Ugrás a tartalomra

Folyamatosan számol az MVK

minap.hu
Utoljára módosítva
2022. október 15. szombat 16:25
Az energiaárak előbb-utóbb óhatatlanul mindenkit utolérnek, így a vállalkozásokat és a szolgáltató társaságokat sem kerülhetik el a tovagyűrűző hatások. A Miskolc Televízió Kilátó című műsora arra volt kíváncsi, hogy az amúgy is nehéz helyzetben lévő MVK Zrt. hogyan tervezheti a vállalkozás jelenlegi színvonalának jövőbeni fenntartását?
Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója. Fotó: Juhász Ákos

A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. a héten nálunk járt vezérigazgatója a 2020-as koronavírus-világjárvány kitöréséhez köti azt a pillanatot, amikor a vállalat kilátásai drasztikusan megromlottak. Mint azt Demeter Péter kifejtette: hazánk addig rendszerint alulfinanszírozott közlekedési vállalatait kivétel nélkül komolyan sújtotta a kijárási korlátozások okozta utasforgalom-visszaesés. Az addig több költségvetési lábon álló cég egyik pillére azonnal megingott, miután a jegy- és bérletbevételek jelentősen elmaradtak az előző esztendőkben megszokottaktól. (Habár a homeoffice alábbhagyásával a mobilitási igények jól érzékelhetően megindultak a COVID előtti mutatók irányába, a 2019-es szintre azonban azóta sem jöttek vissza Demeter Péter szerint.)

A járvány mellett a kormány, végül a háború is lecsapott

A pandémia nyomán – taglalta a cégvezető – meghozott kormányzati intézkedések nyomán a közösségi közlekedés megsegítésére szolgáló kormányzati támogatástól is rövidesen elesett a város, így csupán az önkormányzat által biztosított forrásokban és a rendszerátszervezéstől remélt takarékosságban reménykedhettek onnantól. Ez azért is rendkívül fájdalmas – derült ki a beszélgetésből -, mert a társaság elmúlt években – a korábban fölhalmozódott tartozásainak fedezésére - felvett hitelei a jelenleg uralkodó kamatkörnyezetben négyszázmilliós pluszkiadást rónak az MVK vállára. Vagyis mindent egybevéve – hangzott el – erre az esztendőre egymilliárd-hétszázmillió forintos extrakiadással kell kalkulálnia a cégnek. S hogy mindez még miből tevődik össze?

Demeter Péter kifejtette, az MVK Zrt. által alkalmazott hajtástechnológiák közül valamennyi esetében számottevő drágulással kell tervezniük a jövő évben is. A közel húszéves dízelesek mellett a cég járműparkjának a gerincét az a hetvenöt gázüzemű busza adja, amik mellett az idén érkezett tíz darab elektromos utasszállító „eltörpül”. A számarányoknak pedig sajnos egyre komolyabb a jelentősége…

2021 végén a gázolaj- és a villamos-energiaárak párhuzamosan kezdtek el növekedni, 2022 nyárvégén pedig szinte egyszerre ostromolták addig ismert csúcsukat. A villamosenergia beszerzésére vonatkozó közbeszerzést rendszerint január elsejéig le kell folytatnia a cégnek. A korábbi esztendőkben nettó (ÁFA nélküli) huszonegy forint/kwH-ás árszabás idén januártól csaknem háromszorosára, hatvankét forintra rúgott – ebbe a tarifába tehát értelemszerűen a háború okozta gazdasági krízis még aligha játszhatott közre. Az MVK hatmillió kwH-t használ évente, ami egy háromszáznegyvenmilliós többletet jelentett - csak idén. Demeter Péter prognózisa szerint a 2023-ra megkötött szerződés aligha fog kettőszázötven alatti végösszeget mutatni – magyarán: ennek négyszereződése szinte bizonyosra vehető már most.

Meghatározott fordulónapja miatt az éves gáztendert a cégnek idén is szeptember 30-ig kellett lezárnia. Az akkor nyertes ajánlattevő az addigi ár tizenkétszeresét tette le az asztalra, amit a közlekedési vállalat – érthető forráshiánya miatt – semmiképp sem tudott elfogadni. Ekkor egy úgynevezett központosított közbeszerzési eljáráshoz folyamodtak, melynek révén a vonatkozó mennyiségért így „csupán” hétszeres árat kell - a jelenlegi állás szerint - majd fizetniük. A konstrukció miatt azonban ez a referenciaszint a világpiaci árak mozgásával akár havonta váltakozhat is. Demeter Péter azonban nem számít arra, hogy abban számottevő mértékben csökkenés állna be. Ez hétszázötvenmilliós többletet jelent a cég számára éves szinten.

Mindezek ismeretében kimondható: még a gázolaj esetében a legkevésbé súlyos a helyzet, bár 2022 januárjához képest itt is ötven százalékkal emelkedtek a költségek. A cégnek teljes áron kell vásárolnia a dízelüzemanyagot – hiába a lakossági ársapka. Ez további kettőszáz millió forinttal sújtja az MVK büdzséjét.

Kötött pályás kiútkeresés

A beszélgetés során arról is szó esett, hogy a CNG-buszok üzemeltetése gyakorlatilag már drágábbá vált, mint a dízeleseké. A vezérigazgató szerint egyik napról a másikra óriási, a közösségi közlekedés üzemeltetését meghatározó változások zajlanak az energiapiacon. Szemléltetésképp elmondta: száz kilométer megtételét korábban huszonötezer forintnyi gázolajjal oldották meg. Miközben ezen összeg negyedéből tudta a cég közlekedtetni gázüzemű járműveit, az október elsejétől érvényes árak mentén a CNG-buszok immár a dízelesekre fordítandó kiadások kétszeresét eszik meg. Az elektromos buszoknál nagyságrendileg kisebb a drágulás, ám még ezzel együtt is jóval költségesebbek, mint ahogy azt korábban akárcsak elképzelni is lehetett. Ha tartósan így maradnak az árak, akkor a dízeleseket és az elektromosokat kényszerülnek nagyobb számban üzemeltetni, éppen ezért készek hadra fogni a régebbi – egyébként jól karbantartott, jó műszaki és kényelmi állapotban lévő - gázolajos buszokat annak érdekében, hogy a CNG-seket háttérbe szorítsák. A mintegy egy tucat csuklós busz november végéig fog kigördülni a garázsból.

Demeter Péter mindemellett lefektette, a vállalat – akárcsak eddig – kész a város által támasztott utasforgalmi igényekre reagálni, majd emlékeztetett: éppen ezért sűrítették szeptember elsején a villamosközlekedést, és iktatnak be rendszeresen pluszjáratokat, ha valamilyen rendezvény megkívánja azt. A vezérigazgató végezetül arról számolt be, hogy energia-válságtervük felállításában folyamatosan egyeztetnek az önkormányzattal. Ennek keretében az MVK valamennyi telephelyén felmérték már, milyen lehetőségei volnának az épületek napelemes ellátásra történő átállásának. Továbbá azt is vizsgálják, hogy a MIVÍZ Kft. által létesített biogáz-üzemet miként tudnák bevonni járműveik meghajtásába.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!