Ugrás a tartalomra

Néhány év és vége a robbanómotoros meghajtásnak

Bacsó István
Utoljára módosítva
2024. március 26. kedd 16:08
Legalábbis, ha ez a svédországi Volvo autógyáron múlik, amely bejelentette, 2030-tól kizárólag elektromos járműveket dob piacra.
Fotó: Osztie Tibor

A vállalat közel száz éve gyártja a legendás, leginkább a kiemelt biztonságukról ismert személygépkocsikat és teherautókat, és minden technológiai változásra azonnal reagáltak az idők folyamán, ha nem éppen az élharcosai voltak. Az új piaci igényeket gyorsan felismerve az elsők között szálltak be az elektromos átállásba, ahol gyorsan zászlóvivők lettek, előbb piacra léptek a hibrid - belsőégésű és elektromos meghajtás egyben - autókkal, aztán a teljesen elektromos hajtáslánccal is. Hogy a svéd vállalatcsoport mennyire elkötelezetten munkálkodik a közlekedési eszközök elektrifikációján mi sem mutatja jobban, mint az a bejelentés, hogy 2030-tól kizárólag elektromos meghajtású személygépkocsikat bocsátanak útjukra. A robbanómotorokat, úgy a benzinest, mint a dieselt, végleg nyugdíjazzák. 

A kitűzött határidő nagyon ambiciózus, hiszen mindössze hat év van hátra, de a magyarországi márkaképviselet szerint semmi nem állhat a változás útjába, még az sem, hogy lenne vásárlói igény továbbra is a hagyományos meghajtású járművekre. A Volvo máris piacra dobta a legújabb, már kizárólag elektromos hajtáslánccal működő személyautó sorozatát, amelynek egyik darabját az EX30-at, kedden mutatták be a partnereknek és a sajtónak Miskolcon. 

A gyártó új, tisztán elektromos SUV modellje kapcsán Szabó Zoltán, a Volvo Autó Hungária kereskedelmi igazgatója elmondta, ez egy nagyon fontos „kisautó” a cég életében, mert ez az első, tisztán elektromos alapokra épített Volvo a kínálatban, amelyet sok más típus is követ majd, hiszen néhány év múlva már csak ilyeneket gyártanak, a belsőégésű személygépkocsik végleg kivezetésre kerülnek 2023-ig a portfólióból. Az EX30-as egy igazi Volvo, tudja mindazt, amit a nagyobb típusok, egy olyan csomag, amiben minden benne van. 

- Járműveink a biztonságban utolérhetetlenek, amilyen biztonsági felszerelést ma az autóipar kínálni tud, azt ez az autónk is szériában tartalmazza. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy amennyire csak lehet, fenntartható módon készül, sok újrahasznosított anyag felhasználásával – emelte ki a kereskedelmi igazgató. Hozzátette, a „nap végén” nem a számok döntenek egy autó kiválasztásakor, hanem az, hogy beleszeretünk-e az adott járműbe. Az EX30-as pedig egy szerethető „kisautó”. 

Lukács Gábor, a márka miskolci képviseletét ellátó Lukács Autó Kft. ügyvezetője hangsúlyozta, a Volvo már évekkel ezelőtt deklarálta, hogy kivezeti a piacról a diesel és benzin üzemű járműveit és át áll a tisztán elektromos meghajtásra. Már ebben az évben leállítják a diesel motorok gyártását, várhatóan 2027-ig a benzineseket is, 2030-ra pedig búcsút mondanak a plug-in hibrideknek. Ettől az évtől kezdve kizárólag elektromos autókat gyártanak majd. Addigra megújul illetve piacra lép a teljes EX széria. A legkisebb EX30-astól az EX90-ig. 
Az ügyvezető kérdésre válaszolva közölte, ez a gyors átállás a vállalatcsoport döntése, nem arról van szó, hogy ne lenne még fizetőképes vásárlói igény a hagyományos meghajtású személyautókra. A Volvo élen akar járni a környezetbarát elektromos átállás terén az autóiparban. 

- A Volvo ebben a kérdésben eltökélt volt és elindult egy úton, még jó időben ahhoz, hogy az elektromos autók piacából egy nagyobb szeletet kihasíthasson. Tehát nem arról van szó, hogy az eddigi modellekre ne lenne továbbra is kereslet. A jelenlegi állás szerint ezt az elhatározást a vállalat végig is fogja vinni. Abban bízom, hogy a márka a prémium kategóriában továbbra is meghatározó szereplő lesz, ahogyan jelenleg is az – ismertette Lukács Gábor. 

Rámutatott, kezdetben a kereskedők tartottak az elektromos átállástól, azonban az értékesítések azt igazolták, hogy van kereslet ezekre az autókra. Különösen nagyot lendített a piacon az állami támogatás megjelenése, amely gyakorlatilag kompenzálja azt az árkülönbözetet, amely a hagyományos járművek és az új elektromos meghajtásúak ára között van. Ez átlagosan mintegy három-négy millió forint. 

- Az EX30 jelenleg is a top háromban szerepel a márkák között, amelyek támogatására pályázni lehet, de további reményeket fűzünk ahhoz, hogy később a flottaüzemeltetők és bérautósok is bekerülhetnek a pályázók közé. Biztos vagyok abban, hogy náluk is toplistás lesz ez a praktikus, városi autó – tette hozzá az ügyvezető.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!