Ugrás a tartalomra

Hogyan és mennyiért közlekedünk? - Országos összehasonlításban az MVK

Kujan István
Utoljára módosítva
2020. január 12. vasárnap 12:15
Három megyei jogú város – Debrecen, Szeged és Miskolc – közösségi közlekedését mutatjuk be és hasonlítjuk össze objektív adatok alapján. Győztest nem hirdetünk, de azt azért megmutatjuk, mire lehetnek büszkék a miskolciak.

A közlekedési társaságokhoz intézett kérdéseinkben elsősorban az alábbiakra voltunk kíváncsiak: mennyi és milyen típusú járművekkel látják el a közszolgáltatást? Átlagosan milyen idős a járműpark? Évente hány utas választja a közösségi közlekedést? Milyen gyakorisággal járnak a buszok, villamosok, trolik? Mennyire rugalmas a forgalmi rend, hogyan tudnak reagálni a változó igényekre? Hogyan épül fel a jegyrendszer? Mik voltak az elmúlt évek legfontosabb fejlesztései?

Miskolcé a legfiatalabb villamosflotta

Összesen 183 járművel – átlagéletkoruk 12 év – látja el feladatát a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. A Mercedes buszaik alig másfél, a Volvok azonban már 11, a villamosok átlagosan 14,5, míg a trolik 17,5 évesek. A járműpark – az országban egyedülálló módon – 92 százalékban alacsonypadlós, tudatta büszkén a cég.

Több mint 20 millióan szálltak villamosra Debrecenben 2018-ban. Fotó: DKV

A Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) a város elektromos (villamos, trolibusz) közösségi közlekedési feladatait látja el közszolgáltatási szerződés alapján, az autóbuszok üzemeltetését a Volánbusz Zrt. végzi. A szegediek öt villamos-, hét trolibusz-, nyolc belvárosi és további 24 kertvárosi autóbuszvonalon közlekedhetnek. Összesen 44 villamossal rendelkezik a társaság, ezek döntően Tatrák. Továbbá 61 trolibusz (többségében Skodák) segíti a közösségi közlekedést. A város helyi autóbusz-közlekedését 85 autóbusszal biztosítják, amelyek átlagéletkora 7,6 év. A járművek közül 14 földgázüzemű. A járműflotta 91 százaléka alacsonypadlós kivitelű. A villamosok átlagosan 24, a trolibuszok 20 évesek. A járművek kora azonban – hívta fel a figyelmet az SZKT – nincs közvetlen összefüggésben a műszaki állapotával, mivel több jármű nagyfelújításon esett át.

Miskolcon két villamosvonal és 44 autóbusz- viszonylat van. Az MVK Zrt. jelenleg 122 autóbusszal és 31 villamossal látja el a város közösségi közlekedését. A buszok átlagéletkora 8,4 év, míg a villamosoké 5,4 év. Előbbiek 85 százaléka, utóbbiak 100 százaléka alacsonypadlós.

Több mint 80 millió utas évente

Az utasszámról 2018-as adatok állnak rendelkezésre, ezek szerint Debrecenben összesen 101 millió 748 ezer fő választotta a közösségi közlekedést, legtöbben (közel 74 millióan) autóbusszal jártak, villamosra több mint 20 millióan szálltak, a trolit pedig mintegy 7 millió 300 ezren használták. Szegeden éves utasszámot a menetdíjbevétel alapján kalkulálnak, ami a teljes városi közösségi közlekedés tekintetében közel 50 millió utas. Miskolcon éves szinten több mint 80 millió utas választja a közösségi közlekedést, az autóbusszal utazók aránya 67,6 százalék, a villamossal utazóké 32,4 százalék.

Igényekhez igazítva

Tanítási idő alatt, csúcsidőben a villamosok és a trolik 6-8 percenként, a buszok átlagosan 15-25 percenként közlekednek Debrecenben (este 11 után egyébként már nem jár villamos, és a trolik, buszok többsége sem). Az ipari parkok bővülésével egyre nagyobb területen jelentkezik utazási igény, ehhez igazodik a közlekedési vállalat: 2018-ban egy, míg 2019-ben öt új, debreceni gyártású autóbuszt állítottak forgalomba a meglévő 125 mellé, a jövőben további új járművekkel bővül a flotta.

