetnek majd a járulékkedvezménnyel is, azonban fontos kitétel emellett, hogy biztosítotti jogviszonyban álljon az adózó.
Az új kedvezményformát a 7 százalékos egészségbiztosítási járulékból és a 10 százalékos nyugdíjjárulékból lehet igénybe venni, maximum a kettő együttes összegéig.
A családi adókedvezményt is érinti a változás: ha a szülők külön élnek, és felváltva gondozzák a gyermeküket, akkor ő mindkét felmenő esetében kedvezményezett eltartottnak minősül, és a kedvezmény összegének 50 százalékával élhetnek, azonban erről nyilatkozni kell a bevallásban.
Továbbá egyszerűsödnek az önkéntes kölcsönös biztosítópénztári befizetések utáni rendelkező nyilatkozatra vonatkozó szabályok, illetve a munkáltató adómentes támogatást adhat a dolgozónak lakáshitele törlesztéséhez.
Ha egy diák szünetelteti tanulószerződését, akkor biztosítási jogviszonya is érvényét veszti, a kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozóknak pedig nem kell majd egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetniük, amennyiben heti 36 órát elérő munkaviszonnyal is rendelkeznek.
A kisadózók vállalkozásainak adózásában (KATA) is lesznek változások
Aki heti 36 órás munkaviszonyban dolgozik, az továbbra sem minősül főállású kisadózónak, azonban 2014-től, ha valakinek több munkahelye is van, akkor a heti munkaórák összeadódnak az említett 36 óra megállapításánál.
A KATA-s vállalkozóknak is lehetőségük van magasabb összegű fizetési kötelezettséget választani, ami 75 ezer forintos havi adófizetési kötelezettséggel jár, ha pedig így dönt, akkor az ellátás havi alapja 136 250 forint lesz.

ÁFA – adóköteles sertéstermékek, elektronikus nyugta
Az általános forgalmi adó terén a mezőgazdasági szektor fordított adózása 2014. július 1. helyett 2018. december 31-éig alkalmazható, építőipari szolgáltatások esetében pedig építési hatósági engedély hiányában is alkalmazandó.
Másik változás, hogy a sertéságazat termékeinek értékesítése januártól 5 százalékos adókulcs alá kerül, valamint július 1-jétől bármilyen vásárlás után kaphatunk elektronikus nyugtát.
Emellett, ha a nyugta belépőjegyként is szolgál, akkor a bizonylatnak nem kell tartalmaznia keltezést, elég, ha a szolgáltatás érvényességi ideje megtalálható rajta.
Kedvezőbb illetéki szabályok
Házastársaknak januártól nem kell illetéket fizetniük ajándékozás vagy visszterhes vagyonátruházás esetén, illetve életkortól függetlenül bármely első lakásvásárlót – az eddigi 35 éven aluliakkal szemben – megilleti 12 havi pótlékmentes részletfizetési kedvezmény.
Illetékmentesen lehet visszterhes termőföldet szerezni, ha a tulajdonos 5 éven át saját maga műveli a területet, és ha valaki olyan telket vesz, ahol lakóházat építhet, akkor könnyebben tudja igazolni, hogy jogosult az illetékmentességre.
Az adózás rendjét is optimalizálták
Azok a személyek, akik külföldön tartózkodnak, és ott fizetik az egészségügyi járulékot, az Európai Unió elveinek megfelelően 2014-től nem kötelesek itthon is folyósítani az összeget, és ugyanúgy igénybe vehetik az egészségügyi szolgáltatásokat.
Gyorsabbak és hatékonyabbak lesznek az ellenőrzések is, hiszen ahhoz, hogy megkezdődhessen a folyamat, átkézbesíteni kell a vonatkozó megbízó levelet – ez pedig mostantól elektronikus úton is megtörténhet.
Bizonyos szerveződéseknek, mint az alapítványoknak vagy egyesületeknek nem kell benyújtaniuk társasági adóbevallást, ha nem volt vállalkozói bevételük, sem költségük vagy ráfordításuk.
Csupán nyilatkozatot kell benyújtaniuk, ennek határideje pedig a jövőben május 31-re változik – az eddigi február 25-éről.
Végezetül, ha tartozásunk van, akkor januártól a vámhatóság első fokon eljáró szervei is lefoglalhatják a tartozás összegének megfelelő ingóságunkat.
minap.hu
Amennyiben a foglalkoztató adóelőleget megállapító munkáltató, az ő kötelessége a családi járulékkedvezmény havi összegének megállapítása is.
