Ugrás a tartalomra

"Lelket adni a teljes oktatói és nevelői tevékenységnek"

Létrehozva
Az egyházi iskolák pótolhatatlan nevelői munkát végeznek Magyarországon, nélkülük a nemzeti, az európai kultúra és a katolikus egyház is szegényebb lenne - jelentette ki a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke pénteken Budapesten.
Kép
Fotó: Lambert Attila/Magyar Kurír

Veres András a katolikus iskolák vezetőinek szervezett konferencián arról beszélt: az egyház természetéből fakadó erkölcsi kötelessége részt venni a kultúra gazdagításában és továbbadásában, és e kötelességének mindig eleget is tett. Kiemelte: ahogy annak idején az őt tanító szerzetesek tették, ma is arra van szükség a katolikus iskolákban, hogy formálják a diákok  keresztény világlátását, meghagyva közben egyéni szabadságukat a keresztény világnézet melletti döntésben.
Meglátása szerint ugyanakkor éppen ezen a ponton érhető tetten a mai egyházi iskolák egyik gyengesége is. Az egyházi iskolában tanító tanárok nem mindig képes ennek a módszernek a gyakorlására, ehhez még időre van szükség.

Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek rámutatott, az egyház mint fenntartó sajátos küldetése "lelket adni a teljes oktatói és nevelői tevékenységnek". Azt is hangsúlyozta, az egyház, amikor iskolákat működtet, nem csupán az oktatáshoz való jogát gyakorolja, hanem a vallásszabadság alapvető jogát is. A nevelés joga és kötelessége elsősorban a családé, de a család rászorul az egyház vagy az állam segítségére is.
Felidézte, a Szentszék és Magyarország közötti, 1997-ben aláírt egyezményben világosan megfogalmazták, hogy az egyházi iskolák ugyanolyan állami támogatásra jogosultak, mint az állami intézmények. Ez a dokumentum garanciát jelent az egyházi iskoláknak. Szólt arról is, noha a magyar katolikus iskolák is küzdenek problémákkal, de az, hogy egy "világegyházhoz tartozunk", lehetőséget ad, hogy "fölemeljük a tekintetünket". "A mi horizontunk a világegyház, és a problémák megoldásában is "segíteni fog minket a szélesebb áttekintés"  - fogalmazott a bíboros.

Ternyák Csaba egri érsek, az MKPK iskolabizottságának elnöke előadásában "alapvető lelki törekvésként" beszélt arról, hogy a katolikus iskolák "ne csak a mérhető eredményekben haladjanak előre, hanem Isten ismeretében és szeretetében is". "Meggyőződésem, hogy minél eredményesebbek vagyunk ebben, annál jobbak lehetünk szakmai vonatkozásban is" - fogalmazott.
Jelezte, ebben a feladatban a szülőknek is részt kell venniük. A szülők jó esetben eleven kapcsolatban vannak az iskolával és a plébániával, sokszor azonban csak azért íratják katolikus iskolába gyermeküket, hogy jó nevelést kapjanak. Ugyanakkor ezekben a szülőkben is él feltehetően egyfajta sóvárgás azon lelki értékek iránt, amelyeket ők maguk talán nem kaptak meg, és éppen ezért nem is tudnak továbbadni. A katolikus iskolák számára hatalmas kihívás, hogy ezeket a szülőket is bevonja a gyerekek keresztény nevelésébe.

Kép
Forrás: MTI

Ternyák Csaba úgy fogalmazott: "célunk, hogy a vallásos katolikus családok gyermekei megerősödjenek a hitükben, a nem vallásos hátterű gyermekek pedig megismerjék és megszeressék Jézus Krisztust és az ő egyházát".
Kiemelte: az egyház vonzó arcát kell megmutatni egy olyan világban, ahol a lejáratás, az álhírek és a különféle botrányok sokakra negatívan hatnak, mert "az egyház nem térítéssel, hanem vonzással növekszik" - mondta XVI. Benedek pápát idézve.
A tét, hogy "át tudjuk-e adni a következő nemzedékeknek azokat a lelki és szellemi értékeket, amelyek társadalmunk gyökereit jelentik", és ebben "iskoláink egyre fontosabb szerepet játszanak" - összegzett az egri érsek.

