Ugrás a tartalomra

Új időszámítás kezdődött a miskolci közösségi közlekedésben

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2023. október 14. szombat 07:44
A járatok többsége sűrűbben és egyenletesebben közlekedik, mint a korábbi időszakban, de vannak induló, újrainduló és megszűnt viszonylatok is.
Fotók: Mocsári László

Életbe lépett október 14-én, szombaton, üzemkezdettől a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) új menetrendje és vonalhálózata. Ahogyan arról korábban a Miskolci Napló is beszámolt, a polgármesteri hivatal közlekedésszervező osztálya és a közlekedési cég által közösen kidolgozott változások bevezetéséről szeptemberi ülésén döntött a város közgyűlése.

Az újdonságok bevezetését azzal indokolták, hogy szeretnék, hogy Miskolc minden városrészében, javuljon a közösségi közlekedés minősége. A változások értelmében több új, illetve régi-új buszjárat is elindul, lesznek olyanok, melyek új vagy módosított útvonalon közlekednek, de olyanok is, melyek jelenlegi formájukban megszűnnek. Változik szinte minden járat menetrendje is, a korábbi közlések szerint a közlekedésszervező osztály és az MVK arra törekedett, hogy a buszok és villamosok összességében sűrűbben és egyenletesebben járjanak október 14-étől, mint a korábbi időszakban.

A módosítások volumene miatt korábban nagyszabású tájékoztatókampányt jelentett be Badány Lajos, a területért felelős alpolgármester és Kiss Péter, az emlegetett osztály vezetője. Ennek részeként a város több, forgalmas átszállópontján személyesen tájékoztatták az utazóközönséget az MVK és az önkormányzat munkatársai. Emellett szórólapokon, plakátokon, az írott és elektronikus sajtón, sőt a közlekedési társaság Facebook-oldalán és weboldalán keresztül is beszámoltak a változásokról.

A tájékoztatópultok egész héten megtalálhatóak voltak a többi között a Centrumnál, a Villanyrendőrnél, az Újgyőri főtéren és a Tapolcai elágazásnál is. Péntek reggel a Centrum előtt kihelyezett pultnál értük utol Kiss Pétert, a közlekedésszervező osztály vezetőjét, aki maga is kivette a részét az utastájékoztatásból. Lapunk érdeklődésére a szakember elmondta, az elmúlt napokban több ezer szórólapot és menetrendi térképet osztottak ki városszerte a reggeli és a délutáni közlekedési csúcsidőszakban.

- Szórólapból több mint hétezer-ötszáz darabot nyomtattunk, és már most látható, hogy ez a mennyiség nem lesz elegendő, mivel nagyon nagy az érdeklődés. Kitelepülések alatt helyszínenként úgy nyolcszáz szórólap fogy. Kinyomtattunk háromezer térképes betétlapot is, amelyek elsősorban az avasi változásokat szedik csokorba. Ebből is utánnyomást kellett már kérnünk. Ezen kívül kétszáz darab A2-es méretű plakátot helyeztünk ki Miskolc különböző pontjain, két hete futnak a változásról szóló reklámok a járművek belső LCD-kijelzőin, a nyomtatott és elektronikus sajtóban, valamint közösségi médiafelületeinken is kommunikáljuk a változásokat – sorolta Kiss Péter.

Az osztályvezető elmondta azt is, szándékosan október 14-ére, szombatra időzítették az új rendszer indulását, hogy az MVK munkatársainak és az utazóközönségnek is legyen ideje felkészülni rá. Ennek ellenére hétfőn reggel hat órától folytatják a kitelepüléseket, a fentebb említett összes helyszínen személyesen is segítenek azoknak, akik még nem tudtak felkészülni az új menetrendből és vonalhálózatból.


Gyorsabb, sűrűbb

Jóllehet az újdonságokról már korábbi lapszámainkban is beszámoltunk, kétoldalas összeállításunkban most egészen részletesen, több vonalat térképekkel illusztrálva is bemutatunk.

Munkanapokon reggel és délután a villamosjáratok esetén sűrítő járatok indulnak majd az iskolák csengetési rendjéhez igazítottan, valamint a délutáni csúcsidőszak végén.

Gyakrabban járnak majd a buszok az Avason, Perecesen, Szirmán, Bodótetőn és Bábonyibércen is: Hétköznap délelőtt a jelenlegi 60 helyett 30 percenként fognak közlekedni a 3-as, 6-os, 32-es és 34-es járatok, a 11-esek pedig 60 helyett 40 percenként. A Jókai- és Vologda lakótelepek környékén is duplájára nő a járatok száma a délelőtti és kora esti órákban, hiszen az 1-es buszok mellett a 101B-sek is erre fognak járni, napközben 30 percenként.

Több, korábban megszűnt járat is visszatér, így hétköznaponként újra közlekedik majd a 12-es autóbusz, valamint az egykori 2-es busz is, új 20A-s jelzéssel, továbbá visszatérnek a korábbi 30-as járatok, a 31-esek pedig a munkanapi csúcsidőszakokban közlekednek majd, sűrítve a 30-as járatokat. Az Avas városközpont és a belváros között lerövidül az eljutási idő, köszönhetően az egyes esetekben ide betérő és sűrűbben járó 35-ös busznak, több közvetlen busz közlekedik majd az Avas kilátó és a Repülőtér / Bosch között, elsősorban a csúcsidőszakokban.