Akik jogosultak a családi adókedvezményre, élhetnek majd a járulékkedvezménnyel is, azonban fontos kitétel emellett, hogy biztosítotti jogviszonyban álljon az adózó.
Az új kedvezményformát a 7 százalékos egészségbiztosítási járulékból és a 10 százalékos nyugdíjjárulékból lehet igénybe venni, maximum a kettő együttes összegéig.
A családi adókedvezményt is érinti a változás: ha a szülők külön élnek, és felváltva gondozzák a gyermeküket, akkor ő mindkét felmenő esetében kedvezményezett eltartottnak minősül, és a kedvezmény összegének 50 százalékával élhetnek, azonban erről nyilatkozni kell a bevallásban.
Továbbá egyszerűsödnek az önkéntes kölcsönös biztosítópénztári befizetések utáni rendelkező nyilatkozatra vonatkozó szabályok, illetve a munkáltató adómentes támogatást adhat a dolgozónak lakáshitele törlesztéséhez.
Ha egy diák szünetelteti tanulószerződését, akkor biztosítási jogviszonya is érvényét veszti, a kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozóknak pedig nem kell majd egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetniük, amennyiben heti 36 órát elérő munkaviszonnyal is rendelkeznek.
A kisadózók vállalkozásainak adózásában (KATA) is lesznek változások
Aki heti 36 órás munkaviszonyban dolgozik, az továbbra sem minősül főállású kisadózónak, azonban 2014-től, ha valakinek több munkahelye is van, akkor a heti munkaórák összeadódnak az említett 36 óra megállapításánál.
A KATA-s vállalkozóknak is lehetőségük van magasabb összegű fizetési kötelezettséget választani, ami 75 ezer forintos havi adófizetési kötelezettséggel jár, ha pedig így dönt, akkor az ellátás havi alapja 136 250 forint lesz.

ÁFA – adóköteles sertéstermékek, elektronikus nyugta
Az általános forgalmi adó terén a mezőgazdasági szektor fordított adózása 2014. július 1. helyett 2018. december 31-éig alkalmazható, építőipari szolgáltatások esetében pedig építési hatósági engedély hiányában is alkalmazandó.
Másik változás, hogy a sertéságazat termékeinek értékesítése januártól 5 százalékos adókulcs alá kerül, valamint július 1-jétől bármilyen vásárlás után kaphatunk elektronikus nyugtát.
Emellett, ha a nyugta belépőjegyként is szolgál, akkor a bizonylatnak nem kell tartalmaznia keltezést, elég, ha a szolgáltatás érvényességi ideje megtalálható rajta.
Kedvezőbb illetéki szabályok
Házastársaknak januártól nem kell illetéket fizetniük ajándékozás vagy visszterhes vagyonátruházás esetén, illetve életkortól függetlenül bármely első lakásvásárlót – az eddigi 35 éven aluliakkal szemben – megilleti 12 havi pótlékmentes részletfizetési kedvezmény.
Illetékmentesen lehet visszterhes termőföldet szerezni, ha a tulajdonos 5 éven át saját maga műveli a területet, és ha valaki olyan telket vesz, ahol lakóházat építhet, akkor könnyebben tudja igazolni, hogy jogosult az illetékmentességre.
Az adózás rendjét is optimalizálták
Azok a személyek, akik külföldön tartózkodnak, és ott fizetik az egészségügyi járulékot, az Európai Unió elveinek megfelelően 2014-től nem kötelesek itthon is folyósítani az összeget, és ugyanúgy igénybe vehetik az egészségügyi szolgáltatásokat.
Gyorsabbak és hatékonyabbak lesznek az ellenőrzések is, hiszen ahhoz, hogy megkezdődhessen a folyamat, átkézbesíteni kell a vonatkozó megbízó levelet – ez pedig mostantól elektronikus úton is megtörténhet.
Bizonyos szerveződéseknek, mint az alapítványoknak vagy egyesületeknek nem kell benyújtaniuk társasági adóbevallást, ha nem volt vállalkozói bevételük, sem költségük vagy ráfordításuk.
Csupán nyilatkozatot kell benyújtaniuk, ennek határideje pedig a jövőben május 31-re változik – az eddigi február 25-éről.
Végezetül, ha tartozásunk van, akkor januártól a vámhatóság első fokon eljáró szervei is lefoglalhatják a tartozás összegének megfelelő ingóságunkat.
minap.hu