Ugrás a tartalomra

Így néz ki a CineFest hetedik napja

cinefest.hu
Utoljára módosítva
2019. szeptember 19. csütörtök 13:37
A fesztivál második hétvégéjéhez közeledve már mindenki nagy izgalommal várja az érkező sztárokat, ami a programban is megmutatkozik. Lássuk a mai termést, köztük a jövő évi magyar Oscar-nevezett magyarországi premierjét!

A belemenős, oknyomozó és nem utolsó sorban igazság-feltáró filmjeiről (Senna, Amy – Az Amy Winehouse sztori) ismert Oscar-díjas rendező, Asif Kapadia újfent komoly személyiséget bont atomjaira: Diego Maradonát. A CineDocs versenyszekció keretében, 14.30-kor az Uránia teremben látható nem mindennapi portré ismétlése már csak azért is különleges, mert megmutat mindent. A feltörekvő tehetséget, a futballista szupersztár, a nápolyi istent, a gengszterek barátját és végül a bukást.

A spanyol versenyfilm, A rendszer 15.45-kor kezdődik a Pressburger teremben. A film hőse Manuel, egy befolyásos, karizmatikus politikus, akinek nagy esélye van arra, hogy regionális altitkárból végre elnökké léptessék elő. Tökéletes élete – a drága éttermek és luxus yachtok világa – pillanatok alatt összeomlik, amikor súlyos korrupciós botrányba keveredik. Párttársai magára hagyják, ám Manuelt nem olyan fából faragták, hogy egyedül vigye el a balhét. A párt megoldó emberének most saját bőrét kell mentenie, mielőtt a folyton nyomában szaglászó média kitálalna.

Az Oscar díjas Ron Howard a hideg fogadtatásra lelt Star Wars-filmje (Solo) után csinált egy olyan mozit, amivel egyszerűen nem lőhetett mellé. Egy életrajzi dokumentumfilm Pavarottiról már akkor felér egy főnyereménnyel, ha csak annyit csinál, hogy megmutatja nekünk az opera világsztárjának legemlékezetesebb fellépéseit. Már ez is önmagában libabőr lenne, de Howard nem érte be ennyivel. A CineDocs keretében 16.00-kor, a Zukor teremben látható Pavarottiban megmutatja nekünk Pavarottit, az embert.

Az Uránia teremben 17 órakor az egyik életműdíjas, az idén nyolcvan esztendős George Lazenby egyik filmje, a Ki látta őt meghalni? kerül vetítésre, a fesztiválon látható egyetlen alkalommal. Egy sorozat-gyerekgyilkos a Velencében dolgozó szobrászművész (Lazenby) vöröshajú kislányát (NicolettaElmi) szemeli ki következő áldozatának. Többszöri próbálkozás után végül a lányt éppen azon a délutánon fojtja meg és dobja a testét kanálisba a gyászruhába öltözött „fekete özvegy”, amikor az apa odahaza a szeretőjével van együtt. A bűntudattól gyötört férfi a helyszínre érkező elvált feleségével (Anita Strindberg) közösen próbálja feldolgozni a tragédiát, majd látva a rendőrség tehetetlenségét, magánnyomozásba kezd. Aldo Lado olasz rendező kultikus giallójában a zsánerre jellemző elemek mellett korai Antonioni-művek öntő képsorait idézi meg, melyet esszenciálisan egészít ki Ennio Morricone letaglózó zenéje.

Béke teremben 17 órakor a Dargay Attila-díj jelöltjeit ismerhetjük meg. A Dargay Attila özvegyéből és alkotótársából, Henrik Irénből, az animációs tervezőművészből és a METU Animáció szakának vezetőjéből, Kiss Melindából, a Primanima fesztivál kurátorából és  a Magyar Nemzeti Filmarchívum animációs referenséből, Orosz Anna Idából, a MOME rektorából, Fülöp Józsefből és a Kedd Animációs Stúdió vezetőjéből, a Színház- és Filmművészeti Egyetem volt rektorából, az Oscar-jelölt M. Tóth Gézából álló szakmai zsűri a számos beérkezett nevezés közül 2019-ben négy jelöltet javasolt a CineFest 1.000.000 forinttal járó Dargay Attila-díjára. A jelöltek abc-sorrendben (azaz rangsor nélkül) a következők: Hegyi Olivér, Ivády Tamás, Orosz Tina, Tóth Lili.

18 órakor a Béke teremben egy korábbi versenyfilm ismétlése, a Teherán: A szerelem városa indul. Mozaikszerű életképek Teheránból, ahol mindenki a szerelmet keresi. A súlyproblémákkal küzdő recepciós kisasszony, az egykori testépítő bajnok és a botcsinálta esküvői zenész, mind a maga módján próbálja megtalálni az Igazit. Kiváló színészekkel előadott tragikomédia remek iráni humorral fűszerezve.

