Ugrás a tartalomra

MOL: elindult a pánikvásárlás, jelenleg 50-55 százalékos a termelési kapacitás (frissítve!)

Bacsó István
Utoljára módosítva
2022. december 06. kedd 12:29
Aki autóval közlekedik, már vagy állt egy hosszú sorban Miskolc és környéke valamelyik benzinkútjánál az elmúlt napokban, vagy nemsokára be fog állni - kérdés, lesz-e miért? Lapunk kedden délelőtt megkereste a MOL-t, ahonnan az alábbi információt kaptuk szerdán az aktuális helyzetről:

"A jelenlegi üzemanyaghiány első számú oka az importhiány. A magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett az elmúlt években, jelenleg azonban ez az ellátás szinte teljesen eltűnt. A MOL igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de a saját csatornáinkon keresztül már most sem tudjuk tovább növelni a hazai készleteket. Az EU-s szankciók tovább nehezítik az ellátási helyzetet, hiszen a pozsonyi finomítónkból sem tudunk majd üzemanyagot behozni az országba.

A hétvégén több mint másfélszer annyian tankoltak, mint a normális piaci helyzetben: elindult a pánikvásárlás, és sokan készleteket halmoznak fel, ami miatt szinte a teljes hálózatunkban jelentkezett részleges készlethiány. A töltőállomásaink továbbra is üzemelnek, a tanker autóink pedig folyamatosan úton vannak. Minden kollégánk az ország ellátásán dolgozik, és csúcsra járatjuk a logisztikai kapacitásainkat.

Napi 24 órában dolgozunk a Dunai Finomító karbantartásán: a terveinknek megfelelően haladunk az újraindításhoz szükséges munkákkal, hogy a jelenlegi 50-55 százalékos kapacitásról mielőbb visszatérjünk a teljes termelési kapacitásra" - tudtuk meg a MOL-tól.

Fotók: Mocsári László

Egyre nagyobb kihívást jelent a tankolás Magyarországon, lassan, de biztosan száradtak ki az elmúlt napokban a benzinkutak. Az üzemanyagkészletek vészesen fogynak. Annak ellenére, hogy a benzinkutak már korábban mennyiségi korlátozásokat vezettek be. A MOL-nál például csak napi egyszer lehet tankolni, a Shell kútjain maximum húszezer forintért lehet benzint vásárolni, a Lukoilnál pedig egyszerre csak húsz liter töltését engedélyezik

De mindez csak akkor értelmezhető, ha van mit tankolni.

Az okok sokfélék. 2021. november 15-től a kormányzat - szociális okokra hivatkozva, hogy megvédje úgymond a lakosságot az inflációs áraktól - 480 forintban maximálta a 95-ös oktánszámú benzin és gázolaj literenkénti árát, amivel akkor a magyarok több mint háromnegyede egyetértett. Ha akkor nem kerül ársapka az üzemanyagra, rövid időn belül 500 forint fölé ugrott volna a literenkénti ár a kedvezőtlen világpiaci események miatt. A hatósági ár tehát megvédte a lakosságot attól, hogy a növekvő megélhetési költségeikre még az üzemanyag drágulása is rárakódjon - azonban amit megnyerünk a vámon, elveszítjük a réven. A piac ugyanis nem jótékonykodik, a kereskedők oda mennek, ahol profitot tehetnek zsebre. Nem meglepő, hogy ilyen alacsony árak mellett a fő külföldi üzemanyag-importőrök kivonultak az országból.

Ennek eredménye az lett, hogy a MOL lett az egyedüli üzemanyag-ellátó az országban. Novemberben már a nagykereskedelmi piac 85 százalékát vitte a magyar olajtársaság. Az ellátást azonban csak ideális körülmények között képes a cég biztosítani: akkor működhet, ha a Barátság vezetéken zavartalanul folyik az olaj, illetve ha a hazai finomítók – például a százhalombattai – az érkező olajat fel tudják dolgozni. Csakhogy a százhalombattai finomító karbantartás miatt alig termel. Így előbb a kisebb benzinkutakra nem tudott szállítani a MOL, ma már a nagyobbak jó részére sem.

A lakosság is kihasználta maximálisan az olcsóbb üzemanyag-vásárlás lehetőségét. Az értékesítés volumene nem csökkent, hanem nőtt ezekben a hónapokban. Az előző évhez képest 20-30 százalékkal több benzint és gázolajat vásároltak itthon.

Sok esetben saját szakállukra készleteznek, vagy épp továbbértékesítenek, nem törődve a biztonsági és adójogi kockázatokkal. Ez pedig olyan ellátási problémákat eredményez, ami a legnagyobb piaci szereplőt is nehéz helyzetbe hozza – olyan napról is tudunk, amikor 70-100 alkalommal fogyott ki a Mol kútjain az üzemanyag, amely szám azelőtt jellemzően nulla volt.

