Ugrás a tartalomra

MÁV: drasztikusan emelkedett a vasúti átjárós balesetek száma

Létrehozva
Drasztikusan nőtt a vasúti átjárós balesetek száma tavaly a korábbi öt évben tapasztalt stagnálás után - közölte a MÁV kommunikációs igazgatósága hétfőn az MTI-vel.

A múlt évben 86 baleset történt vasúti átjáróban, ez 24-gyel több, mint 2020-ban. Tavaly 16 vasúti átjárós baleset követelt emberéletet, 15 végződött súlyos és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kár keletkezett. Az átjárós balesetek miatt egymilliárd forintot meghaladó kárral számol a MÁV - írták közleményükben.     

Hozzátették: a vasúti átjárókban történő baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza. Évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok.    

A balesetek okai között említették, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül, mielőtt az átjáróba hajtanak, illetve a csúcsforgalomban a kereszteződésben ragadnak, ahol tilos és életveszélyes megállni.    

A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás - a "még átérek" gondolkodásmód -, az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza - írták, hozzátéve, a záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik.    

A vasúttársaság arra is figyelmeztetett: kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken vagy nem a kijelölt átjárókat használják.    

Veszélyes az is, ha közlekedés közben mobiltelefont vagy fülhallgatót használnak, kapucnis ruházatot viselnek, mivel így nem érzékelik a zajokat.    

Hangsúlyozták ugyanakkor: a vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek szinte semmi esélye nincs arra, hogy az átjáróban megelőzze az ütközést.    

A közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is vesztették életüket vagy sérültek meg az elmúlt években. Tavaly az átjárónál történt balesetek során egy vasúti dolgozó súlyosan, három pedig könnyebben megsérült - tudatták.    

A vasúttársaság szerint a balesetek számának csökkenéséhez elengedhetetlen a közlekedési morál megváltozása.    

Arra figyelmeztettek: a vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, azon áthajtani pedig csak akkor szabad, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad. Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni. Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állni az átjáró előtt - írták, hozzátéve: csak azután szabad továbbhaladni, ha a vezető meggyőződött arról, hogy nem jön vonat.    

A MÁV értékelése szerint a magyarországi vasútbiztonság kedvező az Európai Unióban.

Ez is érdekelhet

A város határán csattantak
BalesetMiskolc
Összeütközött két gépkocsi Miskolcnál, a 306-os főúton.
Ottfelejtett étel adott munkát a tűzoltóknak az éjjel Miskolcon
BalesetMiskolc
Az oltóeszközöket szerencsére nem kellett bevetni.
Takarásban lévő gyerek
Autóval hajtott át élettársa gyermekén
BalesetBorsod-Abaúj-ZemplénBaleset
A Miskolci Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt, aki figyelmetlenségből nem vette észre, hogy az élettársa leánygyermeke az autó előtt guggol, és áthajtott rajta.
Buszbaleset Horvátországban: két halott, több sérült
BalesetVilág
Álló autónak csapódott, majd felborult egy autóbusz Horvátországban vasárnapra virradóra. A balesetben két ember meghalt és többen megsérültek – idézi Sziszek-Monoszló megye rendőrségi közleményét az MTI.