A búza és egyéb kalászosok aratása már befejeződött, a napraforgó és a kukorica betakarítása azonban még csak most kezdődik. Mivel a mezőgazdasági munkák fokozott ütemben zajlanak, egyre több munkagép jelenik meg a közutakon. Ezek a gépek kulcsszerepet játszanak az élelmiszertermelésben, ugyanakkor komoly veszélyforrást jelenthetnek, ha a közlekedés résztvevői nem elég körültekintőek. A rendőrség is fokozott óvatosságra és türelemre inti a közlekedőket ebben az időszakban, hiszen ezek a járművek lassabbak, szélesebbek, és veszélyt jelenthetnek, ha nem megfelelően közelítünk hozzájuk, mondjuk egy előzésnél, vagy szűkebb helyeken történő kikerülésnél. Ne feledjük, a kombájn az erősebb! A balesetek elkerülése érdekében mind az autósoknak, mind a gépkezelőknek be kell tartaniuk a szabályokat és figyelni egymásra.
Bencze Csaba a Bencze Autósiskola vezetője felhívta a figyelmet arra, hogy ezek a mezőgazdasági nagy gépek szabály szerint is csak lassan haladhatnak, tehát nem azért mennek előttünk az úton negyvennel, mert lassítani akarják a forgalmat, hanem mert ennyi a számukra megengedett és biztonságos maximális sebesség.
- A többi gépjármű lakott területen kívül kilencven kilométer per órás sebességgel mehet, tehát már eleve ebből is adódik egy jelentős különbség, ami konfliktus- vagy veszélyforrás lehet. A mezőgazdasági járművek esetében ezen túl általában hosszú vagy nagyon széles szerelvényekről beszélünk, ami azt jelenti például egy előzésnél, hogy jelentősen nagyobb távolsággal kell számolnunk ahhoz, hogy biztonságos legyen az előzés. Az extra széles járműveknél arra is ügyelnünk kell, hogy meglegyen a megfelelő oldaltávolság, ami pedig azzal járhat, hogy szűkebb lesz a tér az előzéshez. Mindenképpen érdemes kisebb sebességre kapcsolni, mert véletlenül lefuthat a kerék az útpadkáról, ami egy újabb veszélyforrás, különösen nagy sebességnél könnyen elveszíthetjük az uralmat a jármű felett – oktatott Bencze Csaba.
A vezetéstechnikai oktató arra is felhívta a figyelmet, hogy a mezőről érkező gépek gyakran letapadt sarat és növényi maradványokat hagyhatnak az úttesten, ami fokozottan csúszásveszélyes lehet.
- Emellett éjszaka is érdemes különösen óvatosnak lenni, mivel a sötétben a legtöbb mezőgazdasági gép lámpája hasonlóan világít, mint a többi járműé, ezért messziről nem mindig látszik, hogy az például egy mezőgazdasági vontató, ahogy az sem, hogy nem kilencvennel, hanem csak negyvennel halad. Amint meghatároztuk, hogy az egy mezőgazdasági lassú jármű, akkor azonnal el kell kezdeni lassítani és felkészülni a fékezésre. Semmiképpen ne az utolsó pillanatra hagyjuk a fékezést, mert abból probléma lehet – mutatott rá az oktató.
A következő hetekben, hónapokban még tart a különböző termények betakarítása, az őszi szántás és más földmunkák, ezért továbbra is jelentős lesz a mezőgazdasági járművek forgalma az utakon. A szakértők arra kérnek minden közlekedőt, legyenek türelmesek, figyeljenek a munkagépekre, és mindig tartsák be a közlekedési szabályokat, mert egy kis odafigyeléssel megelőzhetők a balesetek.