Angelo Vincenzo Zani érsek, a Római Szent Egyház könyv- és levéltárosa, a Nevelési kongregáció korábbi titkára előadásában ismertette: világszerte kétszázhúszezer katolikus iskola működik. A katolikus intézményekben tanulók 35-40 százaléka nem hívő vagy más vallású családból érkezik. Kiemelte a közel-keleti és ázsiai katolikus iskolába járó diákokat, akiknek 80-90 százaléka muszlim, illetve buddhista.
Megemlítette, hogy Libanon egyes részein az édesanyák már várandósságuk idején beíratják gyermeküket egy katolikus óvodába mert így tartják biztosítottnak a jó nevelésüket. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy képesek legyünk a párbeszédre - hangsúlyozta az érsek.

A jelenkor kihívásairól szólva kiemelte a generációk közötti kapcsolatok és kommunikáció válságát, amely az oktatásban is problémát okoz. Kihívásként beszélt a transzhumanizmusról, amely számos eszközzel, mesterséges intelligenciával, génterápiával igyekszik átlépni az emberi korlátokon, mint a betegség vagy a halál. A tudományba és a technológiába vetett abszolút hit, a sebezhetőség, a betegség és általában a korlátok radikális elutasítása, a testhez való viszony újradefiniálása szintén kihívás a társadalom és az oktatás számára.

Angelo Vincenzo Zani szerint a szekularizálódó nyugati társadalomban megvan a veszélye annak, hogy a vallás csak a magánszférában lesz elfogadott. Ha azonban kiszorítjuk a vallási kifejezésmódokat a kultúrából, azzal megszüntetjük azt az értékes hozzájárulást, amelyet a vallás a kultúrák közötti párbeszédhez nyújthat. Emellett veszélyes vákuumot teremtünk az egyének formálódása és a társadalmi közösségek építése terén is - mondta. A válasz, ha az "oktatási folyamatokban kialakítjuk és fejlesztjük a kultúrák közötti párbeszédet", ha a sokféleségre nem problémaként, hanem erőforrásként tekintünk. Igazi és mély párbeszédre van szükség, olyan interkulturalitásra, mely nem a különbségek kiegyenlítésére törekszik, hanem a különböző kultúrák által hozott értékek kölcsönös elismerésére - tette hozzá Angelo Vincenzo Zani.

Ez is érdekelhet

Az intézmény és a fenntartó is támogatja – Horváth Zitát jelölik a rektori posztra
OktatásMiskolcBelföld
Az Universitas Miskolcinensis Alapítvány kuratóriuma múlt pénteken megtartott ülésén egyhangúlag Horváth Zitát, az egyetem jelenlegi rektorát javasolja az intézmény következő vezetőjének.
Kreatív tanórán vettek részt.
Kreatív tanórán vettek részt a Miskolci Könyves Kálmán Általános Iskola diákjai
OktatásMiskolcBelföld
Az „Ahol Te vagy a szín” címmel összeállított programban több mint kétszáz gyermekhez jutott el a kreatív tanulás öröme.
Komoly elismerésben részesült a Szemere testnevelő tanára
OktatásMiskolc
Soós Istvánné több évtizedes kimagasló munkájáért a napokban „Diáksportért” országos díjat vehetett át Budapesten.
Béres Alexandra mozgatta át a Miskolci Görögkatolikus Általános Iskola diákjait
OktatásMiskolc
A rendhagyó tornaóra előtt a fitnesz Európa- és világbajnok a mindennapi mozgás fontosságáról és a helyes táplálkozásról is beszélt a gyerekeknek.