Az idén az Európai Mozi Nagykövete díjjal kitüntetett Franco Nero előtt tiszteleg a fesztivál a Django vetítésével, 18.30-kor a Pressburger teremben. A western keserű iróniával és nyers realizmussal ábrázolja egy magányos férfi viszontagságait, aki a múltjától igyekszik megszabadulni. Django egykori katona, aki az amerikai polgárháborúban az unió seregében harcolt, de délről származik. A Sergio Corbucci rendezte spagetti western főszerepét az akkor még ismeretlen Franco Nero játszotta. A film nemzetközi sikert aratott, a Django kultuszfilm és fogalom lett. A címadó figura annyira népszerű lett, hogy utánzatok és komoly, művészi filmek készültek az ihletésére. Ma már ugyanolyan klasszikusnak számít, mint a Leone-féle westernek.

Lajka egyszerű, szovjet kóbor kutyaként lézengett, amíg ki nem választották a megtisztelő feladatra, hogy ő legyen az első élőlény az űrben a Szputnyik-2 műhold fedélzetén. Bár a kalandot nem élte túl, Moszkvában ma is tartja magát a legenda, hogy a szelleme visszajár, és időről időre a város utcáin kísért. A CineDocs versenyprogramban szereplő, és 18.30-kor a Zukor teremben látható Űrkutyák meditatív hangvételű főhajtás minden olyan élőlény előtt, aki valaha részt vett az űrversenyben, és igazi kuriózum a soha nem látott, korabeli felvételek miatt. A filmet az alkotók is elkísérik a fesztiválra, így a vetítést közönségtalálkozó követi.

19 órakor az Urániában, az Otthonunk Miskolc program keretében látható Cremonai hegedűk, miskolci zenészek a CineFestre sokadszor visszatérő Kerényi László rendezése. Mostani filmje Cremona és Miskolc zenei kapcsolatáról, egy különleges vendégszereplésről szól. A miskolci Egressy- Erkel Zeneiskola Ifjúsági Szimfonikus Zenekara Gergely Péter Pál karmester vezetésével, 2017 októberében egy koncert meghívásra Olaszországba, Cremonába utazott. A miskolci fiatal zenészek vendégszereplését az ott élő, magyar származású Kónya István, vagy, ahogy az olaszok ismerik, Stefano Conia hegedűkészítő mester szervezte, segítette. A film után közönségtalálkozó lesz az alkotókkal.

A Népkerti Kertmozi a CineFest programjához szorosan kapcsolódik, helyszíne a Népkerti Vigadó és Söröző (Görgey Artúr út 23.). A 19.30-kor itt kezdődő Pécsi szál azt vizsgálja, hogyan lett Pécs a magyar könnyűzene fellegvára? Hiszen innen indult a Kispál és Borz, a Halott Pénz, a Punnany Massif, a 30Y, Takáts Eszter és a Junkie Jack Flash, sok más banda mellett. Mi lehet a város titka? Szabó Simon a rejtély nyomába ered és önmagát, de a pécsi zenekarokat sem kímélve próbálja kideríteni, miben áll a nagy titok. Lévai Balázs zenés filmje egy backstage-buliba oltott nyomozás története a legnagyobb pécsi zenei sztárokkal. A vetítés után közönségtalálkozó Lévai Balázs rendező-forgatókönyvíróval.

A Sanghaji Nemzetközi Filmfesztivál ajánlásával a miskolci fesztivál a programjában bemutat három friss hazai premiernek számító kínai filmet. Az egyik ilyen film az este 8-tól a Béke teremben látható Első búcsú. A Variety filmes szaklap szerint gyönyörűen megkomponált film arról szól, a gyerekeknek milyen nehézségekkel kell szembe néznie, ha a muszlim kisebbség tagjai. Az amatőr gyerekszínészekkel forgatott alkotás elnyerte az Ezüst Medvét a Berlinale Generation Kplus szekciójában. A vetítést közönségtalálkozó kíséri.

Az Uránia teremben 21 órakor Fred Zinneman 1977-es klasszikusa, a Júlia kezdődik a főszereplő Vanessa Redgrave tiszteletére. A sikeres amerikai írónő, Lillian ifjúkori barátnőjére, Júliára emlékezik, akivel Oxfordban együtt tanult az egyetemen. Míg Lillian a karrierjét építgeti, addig Júlia az egyre erősödő nácizmus ellen harcoló ellenállócsoportban küzd. Amikor Lillian megpróbál segíteni barátnőjének e harcban, megtudja, hogy Júliát megölték a nácik. A filmben Redgrave mellett szerepel Jane Fonda, Jason Robards, Hal Holbrook, Rosemary Murphy, Maximilian Schell és Meryl Streep, akinek ez volt az első filmje.

