Ugrás a tartalomra

Ahol a válság lehetőséget jelent

Kujan István
Utoljára módosítva
2020. június 22. hétfő 15:54
Az elmúlt 10 esztendő legsikeresebb eladási évét zárta tavaly a Szabó Suzuki, köszönhetően annak, hogy a márka megszokott minősége változatlan maradt, versenyképes termékeket hozott. A válság náluk: lehetőség. (x)

Több autószalon tulajdonosaként és üzletemberként hogyan élte meg az elmúlt hónapokat? – kérdeztük Szabó György (Szabó Suzuki – Mazda) cégvezetőt.

Mindenkit megvisel, amikor azt mondják, holnap be kell zárni az autószalont és az emberek menjenek haza. A lehető legrosszabb a kilátástalanság és bizonytalanság, amikor nem tudni, mi fog történni a jövő héten, és naponta újabb és újabb elvárásoknak kell megfelelni. A cégvezetőnek legalább előre 1 évre kell tervezni. Ehhez képest egy hetet sem láttam előre. A válság kirobbanásakor nem az volt a kérdés, milyen eredmény lesz év végén, hanem mennyi veszteséggel kell számolni, és ezt hogyan lehet csökkenteni. Ezt cégvezetői szinten nagyon nehéz megemészteni és feldolgozni, hogy még csak március van, és az egész év oda lett. Nagyon sokat dolgoztam azon, hogy a létszám és a szakképzett munkaerő megtartása legyen a legfontosabb. A megjelent pályázatok segítenek a veszteségek csökkentésében, de valójában majd november környékén lehet tudni, hogy a veszteséget le tudtuk-e küzdeni. Ezt egyáltalán nem panaszként mondom, csak túl sok külső tényező befolyásolja jelen pillanatban nagyon sok cég működését.

Például volt arról szó, hogy az új autóvásárlásokat meg fogják támogatni roncsautó programmal. Ez jelen pillanatban csak egy álom, ezért a jövő bizonytalan. A rendelkezés azt szolgálta volna, hogy a régi, külföldről behozott autók helyett új, biztonságos, környezetet nem szennyező autókat vegyenek. Az elektromos autóknál viszont hoztak állami támogatást: 2,5 millió forintos pályázat meg is nyílt, és 1 nap alatt elfogyott a rendelkezésre álló keret. Ez köszönhető annak, hogy az elektromos autó ára a korábbi évekhez képest jelentősen csökken, a felszereltségük pedig nő, ezért a vásárlói igény egyre jobban növekszik. Ráadásul a családi házaknál a napelemes rendszer kiépítéssel az autó ingyen tölthető.

Erre egy példát hoznék fel: a Mazdához megszokott minőségben és kényelemben az elektromos autó szeptembertől lesz kapható és állami támogatással egy nagy autó mindössze 8,5 millió forintba kerülhet. A fenti példa, hogy az autógyárak csökkentették az autó árát, az állam adott hozzá támogatást, és a piac hirtelen megindult az elektromos autók irányába. Tavaly is volt elektromosautó-támogatási lehetőség, de az autók drágák voltak, így a rendelkezésre álló keret sokáig megmaradt.

Mit tudunk elmondani a Suzuki eladásairól?

A 2019-es év az elmúlt 10 év legsikeresebb eladási éve volt, köszönhető annak, hogy a Suzuki megszokott minősége változatlan maradt, versenyképes terméket hozott. A piaci igényeket az elsők között követte a magas építésű Vitara és S-Cross városi terepjáró autóival. 16,32 százalékos kiemelkedő részesedést ért el a Suzuki a magyar személyautó-piacon., ezzel vezetve Magyarország új autó eladási listáját.

A Vitarát és S-Cross-t nagyteljesítményű 1,4 literes turbó motor hajtja, nagyon alacsony fogyasztással a vásárlók nagy megelégedettségére. Ráadásul ezekre az autókra 10 év garanciát tudunk biztosítani motor, turbó, váltó és a hibrid rendszerre is.

Miért esett vissza egyébként ennyire a Suzuki eladása?

Ez valóban így van, az új technológiai átállásokra, fejlesztésekbe nagyon sok energiát fektetett a gyár. Ezért a Magyar Suzuki nem tudta a rendelési állományt kiszolgálni, ami igény mutatkozott a piacon, és gyakorlatilag tavaly novembertől kezdve folyamatosan autóhiány alakult ki. 2020-ban a vásárlói igény még jobban növekedett a hibrid Suzuki iránt, viszont a magyarországi piac az export miatt háttérbe szorult. Ezért ehhez az autóhiányhoz párosult a koronavírus, ami miatt a gyári termelést le kellett állítani. A gyár és beszállítói rendszer leállítása miatt a szállítások több hónappal kitolódtak, ezért esett a Suzuki eladása drasztikusan vissza. Jelenleg egy jól felszerelt Suzuki Vitara már 5.140.000 forintért újra rendelhető és van készleten is, ki tudunk szolgálni, de ez az előző félévben nem így volt, ezért esett vissza a Suzuki eladása.

Hogyan látja a jövőt?

Jelenleg már 1 hónapra tudok tervezni, de az év második fele sok mindenen múlik: lesz-e készletünk, lesz-e a vírusnak második hulláma, vagy lesznek-e egyéb külön adók vagy adókedvezmények, vagy pályázatok. A szervizforgalmunkon csak a kijárási korlátozás alatt lehetett érezni az óriási bizonytalanságot, mert az emberek nem merték behozni az autóikat szervizelni és műszaki vizsgára.

Hogyan reagált a cég a válságra? Milyen változások történtek?

Valójában nem is a válság érintett meg minket igazán, hanem az autóhiány, ami már a válság előtt elkezdődött, mert a Suzuki gyár konkrétan nem bírta kiszolgálni az ügyfeleket, akkora volt a kereslet. A Mazdát például nem is érintette a válság, ugyan úgy ment minden, mint azelőtt. Természetesen ez a tavaszi válság okozott a megszokott életben leállást. 80 százalékos visszaesés volt tapasztalható a piacon, de most 80 százalékos növekedés is várható az első félévhez képest. A korlátozások idején, főleg az első időszakban megállt az élet, majd szépen lassan újra indult minden és folytattuk az eladásokat, a gyár pedig ismét termelni kezdett.

Mi az, amitől a Suzuki és az Ön szalonjai is annyira sikeresek, hogy mindig kiemelkedő helyet tudhatnak magukénak a piacon? Hiszen a legjobb eladásszámokat szinte évről évre hozza a márka. Mi a titok?

A titok az ügyfélkezelés, a teljeskörű kiszolgálás, és a mögötte lévő magas szintű szolgáltatás. Így a visszatérő elégedett ügyfelek száma folyamatosan nő, ez alapozza a mi jövőnket is. 

Várható valamiféle fejlesztés, változás a cégben a közeljövőben?

Japánban a „válság” szó jelentése lehetőséget jelent. Én ezt a lehetőséget próbálom a következő időszakban előnyünkre fordítani azzal, hogy a Miskolc-szirmabesenyői telephelyünk szervizszolgáltatását bővítjük karosszérialakatos-fényezőműhely és gumihotel építésével megfelelő pályázat elnyerése estén. Tehát nálunk nem létszámleépítés, hanem bővítés van, a kazincbarcikai és miskolci telephelyen, melyre a jelentkezést emailben várjuk (további információ a www.szabosuzuki.hu oldalon).