Nemcsak a lakosság pánikolt, de a 480 forintos hatósági ár is idevonzotta a benzinturistákat, és a nemzetközi fuvarozók is inkább idetervezték megállásaikat.

A pánikhangulatot jelzi, hogy múlt hét pénteken privát üzenetekben kezdett el terjedni az az álhír, miszerint a kormány már éjfélkor feloldja az üzemanyagok árstopját. Az emberek emiatt megrohamozták a kutakat. Péntek estére hosszú sorok alakultak ki a benzinkutakon. Voltak helyek, ahol emiatt elfogyott az árstopos üzemanyag, és csak a prémiumtermékek voltak elérhetőek.

Ma úgy látszik, hogy hat fő tényező áll az üzemanyaghiány mögött:

az olajszállítás akadozása,
az importőrök kivonulása,
a pánikvásárlás,
a trükközések,
az üzemanyag-turizmus,
és a hazai finomítás ütemének lassulása.

A Magyar Ásványolaj Szövetség rávilágított, hogy most már komoly ellátási problémák vannak.

„A kormányzatnak el kell döntenie, hogy árat szabályozunk, vagy üzemanyaggal látjuk el a piacot. Én azt gondolom, hogy a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban” – fogalmazott Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára.

Az ársapka nélküli árak a holtankoljak.hu adatai alapján december elején:

a 95-ös benzin: 617 forint/liter
a gázolaj: 681 forint/liter

Legutóbb szeptemberben rendelkezett az ársapkáról a kormány, az üzemanyag-árstop december 31-éig van érvényben. Mindenesetre azt tapasztaljuk, hogy a hazai benzinkutaknál egyre többször kénytelenek sorban állni az autósok, és előfordul, hogy üzemanyag sincs. Napról napra nagyobbak az ellátási zavarok, így egyre valószínűbb, hogy januárban a kormánynak fel kell adnia az üzemanyag-árstopot.

A MOL tájékoztatása szerint a százhalombattai Dunai Finomítóban továbbra is szakszerű körülmények között tart a karbantartás és az újraindításhoz szükséges munka. A sikeres újraindítás után a finomító ütemezetten tud visszaállni a teljes gyártási kapacitásra, aminek a várható dátumát nem árulták el.

Az üzemanyag-ellátási problémát fokozza, hogy december 5-étől már uniós tilalom lép életbe a tankeren szállított orosz kőolajra. Február 5-étől pedig nem lehet az EU-ba importálni az orosz kőolajból készített termékeket, és nem lehet még a kivételezett finomítóknak sem az orosz kőolajból előállított termékeket kiszállítania az országokból.

A Bloomberg felmérése szerint a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) már így is csökkentette a kibocsátását, és Oroszország kilátásba helyezte, hogy nem szállít olajat az ársapkát megszavazó országoknak. Ha ez bekövetkezik, akkor az ársapka kérdése lesz a legkisebb gondunk. Az ársapkát szombaton meg is szavazták a G7-országok, és már jönnek is a fenyegető üzenetek az orosz fél részéről.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter korábban bevallotta, hogy „Magyarország orosz kőolaj- és földgázvásárlása nem valamiféle politikai állásfoglalás, hanem egy fizikai realitás, ugyanis jelenleg csak így garantálható hazánk ellátása”.

A helyzet javulására nem lehet számítani, hiszen több kút is levelet kapott a MOL Nagykereskedelmi Értékesítésétől, amelyben közlik, hogy az ország működése és energiabiztonsága érdekében a december 5-én kezdődő héten sem tudnak benzint és dízelt biztosítani nekik. Ez lesz a harmadik olyan hét, amikor azok a független benzinkutak, amelyek az energiaárak elszállása után kötöttek szerződést a MOL-lal, nem kapnak benzint és gázolajat.

Az országban, így Miskolcon is tovább folyik tehát a vadászat az üzemanyagra. Hogy mikor és hol kapható éppen, az megjósolhatatlan. Volt, aki beállt a sorba, de mire sorra került, nem volt már benzin. A legjobb tanács ilyenkor az, hogy csak a legszükségesebb mértékben használjuk a gépjárműveinket, takarékoskodjunk, amennyire ez lehetséges. És ne essünk pánikba. A MOL ígérte, hogy mindent megtesz az alapvető ellátás biztosításáért. Hogy mit lép a kormány, az a következő napokban bizonyára kiderül majd.

További hírek

Olvasnivaló

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!