A 29-es busz meghosszabbított útvonalon, az Avas kilátótól a Hideg soron és a Győri kapun keresztül az Újgyőri főtérig körjáratként közlekedik, fordított irányban pedig 39-es jelzéssel. Ezáltal újra lesz közlekedés a Hideg soron és az Avas jelentős részéről átszállásmentesen elérhetővé válnak a Nagyváthy utca környékén található iskolák, valamint a Győri kapuból az avasi középiskolák is.

A 44-es vonala meghosszabbodik a Búza térig, reggel és délelőtt egyes járatai érintik majd Görömböly központját is (Lavotta utca megállóhely), így közvetlen eljutást biztosítva a Centrumhoz is. A 21-es járatok meghosszabbított útvonalon Berekaljáig közlekednek majd, sűrűbben és a 101B-s járatokkal hangoltan, egész nap félóránként.


Új és visszatérő viszonylatok

12-es viszonylat a Repülőtér/Bosch – Egyetemváros szakaszon fog közlekedni tanulmányi időszakban munkanapokon a 22-es autóbusz helyett. A 12-es járat üzemidején kívül a 20-as, 20A-s, illetve hajnalban és késő este a 914-es autóbuszt tudják igénybe venni az utasok.

20A-s viszonylat a Búza-tér és Miskolctapolca között az Egyetemváros érintésével közlekedik, csak tanítási időszakban, munkanapokon. A 20A-s autóbusz az egyetemi szorgalmi és vizsgaidőszakban különböző menetrend szerint jár. Tanszünetben munkanapokon a 20-as autóbusz menetrendkönyvben aláhúzással jelölt járatai érintik az Egyetemvárost.

21G-s viszonylat a Szondi György utca és az Újgyőri főtér között fog közlekedni munkanapokon.

29A-s viszonylat ugyanazon az útvonalon közlekedik, mint a 29-es körjárat, viszont rövidebb útvonalon az Újgyőri főtér és az Avas kilátó között. A 29-es menetrendjében a bekeretezett járatok közlekednek 29A jelzéssel.

A 30-as viszonylat a 31-es autóbusszal párhuzamosan (lásd a térképen) a Tiszai pályaudvar és az Avas kilátó között közlekedik azzal a különbséggel, hogy a 30-as járat a Szentgyörgy úton és az Avas városközponton át közlekedik az Avas kilátó végállomásig. A 30-as autóbusz menetrendjében csillaggal jelölt járatok a Tiszai pályaudvar végállomás után továbbközlekednek a Szondi György utca végállomásig az Üteg utca megállóhely érintésével. A 30-as autóbusz az Avas kilátó végállomáson a 29-es busz indulóhelyéről indul.

39-es körjárat, amely az Avas – Újgyőri főtér – Avas útvonalon közlekedik, ez a 29-es körjárat „ellentétes irányú párja” (lásd a térképen). A 39-es autóbusz menetrendjében keretezéssel jelölt járatok rövidebb útvonalon, az Avasi kilátó és az Újgyőri főtér között közlekednek. A 39-es járat körjárat mivoltából adódóan az Újgyőri főtér és az Avas kilátó, illetve az Avas kilátó és az Újgyőri főtér között nem azonos útvonalon halad: az Avas kilátó irányába a Hideg soron, az Újgyőri főtér irányába a Vargahegyen keresztül közlekedik.

900-as éjszakai körjárat (lásd a térképen) a Szondi György utca – Tiszai pályaudvar – Búza tér / Zsolcai kapu – Villanyrendőr – SZTK Rendelő – Szabadságharc utca – Avas kilátó – Avas városközpont – Egyetemi kollégiumok – Hejőpark – Cementgyár – Tapolcai elágazás – Villanyrendőr – Búza tér / Zsolcai kapu – Szondi György utca útvonalon közlekedik majd.

A 914-es viszonylat a Repülőtér/Bosch végállomás – Búza tér - Villanyrendőr – Hejőpark - Egyetemi kollégiumok – Miskolctapolca útvonalon közlekedik hajnalban és éjszaka.

Új, igényvezérelt járatok is indulnak. Eszerint előzetes telefonos bejelentkezés alapján, igény szerint 6-os autóbusz indul Perecesről 00:20-kor, 02:20-kor, 02:50-kor és 03:20-kor. A telefonos utazási igényt 30 perccel a járat indulása előtt szükséges bejelenteni a +36-46-514-949-es telefonszámon, megjelölve azt is, ahol az utas felszállni kíván.

Átnevezett és megszűnő járatok

Minden éjszakai autóbuszt új jelzést kap: az 1É-s 901-es, a 35É-s 935-ös lesz. Változik a 35R neve is, ami a továbbiakban 36-os jelzéssel közlekedik tovább (lásd a térképen). További változás ennél a járatnál, hogy az Avas kilátó végállomáson nem a korábban megszokott indulóhelyen, hanem a 32-34-es autóbuszok indulóállásán lehet igénybe venni.

Megszűnik viszont az 1B-s busz, helyette a 101B-s és a 21-es autóbuszok fognak Berekaljáig közlekedni, illetve munkanapokon az 1-es autóbusz néhány járata. Ugyancsak búcsúzunk a 22-es autóbusztól is, helyette 12-es autóbuszok fognak közlekedni tanítási időszakban munkanapokon. A 12-es járat üzemidején kívül a 20-as, 20A-s, illetve hajnalban és késő este a 914-es autóbuszt tudják igénybe venni az utasok.

A menetrend további részleteiről korábbi cikkünkben részletesen is beszámoltunk.

További hírek

Programok

Jelenleg nincsenek programok!