Ugrás a tartalomra

Szabadságolás, karbantartás, átszervezés: pillanatnyi lélegzethez jutott a kórház

minap.hu
Utoljára módosítva
2020. december 04. péntek 14:35
December 7. hétfőtől a koronavírus megbetegedésben szenvedők ellátása az intézmény Semmelweis Tagkórházában folytatódik.

A második hullám elején kijelölt járványügyi kórházak fogadták a fertőzött betegeket. A védekezés első vonalát a nagy intézmények jelentették. 
- Az elsővonalas kórházak folyamatos telítődésével második majd harmadik vonalbeli intézmények léptek be a koronavírusos betegek ellátásába – részletezte a novemberi időszak működését dr. Révész János, a Központi Kórház főigazgatója, aki szerint ebben a rendszerben történt változás.

- A kapacitásbővítés érdekében a minisztérium a kijelöléseket megszüntette és valamennyi betegellátó intézménynek el kellett különítenie a fekvőhelyek 40 százalékát a Covid 19-fertőzöttek fogadására.

A megyei kórház számára nagy könnyebbséget jelentett ez az intézkedés.

- November 8- környékén az ágyak tekintetében elértük a 95 százalékos kihasználtságot. Ezt követően csökkent a ránk nehezedő terhelés. Most 50 százalékon áll ez a mutató.

Indokolt döntés

A napi megbetegedések száma valamelyest csökken, a járványgörbe országos szinten kezd ellapulni: a tendencia megyénkben is érzékelhető. Emiatt a Központi Kórház is változtatott a vírus elleni védekezés eddigi formáján.

- Borsodban az összes fertőzött száma meghaladja a 14 ezret. Ezzel együtt a kórházra eső terhelés jelentősen csökkent, különösen az utóbbi öt napban. Ennek köszönhető a döntés: a koronavírus megbetegedésben szenvedők ellátását a Semmelweis Tagkórházra centralizálják. Ez azonban nem jelenti, hogy a Szent Ferenc Tagkórház és a Központi Kórház ne lenne bevethető: a járványügyi védekezésre elkülönített ágyak, személyzet és gép-műszer infrastruktúra változatlanul rendelkezésre áll szükség esetén. A főigazgató úgy véli, ésszerű döntést hoztak.

- Sokkal egyszerűbb a járványügyi helyzet jelenlegi körülményei között a betegeket egy telephelyen ellátni: gondoljunk az étkeztetésre, a takarításra vagy a sterilizálás folyamatára. Üzemeltetetési szempontból ez a megoldás jelentős könnyebbséget jelent. Emellett a dolgozókat is át tudjuk csoportosítani.

Felkészülnek minden eshetőségre

Dr. Révész János szerint a kórházi személyzet jelentős terhelésnek volt kitéve az elmúlt három hónapban, az enyhülés pedig lehetővé teszi, hogy lazítsanak kicsit a feszített tempón és felkészüljenek a jövő történéseire.

- A Szent Ferenc Tagkórházban karbantartási munkálatokat végzünk, illetve a COVID ellátásban résztvevő dolgozók részére szabadságolási lehetőséget biztosítunk. Ez a folyamat január elejéig tart: a karácsony és a szilveszter miatt a találkozások és kontaktusok száma vélhetően nőni fog, ezért nem lehet kizárni annak a lehetőségét, hogy az ünnepek után beindul egy harmadik hullám, ami várhatóan újra erős terhelést jelentene a kórház számára. Bár a legjobbat szeretnénk, készen kell állnunk a legrosszabbra.
Más intézményekből átirányított, külsős munkaerő és katonák is segítik a kórház mindennapi működésének fenntartását.

- Amikor a kórház a terhelhetősége határára került, külső személyzeti segítségre volt szükségünk. Amíg nem látjuk azt, hogy járványügyi helyzet egyértelműen stabilizálódik, addig a személyzetet, a külső erőforrásokat is beleértve, fent kell tartanunk.

Jelenleg 91 katona segíti a kórház működését.

- A katonák alapvetően nem a betegellátás területén vesznek részt a munkában, hanem olyan feladatokat végeznek, mint az épületekbe történő beléptetés, a logisztikai bázis működtetése, a kórház-üzemeltetési teendők ellátása. Eddig csak jó tapasztalatokról tudok beszámolni.

Működik a diszpécserszolgálat

A hozzátartozók részéről rendkívül intenzív az érdeklődés: természetesen sokan aggódnak kórházba került betegeik iránt, szeretnének hallani róluk, informálódni az állapotukról, hiszen a látogatási tilalom miatt a személyes érdeklődés nem jelent opciót.

- Mivel az orvosok szinte egész nap beöltözve, védőfelszerelésben tevékenykedtek, így a hagyományos, telefonos tájékoztatásra nem volt lehetőség. Ezért hoztuk létre a diszpécserszolgálatot.
A kórházba kerülő betegek megadhatnak egy telefonszámot, az intézmény munkatársai ezen értesítik az adott kontaktszemélyt. Révész János szerint a rendszer működik: naponta körülbelül 200 kimenő hívást bonyolítanak. Azt, hogy ne reagálnának egy beérkező hívásra, a főigazgató elképzelhetetlennek tartja.

Fontos, hogy informálódjunk

A járóbeteg-ellátás tekintetében is stabilizálódni látszik a helyzet.

- Változatlanul azt kérjük, ha valaki kórházi ellátást igényelne, első körben telefonon egyeztessen a háziorvosával: győződjenek meg együtt arról, hogy valóban szükséges és halaszthatatlan az ellátás. Arra kérünk mindenkit, hogy megérkezés előtt informálódjon a rendelés pontos helyéről és annak idejéről is, valamint arról, milyen telefonszámon tudja felvenni az ottani személyzettel a kontaktust. A telefonvonalak működését minden nap 8 órában teszteljük a zökkenőmentesség érdekében. Emellett fokozottan figyelünk – mind a személyzet, mind a betegek részéről - a járványügyi intézkedések betartatására. 

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!