Drága magyarok: ezért fog vastagabban a hazai áruházak ceruzája az áraknál
- Ha nem konkrét termékeket, hanem egy általános fogyasztói kosár árát vetjük össze a külföldön jellemző árakkal, akkor a magyarországi árszint az EU átlagát alulról közelíti – szúrta ki az Index Héjja Csaba, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának stratégiai elemzőjének jelzését.
A szakértő hozzátette, kétségtelen, hogy lehet tapasztalni különbséget a hazai és a külföldi piacokon elérhető élelmiszerek árai között.
Az MBH Bank Ágazati Kitekintő rendezvényén a hazai kiskereskedelmet, fogyasztást és élelmiszeripart vették górcső alá a bank szakértői kedden. Az eseményen reagáltak a sajtóban gyakran megfogalmazott kérdésre, hogy miért drágábbak az élelmiszerek Magyarországon, mint külföldön.
Héjja Csaba megjegyezte, a háttérben jellemzően az áll, hogy egy-egy élelmiszer nagyipari előállítására specializálódott országokban időnként túltermelés alakul ki, és ilyenkor dömpingáron elárasztják a termékkel az árakra érzékenyebb piacokat.
„A magyar gazdaság adottságai méretgazdasági okokból nem teszik lehetővé, hogy a dömpingáruval versenyezzünk, de nem is ez az optimális út számunkra. A hazai cégeknek a mennyiséggel szemben érdemes inkább a jó minőségű, magasabb árú termékek gyártását fókuszba helyezniük” – világított rá a szakértő.
Ugyanakkor a magyar élelmiszeripar, ha a kisebb cégeket nézzük, fejlettségben nagy lemaradásban van az uniós országokhoz képest. A hazai nagy élelmiszeripari vállalatok lemaradása azonban szerinte nem jelentős. A lemaradásunkon segíthet egy 1500 milliárdos fejlesztési csomag, amely már úton van – jelezte a szakértő. Persze ehhez az is kell, hogy jól fektessék be ezeket a forrásokat.
Újságírói kérdésre, hogy mit vár a kötelező akciózás kivezetésétől, azt válaszolta, hogy ugyan lesznek termékek, amelyek drágulnak, de a bevásárlásunk nem drágul majd összértékben. „Hiszen amikor bevásárolni megyünk, nem 1-2 terméket pakolunk a kosárba, hanem 10-20-at.”
A teljes cikket ITT olvashatják.