Fizetős lehet az M30-as a miskolci szakaszon is
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a friss tervezet alapján átírná útdíjak szabályait. Lázár János minisztériumának számításai szerint ebből több mint 150 milliárd többletbevételre számítanak. A tervezetet most társadalmi egyeztetésre bocsátották, szeptember 1-ig lehet véleményezni. A legtöbbeket érintő változás, hogy bővülne a díjköteles útszakaszok listája:
- az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
- az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes)
- az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
- az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
- és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
A 3,5 tonna feletti teherautóknál a legfontosabb változás az lenne, hogy bevezetnék az úgynevezett külsőköltség-díjat. Ezt a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva kell fizetni. A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, valamint hogy települések közötti, vagy külvárosi úton halad-e. A változásokkal az autóbuszoknak például kedveznének: ezekre nem kellene e-matricát venni.
Ha a most tervezett formában lesz kész törvény a javaslatból, akkor a változások 2024. január 1-jétől lesznek érvényben, kivéve a buszokra vonatkozókat, azok februártól. A teljes tervezet itt érhető el.