Már néhány héten belül érezhető, pozitív változást szeretne elérni a Dayka-átkötés forgalmi rendjében a városháza – mondta el a Miskolci Napló megkeresésére a polgármesteri hivatal városfejlesztési főosztályának vezetője. Nevelős Szabolcs elmondta, a csomópont közlekedési rendjének újragondolásakor fontos szempont, hogy az autósok ne jelenjenek meg kisforgalmú családi házas övezetekben, hanem az eddig is nagy forgalmat lebonyolító útvonalakon maradjanak.
– Jelenleg két lehetőséget vizsgálunk, mindkettő megoldás együtt és külön-külön is alkalmas arra, hogy a jelenleg tapasztalható dugók megszűnjenek – mondta el a hivatali vezető.
Az egyik lehetőség a Dayka és a Petőfi utcák forgalmi rendjének átalakítása. Nevelős Szabolcs elmondása szerint a pár hónapja átadott kereszteződésben jelenleg a Daykáról csak egy sávon halad a forgalom a Petőfin át Diósgyőr felé, a módosítást követően viszont mindkét meglévő sávból lehetne balra kanyarodni.
Két sávon
– A Dayka átkötés gyakorlatilag az ütközőpontja a Déli tehermentesítőnek, ahol a Diósgyőrből a Városház tér felé érkező forgalmat elterelik az Északi tehermentesítőre, illetve a Tiszai pályaudvar felől érkező forgalomnak, ami ezen a kereszteződésen át halad Diósgyőr felé. Itt a plusz kanyarodósáv kialakításán kívül feladat az is, hogy a lámpákat úgy hangoljuk be, hogy a forgalom gyorsan tudjon leürülni erről a területről és mindenki a saját magának kedvező útvonalat választhassa ki – mondta el Nevelős Szabolcs.
A főosztályvezető szerint a megoldáshoz azonban a Petőfi utca Diósgyőr felé vezető szakaszán is át kell hangolni a lámpákat annak érdekében, hogy az autósok itt se torlódjanak föl. „A sávok módosítása felfestéssel és KRESZ-táblákkal gyorsan megoldható, a lámpák áthangolása viszont hosszabb időt vesz igénybe, ezt körülbelül két hét alatt lehet teljes körűen megvalósítani” – fűzte hozzá.
A hivatali vezető elmondta még: távlati elképzelésük az is, hogy ha a kérdéses szakaszon a módosítások beváltják a hozzájuk fűzött reményeket, akkor ehhez hangolják a két forgalmas útszakasz távolabbi pontján lévő lámpákat is, ezzel ugyanis tovább lehetne gyorsítani a közlekedést.
A „járatlan” út
Sokan javasolták a városfejlesztési főosztálynak azt is, hogy engedélyezzék újra az autós forgalom áthaladását az átépítéskor forgalomcsillapított zónának átalakított Rácz György és Petőfi Sándor utcákon. Nevelős Szabolcs elmondása szerint ez a megoldást szintén vizsgálta a főosztály és a közlekedésszervező csoport, az azonnali bevezetése viszont nem lehetséges.
– Az útvonal átalakításakor megszűnt a két említett utca sarkán található kereszteződésben a jelzőlámpás irányítás és az illetékes hatóságok, valamint a rendőrség szerint éppen ez a probléma. Ők ugyanis jó szívvel nem tudják támogatni a jelenleg forgalomcsillapított övezeten való áthaladást az autósok számára mindaddig, amíg a kerékpáros és a gyalogos forgalom ütközési pontjai nincsen olyan állapotba hozva, hogy a balesetek elkerülhetőek lehetnek – mondta a főosztályvezető. Vagyis vagy ismét jelzőlámpát kell telepíteni a kereszteződésbe, vagy más forgalomtechnikai eszközzel kell biztonságosabbá tenni azt, ez pedig hosszabb idő.
A Dayka-átkötés néven elhíresült projektet tavaly novembertől év végéig több ütemben adták át, azonban hamar kiderült, hogy a kialakított forgalmi rend dugókat okoz a területen. A városháza a kezdetektől érzékelte a gondot, egy lámpaáthangoláson már januárban túlesett a terület, azonban – ahogyan azt legutóbbi lapszámunkban megírtuk – nyilvánvalóvá vált, hogy csak a 2017-ben készült forgalmi rend újragondolása hozhat megoldást.