Emelhetik a tarifákat Miskolcon, de a taxisok szerint még ez is kevés
Legutóbb 2018-ban módosították a taxiszolgáltatásért felszámítható árat szabályozó rendeletet. Akkor a taxisok érdekvédelmi képviseletét is ellátó Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (BOKIK) kezdeményezte a módosítást, aminek értelmében - a taxitársaságok által javasolt díjtételt alapul véve - az alapdíjat 450 forintra emelték. A viteldíjat 4 évvel ezelőtt 280 forint/kilométerben állapították meg, a várakozási díjat pedig percenként 70 forintban.
Minden drágult
Ezek a tarifák 2018 óta nem változtak. Március elején azonban három taxitársaság - a Nonstop, a Best of és a Fortuna-M - kezdeményezte a rendeletmódosítást. Gönczfalvi János, a Nonstop Taxi ügyvezetője lapunknak elmondta, az elszabadult infláció és az üzemanyagárak emelkedése mellett nekik komoly javítási és fenntartási költségekkel is számolniuk kell. A szervízdíjak "iszonyatosak", fogalmazott, az alkatrészek pedig ma már dupla annyiba kerülnek, mint akár csak egy éve. A leghúsbavágóbb azonban: 10 évesnél idősebb autót nem használhatnak, az újak most nagyon drágák, a szintén sokba kerülő használtakat pedig nem érdemes megvenni, ha 1-2 éven belül le kell cserélniük.
- Azt számoltuk ki, hogy a jelenlegi tarifák mellett közel 800 ezer forintot kellene behoznia egy sofőrnek havonta, hogy a 200 ezer forint körüli fizetést megkapja. Ehhez havonta 20-25 napot kellen dolgozniuk, akár 12-14 órában. Ez lehetetlen, ilyet nem lehet csinálni. Emelni kell, különben nem tudunk megélni - vezette le az ügyvezető.
Az említett taxitársaságok azt javasolják tehát, hogy a legmagasabb hatósági áras egységdíj 700 forint legyen (ez 250 forintos, 64 százalékos emelés) - ez az alapdíj, ennyiről indul el az utas, amint beszállt a taxiba. A viteldíj 320 forintra nőne kilométerenként, a várakozási díj pedig percenként 80 forintot tesz ki. A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Az előterjesztés azt is leszögezi, hogy az elmúlt időszakban kialakult jelentős mértékű infláció, az üzemanyag árának drasztikus emelkedése, valamint az orosz-ukrán háború gazdasági életre kiható egyéb hatásaira tekintettel a helyi vállalkozások megóvása, segítése érdekében - szem előtt tartva a fogyasztói érdekek védelmét is - indokolt a szolgáltatás legmagasabb hatósági árának a taxitársaságok által javasolt mértékű emelése.
Mint ismert, Budapesten május elejétől drágultak a taxik viteldíjai, az alapdíj 700-ról 1000 forintra, a kilométerdíj 300-ról 400-ra, a percdíj pedig 75 forintról 100 forintra nőtt a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Közgyűlés döntése alapján. A közgyűlés ott április 13-án módosította a taxirendeletet, a 33 százalékos emelést szintén a jelentős üzemanyagár-emelkedéssel, valamint a megnövekedett inflációval és a minimálbér emelkedésével indokolták.
Lehetne több is
- Ugyanannyiba kerül nekem az üzemanyag, vagy a szalonból kihozott autó, mint a pestieknek. Szerintem kevés is ez az emelés, de hogy emelni kell, az biztos - mondja az épp utasra váró Bertalan, aki még azt is "benyeli" akár, hogy egy rövid időre visszaesik a forgalom, de bízik abban, hogy "aki eddig taxizott, az előbb-utóbb vissza fog térni hozzánk".
Levezeti azt is nekünk, hogy a KSH által mért 8 százalék körüli infláció inkább közelít a 40-hez, de a napokban közzétett, 550 ezer forintos bruttó átlagkereset is minimum félrevezető.
- De tegyük fel, hogy valóban itt tartunk. Na már most, akkor kérdezem én: ha valóban így növekednek a jövedelmek, akkor az én fizetésem miért ne emelkedhetne? - veti fel. - Én is szeretnék többet keresni, mert most még a reálértékét sem tudja megtartani a fizetésem.
Kollégája (neve elhallgatását kérte) hozzátette, amint megszűnik a július elejéig tartó benzinárstop, és felszalad 6-700 forint környékére az üzemanyagok ára, akkor jönnek csak igazán a gondok.
- De a benzin ára csak egy dolog; a boltokban is akár hetente 10-20 százalékkal több pénzt kérnek el egy-egy termékért. Mi ugyanúgy járunk boltba, mint más, az élelmiszer nekünk is drága. A taxisoknak számolni kell aztán az alkatrészárakkal, a kötelező biztosítással. Hadd ne soroljam tovább - fogalmaz.
- A miskolci fizetéseket figyelembe véve a 700 forint alapdíj normálisnak tűnik. A viteldíj még akár magasabb is lehetne szerintem, a 40 forintos emelést minimálisnak tartom - teszi hozzá egy másik taxisofőr (ő sem szerette volna, ha megjelenik a neve a cikkben - a szerző). - Ha az üzemanyag- és alkatrészárakat, vagy a csillagos eget verdeső szerelési díjakat nézem, akkor azt mondom, hogy nem elegendő az emelés.