Ugrás a tartalomra

Helyükre emelték a harsányi felüljáró hídgerendáit

Tajthy Ákos 
Utoljára módosítva
2024. május 07. kedd 19:06
A munkálatok kedd reggel kezdődtek, több órába telt, míg mind a tizenöt T gerenda a hídnyílásba került.
Újjáépítik a harsányi felüljárót – Juhász Ákos képgalériája

Mérföldkőhöz érkezett a 3-as főút harsányi felüljárójának újjáépítése, beemelték ugyanis a létesítmény tizenöt tartógerendáját a hídnyílásba. A munkálatok a kedd reggel kezdődtek és a kora délutánig tartott: előbb a darut volt szükséges felállítani és letalpalni, ezután pedig óránként nagyjából négy gerenda került a helyére – mondta el a minap.hu érdeklődésére Polgár Tamás, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Igazgatóságának üzemeltetési és fenntartási osztályvezetője. A művelet egy részét élőben is közvtítettük a Facebook oldalunkon.

– Ezeket az előregyártott, feszített vasbeton elemeket egyébként T-gerendáknak nevezzük, mivel alakjuk leginkább erre a betűre hasonlít. Az ide gyártott elemek súlya több mint tizenkilenc tonna, hosszúságuk majd’ huszonöt méter és kilencven centi magasak – részletezte a szakember.  

Polgár Tamás kiemelte, a gerendák beemelése után rövidesen megkezdődik az útpálya építése. „Először az együttdolgozó vasbeton monolit pályalemez előkészítése kezdődik meg, melyben a vasbeton szerelést követi a zsaluzás és a betonozás. Az utókezelés és a szigetelés után kiépítik kollégáim az aszfalt pályaszerkezetet, a korlátokat és az egyéb forgalomtechnikai elemeket is” – árulta el az osztályvezető, aki leszögezte, a munkák jelenleg is az előre meghatározott menetrend szerint zajlanak, így augusztus végére készülhetnek el vele, ezt követően vehetik újból birtokba a felüljárót az autósok. 


Ahogyan arról korábban részéletesen írtunk, a harsányi felüljáró még 2022. márciusában sérült meg, amikor egy munkagépet szállító tréler figyelmen kívül hagyta a 4,5 méteres magasságkorlátozó közúti jelzőtáblát és a hídnak ütközött. A balesetben a szállított munkagép a híd tizenöt tartógerendájából tizenhármat súlyosan megrongált, gyakorlatilag összetörte. A szakértői vizsgálatok után kiderült: a hidat nem lehet kijavítani, szükséges a teljes bontás és újjáépítés. Az áprilisban kezdődött munkák 511 millió forintba kerülnek, melynek egy részét központi költségvetési forrásból biztosítják, másik részét pedig a biztosító fedezi. 

A tizentöt T gerendát több tréler szállította a helyszínre. Fotó: Juhász Ákos

Írtunk arról is, hogy az 1979-ben átadott felüljárót nem először zúzta le túlméretes szállítmányú tréler: 1998-ban a 2022-eshez kísértetiesen hasonló baleset történt, de akkor csak néhány tartógerendát kellett cserélni. 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!