Ugrás a tartalomra

Ahhoz is becsöngethetnek a kérdezőbiztosok, aki online kitöltötte a népszámlálási kérdőívet

minap.hu
Utoljára módosítva
2022. november 12. szombat 11:56
A népszámlálást végző kérdezőbiztosok rendszeresen becsöngetnek olyan háztartásokhoz is, ahol korábban már online kitöltötték a népszámlálási kérdőívet.

A problémát az okozza, hogy a KSH által használt cím nem mindig egyezik azzal, amit az online kitöltésnél adnak meg az emberek – válaszolta a Telex kérdésére a statisztikai hivatal.

Sok ilyen eset lehet, mivel több mint 3 millió címről online válaszolták meg a kérdéseket. Technikai problémák miatt eleve késve indult a személyes összeírás, és már az online kitöltés sem ment zökkenőmentesen.

A lapnak nyilatkozó olvasók is jelezték, hogy felkeresték őket a kérdezőbiztosok. Ha nem voltak otthon, akkor - az eljárásrendnek megfelelően - egy értesítőt hagytak, amiben azt írták: a megadott időpontban újra megpróbálják őket felkeresni.

A minap.hu-nak is elmondták kérdezőbiztosok, hogy valóban van probléma, gyakran találkoznak olyannal, aki online kitöltötte a kérdőívet, ez azonban a biztos tabletjén nem jelenik meg. A címjegyzékben elvileg jeleznie kellene az online kitöltéseket - a tapasztalatok szerint azonban nagyjából az 50-60 százalékát jelzi csupán. Ráadásul még a személyes összeírás megkezdése után is volt, hogy frissült a címjegyzék.

A visszaigazoló kód alapján egyébként a rendszer jelezni tudja, ha valaki már kitöltötte a kérdőívet. A kérdezőbiztosoknak ki is adták, hogy lehetőleg mindenkitől kérjék el ezt a kódot. Többségében ezt sikerül is abszolválni, de az általunk megkérdezett számlálóbiztosok is jelezték: találkoztak olyan idős emberekkel, akiknek valamelyik családtagja töltötte ki a kérdőívet.

Egyáltalán nem mindegy, hogy valaki kitölti a kérdőívet vagy sem, mivel 200 ezres büntetést is kaphat, aki nem vesz részt a népszámlálásban.

A Telex szerint valószínűleg abból van ez a kavarodás, hogy a címjegyzékben szereplő adatok és a kérdőívben megadott adatok nem fedték egymást. Például ha valaki beírta, hogy a B épületben vagy a magasföldszinten lakik, az nem biztos, hogy a címjegyzékben is így volt. Emiatt a rendszer nem tudta beazonosítani a lakásokat, és így azokhoz is kimentek, akikhez valójában nem is kellett volna.

A KSH azt mondta a problémára, hogy több mint 3 millió címről érkeztek be online a kérdőívek, és ezek között sok olyan cím volt, amit eddig nem sikerült pontosítani. Ez is a biztosok feladata, az összes hozzájuk tartozó címet ellenőrizniük kell, beleértve azokat is, ahol online kitöltés történt. 23 ezer kérdezőbiztos dolgozik országszerte, a település nagyságától függ, hogy hány darab cím jut rájuk.

A KSH megerősítette: azokban az esetekben fordulhat elő, hogy az online kitöltés ellenére becsöngethet a számlálóbiztos, amikor nem egyezik az online kitöltés során megadott cím a népszámlálási címjegyzékkel. Ilyenkor a korábban említett kóddal tudják igazolni, hogy már nincs dolguk a kérdőívvel.

Aki nem találja a visszaigazoló kódját, az a kapcsolat@nepszamlalas2022.hu címen kérheti a pótlását, amihez a lakcímet és a kérdőív kitöltéshez használt 12 jegyű belépési kódot kell megadnia.

„A visszajelzések alapján a háztartások általában megértőek a népszámlálással, az adatgyűjtés céljaival kapcsolatban, és együttműködők, támogatják a számlálóbiztosok munkáját” - olvasható a KSH válaszában.

A személyes összeírás november 20-áig tart. Akik sem online, sem a személyes szakaszban nem töltötték ki a kérdőívet, azok a település jegyzőjénél tudják ezt pótolni november 21-28. között.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!