Ugrás a tartalomra

(Légzés)technikák szorongás, félelem ellen

Kujan István
Utoljára módosítva
2020. március 30. hétfő 17:59
Nem jól alszunk, a lélegzetünk „sekéllyé” válik, szapora a szívverésünk, feszültek az izmaink, megemelkedik a vércukorszintünk – ezek mind a szorongás fizikai tünetei. Közben pedig a tudatunk is nagyon izgatott lesz; nincs megnyugvás, folyamatosan kavarognak a gondolatok a fejünkben. Egy jógaoktató segítségével mutatunk most három utat, három megoldást, hogy ne gyűrjön maga alá az élet.

De előbb megnyugtatunk mindenkit: a mostani veszélyhelyzetben, bizonytalan időszakban természetes, hogy szorongunk – s hogy kilábaljunk ebből a szituációból, magunk is sokat tehetünk.

A „szelídebb” módszer: a jóga

Tény: vannak, akik egészen jól kezelik a stresszes helyzeteket, de sajnos ők vannak kevesebben. A legtöbb ember még a szorongás felismeréséig sem jut el, egyszerűen csak folyamatos felfokozott állapotról panaszkodik. Vigyázni kell azonban, mert az egészségünket is veszélyeztetheti a szorongás, megoldást azonban nem a szintetikus szerekben, értsd: gyógyszerekben kell keresnünk – figyelmeztet az általunk megkérdezett jógaoktató.

– Érdemesebb „szelídebb” módszereket alkalmazni – fogalmaz Zarándi Viktória. – Az első és legfontosabb, ahol minden „találkozik” a szorongásos állapot enyhítésében: az maga a jóga. Itt ugyanis a lélegzet és a testhelyzetek szinkronja egy olyan mozgásformát alakít ki, ami önmagában képes csökkenteni a fizikai tüneteket, szervezetünk magas kortizol-szintjét.

„Átlélegezni” a rossz érzéseken

De mit tudunk tenni akkor, ha a hely, vagy az idő nem alkalmas arra, hogy csináljunk pár lefelé néző kutya gyakorlatot, a szorongás viszont egyre szorongat?

– Ilyen esetekben egy szimpla légzéstechnikával is segíthetünk magunkon. Ez hosszútávon is megnyugtatja az idegrendszert, és visszaszerezzük a szervezetünk széndioxid-egyensúlyát – mondja a szakember, aki elmeséli: a jógik már több ezer évvel ezelőtt megfigyelték, hogy a légzés és a szívverés között van egy 1:4-hez arány. A lélegzetet harmonikus módon, tudatosan szabályozva befolyásolni tudjuk a szervezet működését.

Egy „natúr” mélylégzéshez nem kell jógában való jártasság sem, ezzel mindenki meg tudja magát nyugtatni. Egy a fontos: orron keresztül lélegezzünk, a következőképpen:
1. Szépen lassan szívjuk be a levegőt, közben számoljunk magunkban, legalább 4-ig
2. Nagyjából addig tartsuk is bent a levegőt a teli tüdőben, mint amennyi idő alatt beszívtuk
3. A kifújásnál már 6-ig számoljunk magunkban.

– Ne küzdjünk a rossz érzések ellen, hanem próbáljuk magunkat „átlélegezni” rajta. A lélegzés a második legfontosabb stresszkezelési, szorongáskezelési módszer véleményem szerint – emeli ki Viki.

Zarándi Viktória jógaoktató (balra): a jógában a lélegzet és a testhelyzetek szinkronja egy olyan mozgásformát alakít ki, ami önmagában képes csökkenteni a szorongást

Agyalás helyett megfigyelés

És hogyan tudjuk megzabolázni, kordában tartani a negatív gondolatokat? Itt fordulhatunk a meditációhoz, aminek elsajátítása nem megy azonban egyik napról a másikra. Az alapot azonban megtanulhatjuk, ez pedig: először figyeljük meg a gondolatainkat, hagyjuk őket áramlani.

– Ne töprengjünk, ne agyaljunk, ne rágódjunk, hanem csak figyeljünk. Ez a meditáció, a gondolatok irányításának (megfigyelésének és elengedésének) az alapja – tudjuk meg a jógaoktatótól. – Ha valami emészt minket, hajlamosak vagyunk kattogni rajta. De ez csak a felkavaró gondolatokra adott reakció. Engedjük el a gondolatokat, hagyjuk, hogy békéssé váljon a tudatunk, hogy el tudjunk indulni a lényünk egy mélyebb szintje felé.

Még ha a feje tetejére is fordul a világ…

Hogy egy félelmet feldolgozzunk, ne meneküljünk, hanem nézzünk szembe vele, mondja a szakember. A jóga ennek is az egyik legjobb módja, hiszen több olyan pózt is megtanulhatunk a gyakorlatok során, amiktől korábban esetleg féltünk. A fejenállás talán az egyik legjobb példa erre.

– Azt tapasztalom, hogy sokan tartanak tőle, félelmesnek tartják, hogy megfordul az egész világ. De ha aztán sikerül, az megnyitja a szívet, és így a jógastúdión kívül is bátrabban nézel szembe a problémákkal – magyarázza. Hozzáteszi azért gyorsan: fontos a biztonság, senkit nem szeretne arra biztatni, hogy hogy mindenféle gyakorlat és felügyelet nélkül elkezdjen otthon fejenállni. – Biztonságos keretek között kell elkezdeni megtapasztalni ezeket a dolgokat – hangsúlyozza.

Éljünk a jelenben!

– Megfigyeltem azt is, hogy sokan inkább élnek a múltban, meg a jövőben, csak nem a jelenben. A legtöbb embertársunknak nincs ideje élvezni a „most”-ot. Ahhoz, hogy elkezdjünk végre elszakadni a múlttól, elég, ha egyszerűen csak hálát adunk mindennapjainkban akár a legkisebb sikereiért is. Akár azért, hogy van élelmünk. És a mostani életkörülményeink között pláne ne hagyjuk, hogy elragadjanak a félelmek – emeli ki Zarándi Viktória.

További hírek

Olvasnivaló

Programok