Szegeden 61 trolibusz segíti a közösségi közlekedést. Fotó: SZKT

Szegeden munkanapokon az autóbuszok jellemzően 15-30 perces, hétvégi időszakban 30-60 perces követési idővel közlekednek. Az SZKT járatai napszaktól, illetve a különböző vonalak felhasználási igényétől függően eltérő követési idővel közlekednek. A társaság vonalanként jellemzően 4-6 változó követési időt alkalmaz: a 2-es villamos például 6-20 percenként jár, az az 1-es azonban óránként (a többi járat sűrűsége ezen időintervallumon belül változik). Troliknál kisebb a „szórás”: összességében azt mondhatjuk, hogy 4-30 perc a követési idő.

Az MVK Zrt. autóbuszai és villamosai az utasszámlálási adatok alapján felmért utazási igénynek megfelelően közlekednek. A járatok sűrűsége viszonylatonként, naptípusonként és napszakonként változik. A legsűrűbben a tanulmányi időszakban, munkanapokon a reggeli csúcsidőszakban közlekednek az autóbuszok és villamosok. Például az 1-es villamos ilyenkor 3-5 percenként, a 35-ös autóbusz 8 percenként jár. A diszpécserszolgálat a nap 24 órájában folyamatosan nyomon követi a közösségi közlekedés alakulását, és igény szerint gondoskodik a rásegítő járatok biztosításáról. A forgalomkorlátozással járó rendezvényekre szintén rugalmasan tud reagálni a társaság. A menetrenddel kapcsolatosan a városban működő cégek, gyárak, intézmények igényeiről folyamatosan egyeztetnek, illetve az utasok beérkező kéréseit, észrevételeit figyelembe véve módosítják a menetrendet.

Változatlan áron

Elővételben Miskolcon a legolcsóbb a vonaljegy (300 forint), Szegeden 320, Debrecenben 350 forint (ha a járművezetőnél váltjuk meg, sorrendben: 400, 450, 450 forint). A tízdarabos gyűjtőjegynél még nagyobb különbségeket tapasztalunk: Miskolcon ezt 2800 forintért kapjuk meg, Szegeden 3050 forintért, Debrecenben pedig tizenegy darabos gyűjtőjegyet árulnak 3500 forintért. A 24 órás jegynél azt látjuk, hogy nálunk 1600 forintért kapjuk meg, Szegeden már 1040, Debrecenben pedig 1200 forintért. Az általános, kombinált havi bérlet Debrecenben 6800 forintba kerül (a tanuló 4000 forint), Szegeden 7000 forint (tanuló: 4000 forint), Miskolcon pedig szintén 7000 forint, míg a tanuló 3900.

mvk
Az MVK Zrt. jelenleg 122 autóbusszal és 31 villamossal látja el a város közösségi közlekedését. Fotó: Mocsári László

Debrecenben az új típusú, elektronikus személyigazolvánnyal rendelkező utasok és a diákok 2017 novemberétől bérletként használhatják személyigazolványukat és diákigazolványukat a DKV Zrt. valamennyi járatán. Az utasok a vásárláskor mindössze egy nyugtát kapnak, papír alapú bérletet nem, a vásárolt értékszelvényt „feltöltik” az igazolványra. Az elektronikus bérlet bevezetésével egy időben a jegyellenőrzés is elektronikussá vált. Az utas elektronikus személyigazolványát egy erre a célra kialakított, az ellenőröknél található speciális okostelefonhoz érintve tudja igazolni utazásának érvényességét. – Míg a bevezetéskor mintegy 300-an váltottak elektronikus bérletet, ez a szám ma már átlagosan havi 6500. Az e-személyire megváltott bérletek 85 százalékát a DKV Zrt. honlapján veszik meg az utasok. Az elektronikusan leggyakrabban vásárolt bérlettípus az általános havi bérlet, de elmondható, hogy a diákok jelentős része is a diákigazolványára veszi meg a tanulóbérletet – tájékoztatott a társaság.

