Ugrás a tartalomra

Már a balesetek előtt egy évvel tudott gépei hibájáról a Boeing

Létrehozva
A Boeing vezetése már a tavaly őszi indonéz repülőgép-katasztrófa előtt egy évvel tudott a 737 MAX repülőgépek típushibáiról, de hallgatott róluk - írta a The Wall Street Journal című lap vasárnap esti internetes kiadásában.
Kép

A lap értesülései szerint a gyár vezetői már az első modellek gyártása után észlelték a problémákat, de nem jelezték a szövetségi légügyi hatóságnak (FAA). Az indonéziai Lion Air légitársaság gépének tavaly októberi katasztrófája után is csak néhány légitársasággal és néhány pilótával osztották meg az információkat, de akkor is csak részlegesen – állította a The Wall Street Journal.

A gyár illetékes tisztségviselői csak öt nappal később, az etióp légitársaság gépének Addisz-Abeba mellett történt lezuhanása után kezdtek beszélni a biztonsági hibákról, de a nyilvánosság előtt még akkor sem fedték fel, hogy a háttérben szoftverhibáról van szó. Újabb hat hétig kellett várni, mire ez nyilvánosságra került. A lap az FAA szóvivőjére hivatkozva azt közölte: minderről a légügyi hatóság vezetőjének sem volt tudomása.

A lap kiemelte: a hibák észlelése és nyilvánosságra hozatala közötti idő hosszúsága most először kerül nyilvánosságra.

A The Wall Street Journal úgy tudja: mind az FAA, mind a chicagói repülőgépgyár vezető munkatársai egyre növekvő aggodalommal vetik fel, hogy vajon mennyire átláthatóan működik a Boeing, milyen mértékben hallgatta el szándékosan a pilótafülkében észlelt biztonsági hibákat.

Közben bűnügyi vizsgálat is kezdődött annak feltárására, hogy a Boeing félrevezette-e és ha igen, szándékosan vezette-e félre a beruházókat és az az ügyfeleket. A nyomozás keretében a múlt héten a vizsgálatok már arra is kiterjedtek, hogy hogyan kaphattak repülési engedélyt a vitatott típusú gépek, és mi volt ebben a szerepük a Boeing vezetőinek.

Vasárnap a Boeing vezetői közleményben jelentették be, hogy mérnökeik 2017-ben azonosították, hogy a pilótafülke riasztóberendezése nem működik, mégpedig szoftverhiba miatt. A cég menedzserei és mérnökei akkor belső vizsgálatot rendeltek el, de arra a megállapításra jutottak, hogy ez a hiba nem veszélyezteti a repülésbiztonságot. A vállalati közlemény szerint erről a belső vizsgálatról a felső szintű menedzsmentnek nem volt tudomása. Csak 2018. október 29-e, az indonéz Lion Air lezuhanása után szereztek róla tudomást – állította a kommüniké.

A belső vizsgálat következtetéseit a vállalat menedzserei az FAA középszintű vezetőivel ugyan megosztották, de az FAA szóvivője szerint a helyzet elemzése után ők is arra a következtetésre jutottak, hogy nincs szükség azonnali cselekvésre.

A Boeing részvényeseinek április 29-i tanácskozásán Dennis Muilenburg, a vállalat elnök-vezérigazgatója – akit egyébként a részvényesek megerősítettek a tisztségében – azt mondta, hogy a cég a repülésbiztonság erősítésére összpontosít, és a 737 MAX típusú gépeken abszolút működőképes riasztórendszerek állnak majd rendelkezésre.

Ez is érdekelhet

Cigit kért, de fülhallgatóval távozott
BűnügyMiskolc
Egy fiatalkorú férfi ellen rablás miatt vádat emelt a Miskolci Járási Ügyészség. A vádlott az utcán leszólított kiskorú fiút ököllel az arcán megütötte, és elvette fülhallgatóit.
néhány fonál jelzi csak, hogy volt valami a fákon
Letépték a kötött fatakarókat: a rendőrség fejti majd vissza a fonalat
BűnügyMiskolc
Úgy tűnik, Miskolc fejben még messze van attól, hogy olyan street art alkotások díszítsék a közterületeit, amelyek nincsenek lebetonozva.
Okostelefonok okosba' – százmilliós feketepiaci fogás
BűnügyBorsod-Abaúj-ZemplénBelföld
Csaknem 100 millió forint értékű iPhone és Samsung Galaxy készüléket próbált elrejteni autójában egy 62 éves ukrán férfi, amikor a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Bevetési Igazgatóságának pénzügyőrei félreállították az M3-as autópályán.
Követte a nénit, majd a nyílt utcán vette el a fülbevalóját Miskolcon
BűnügyMiskolc
Az idős nő kiabálni kezdett, majd azonnal hívta a 112-es segélyhívót.