Pressburger teremben 21 órakor Tóth Barnabás filmjének magyarországi premierje lesz: az Akik maradtak című történelmi drámát az amerikai Telluride közönsége már nagy lelkesedéssel fogadta, a CineFest előtt nem sokkal pedig érkezett a hír, hogy Magyarország ezt az alkotást nevezi a jövő évi Oscar-díjra. Egy kamaszlány és egy középkorú férfi egymásra találásának megható hangvételű története a film a második világháború után. Mindketten sokat veszítettek, és mindketten szeretnének új életet kezdeni, miközben körülöttük már a Rákosi-rendszer diktatúrája alakul. Vajon túl lehet-e élni a múlt és a jövő tragédiáit, ha összekapaszkodnak azok, akik még megmaradtak? A versenyfilm vetítése után közönségtalálkozó lesz az alkotókkal.

Az idei fesztivál egyik legnagyobb őrülete, a valamivel több mint két és fél órás indiai versenyfilm 21.15-kor a Zukor teremben látható. A Gully Boy lebilincselő coming-of-age történet Mumbai szegénynegyedéből: sok zenével és érzelemmel telített képsorokban követhetjük nyomon, hogyan lesz Murad Ahmed átlag egyetemistából Gully Boy, a rapper. A jelenleg leghíresebb bollywoodi rendezőnő, Zoya Akhtar (aki immár nyugati formában filmez), megcsinálta a Csillag születik indiai verzióját, mely szembeállítható bármelyik amerikai szuperprodukcióval.

22 órától kezdődik a Béke teremben az amerikai versenyfilm, a Saint Frances ismétlése. Az amerikai Bridget Jones (a főszereplő neve is rímel, mivel Bridget), egy harmincnégy éves nő, aki identitászavarban és kapuzárási pániktól szenved. Sosem akart gyereket, ennek ellenére bébiszitternek áll, és egy apró kislány ébreszti rá, hogy az élet felelős döntések sorozata. Az amerikai SXSW fesztivál közönségdíjasa igazán szívmelengető alkotás.

Pressburger teremben 23.00-kor egy újabb versenyfilm, a Téli menedék kezdődik. Főhősei, Richard és Grace házasodni készülnek. Ennek a férfi két korábbi gyermeke nem örül, nem látják a lány helyét a családban. Ezt nyomatékosan ki is fejezik Grace-nek, amikor Richard éppen nincs jelen. Ezen felül még rejtélyes események is elkezdik borzolni az idegeket… Az osztrák rendezőpáros, Veronika Franz és Severin Fiala visszatérő alkotók: Jó éjt, anyu! című művészhorrorukkal korábban már versenyeztek a CineFesten.

A CineDocs versenyprogramjának részeként, 23.30-kor az Uránia teremben kezdődik a Szia A.I.! – Szerelem a jövőből ismétlése. Isa Willinger filmjében a mesterien komponált képek és a humor segítségével nyerünk bepillantást az emberszabású robotok és az A.I. jelenébe. Míg Chuck a frissen összeszerelt robot partnernőjével, Harmonyval indul el egy romantikus utazásra az USA-ban, addig Sakurai nagymama Tokióban éppen átveszi a fiától kapott cuki robot unokáját, Peppert. Bár főszereplőinket a fél világ választja el egymástól, a cél mindkét esetben ugyanaz: társat találni. Számos nemzetközi filmfesztivál után (pl. HotDOCS, SheffieldDoc Fest) itthon elsőként a CineFest közönsége csodálkozhat rá arra, miként képes megváltoztatni életünket a Mesterséges Intelligencia.

CineNewWave kategóriát 2016-ban azért hozták létre, hogy új, kifejezetten magyar fiatal alkotók részére kiírt versenykategóriája is legyen a fesztiválnak. Így a nézők a fesztiválon idejekorán megismerkedhetnek a fiatal magyar rendezőtehetségek kisjáték- és rövid animációs filmjeivel. Az első blokk ismétlése éjféltől látható a Béke teremben, és Füzes Dániel Szokásjog, Makláry Eszter Kata, Pantyi Petra Reggelim a vacsorád, Balogh Fábián Our House, Buda Flóra Anna a Berlinale-n vetített Entropia, valamint Gyulai Panni Broken Things című filmjeit tartalmazza.

További hírek

Olvasnivaló