A járművezetőnél történő jegyvásárlás folyamatos növekedése volt megfigyelhető a 2010-es évek elejétől kezdve, ami már a menetrend tartására is hatással volt. Ezt figyelembe véve kezdte meg Szeged a fedélzeti jegyautomata fejlesztését. 2018 júniusától minden közösségi közlekedési járműre felszerelték ezeket. A fedélzeti jegyautomatából előre érvényesített jegyalapú termékek (menetjegyet, 24 és 72 órás jegyet) vásárolhatók érintéses fizetőeszközzel (bankkártya, okostelefon). Jelenleg a járművön értékesített jegyek felét a fedélzeti automatából veszik az utasok. A bevezetést követő egy év alatt több mint 100 ezer fedélzeti jegyet vásároltak így, ennek volumene hónapról hónapra nő.

Az MVK Zrt. tarifáját – Debrecenhez és Szegedhez hasonlóan – a város közgyűlése határozza meg. Az árak 2012 óta változatlanok, miközben az elmúlt nyolc évben az üzemanyag, a felhasznált anyag és a személyi jellegű ráfordítás is nagymértékben nőtt, a járműpark megújult, és a szolgáltatás általános színvonala emelkedett – mutatott rá a cég. – Fejlesztéseink folyamatosak, jelenleg az értékesítési csatorna bővítésén: jegy-és bérletkiadó automaták beszerzésén, a mobil jegyrendszer kialakításán dolgozunk – tudatták. A tarifa meghatározásánál figyelembe veszik például, hogy elővételben olcsóbban lehessen megvásárolni a menetjegyet, mint a járművön, vagy aki éves bérletet vásárol, az kapjon egy havi utazást „ajándékba”; a tanuló- és nyugdíjas bérleteket ugyanazon az áron értékesítsék, a teljesárú villamosbérlet ára ugyanakkora legyen, mint az egyvonalas bérleté stb.

21. századi megoldások

Debrecen elmúlt esztendők legfontosabb fejlesztései között említhetjük a 2-es villamos 2014-es indulását, vagy hogy 2017-ben a Google Maps-re is felkerült a DKV menetrend. Minden villamoson ingyenes a Wi-Fi, és már elektronikus bérlet is váltható. 2018-ban elindult az éjszakai közösségi közlekedés, a szolgálati járatok „nyilvánossá tételével”. Tavaly pedig megújult és kétnyelvű lett a „hangos” utastájékoztatási rendszer, valamint forgalomba állt az első öt, Debrecenben gyártott Mercedes-Benz csuklós autóbusz. A tervek szerint idén bevezetik az idő alapú jegyet.

Szegeden az elmúlt években szintén több projektet indítottak el, kapcsolódva városi, nemzetközi szintű fejlesztésekbe. A fedélzeti jegyautomata bevezetését már említettük, a járműveken van Wi-Fi, új, készpénzes fali automatákat helyeztek ki, a város teljes közösségi közlekedése felkerült a Google Maps-re, mesterséges tanulóalgoritmusokkal igyekeznek meghatározni az utasok szokásait, saját üzemükben újítottak fel használtan vásárolt járműveket, és fejlesztették a trolik akkumulátorait.

Miskolcon az elmúlt öt év legfontosabb fejlesztései között kell megemlítenünk a 75 CNG autóbusz megvásárlását, ezekhez a járművekhez szerelőcsarnok és töltőállomás épült, új autóbuszmosó berendezést helyeztek üzembe. A miskolci közösségi közlekedés a járatok valós idejű menetrendjével elérhető Goolge Maps-en és a HERE WeGo okostelefonos alkalmazásban is. Aztán: az autóbusz- megállóhelyeken folyamatosan telepítik a digitális LED kijelzőket az integrált forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer elemeként. Az MVK valamennyi járművén ingyenes Wi-Fi érhető el, az ingyenes valós idejű menetrend- alkalmazás új verzióját 2019 decemberében publikálták, MobilON néven érhető el a Google Play és iStore áruházakban.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

-
Miskolc
-
-
Miskolc egyes templomai
-