Január harmadik hétfője először is azért kell, hogy szomorkás legyen, mert hétfő. Szóval ez már önmagában meghatározza a hangulatunkat - magyarázza Cliff Arnall, aki 2005-ben egy komplex egyenlettel bizonyította az igazát. A formula számos érzelembefolyásoló tényezőt figyelembe vesz, célja, hogy meghatározza, mikor vagyunk a leginkább magunk alatt.
Erről van szó:
[W + (D - d)] x TQ
---------------------
M x Na
Az egyenlet változói: W=időjárás, D=adósságok, d=fizetés, T=a karácsony óta eltelt idő, Q=az újévi fogadalmak elbukása óta eltelt idő, M=alacsony motiváció, Na=az érzés, hogy tennünk kellene valamit.
Sötét, hosszú január
Arnall szerint ekkorra a karácsonyfát a legtöbben már kidobták, ezért eltűnt az ünnep csillogása, és bár december 21. után egyre hosszabbak a nappalok, a téli időjárás miatt jellemzően mégis borongós, sötét a január. Eközben az emberek nagy része már 6-7 nap után elbukja az újévi fogadalmait, de még a legelszántabbak is csupán a harmadik hétig tartanak ki, és utána feladják vagy megunják.
Ráadásul az ünnepek a családi kasszát is igencsak megterhelik, ekkora már mindenkinek csak egy dolog jár a fejében: az újabb fizetésnap. Emellé jön még az, hogy fokozódik a monotónia érzése, ráadásul még ugye hétfő is van. 2005-ben január 24-ére esett a Blue Monday és sokan azóta is számon tartják ezt a napot.
Na de, hogy mennyi a valóság ebből az egészből, az már más kérdés. Az igazság az, hogy Arnall professzor egy PR ügynökség megbízásából készítette el az egyenletét, így aztán azt nem lehet tudományosan megalapozottnak nevezni.
A megrendelő egy légitársaság volt, akik azt szerették volna a marketingfogással kideríteni, mikor várható a legtöbb foglalás a különféle repülőutakra. Az elemzésekből végül kirajzolódott, hogy a legtöbben akkor vágynak arra, hogy távoli, akár egzotikus helyekre utazzanak, amikor igazán rettenetesnek érzik a helyzetüket. Az elmélet szerint ugyanis az emberek többsége úgy gondolja, hogy amikorra az utazás realizálódik, a helyzetük is rendeződik.
Itt van még a "hétfőfóbia" is
A marketingakció azonban elérte a célját, sikeres volt a hírverés, így a Blue Monday, vagyis az év legszomorúbb napja bekerült a köztudatba és mai napig sokunknak jut eszébe így január harmadik hétfőjén.
Ehhez jön még hozzá, a „hétfőfóbia”, amelyben a nyugati civilizációban élők fele szenved. Egy kutatás szerint egyébként a „hétfőfóbia” vasárnaponként pontosan 16 óra 13 perckor kezdődik el. Tudomány ide vagy oda, azért a Blue Monday-ban lehet valami. Jelen sorok írójának például az egykedvűség, letargia miatt tavaly egyszerűen nem volt kedve elkészíteni ezt a cikket. És most se sok.
Mit is tudnék még ehhez hozzátenni? Talán csak minden idők legszomorúbb dalát, ami egy 2012-es felmérés szerint nem más, mint az R.E.M.: Everybody hurts című alkotása:
Rajta van a listán persze Whitney Houstontól az I Will Always Love You:
a Coldplay Fix You című slágere:
és Simon and Garfunkel Sound Of Silence klasszikusa is:
A Lángológitárok Blog cikkében megtalálja a TOP10 legszomorúbb dal további helyezettjeit is.