Ugrás a tartalomra

Bájer Máté
Utoljára módosítva
2024. július 14. vasárnap 11:04
A Nap egyre csak süt, de Galamb Alex védencei már főzni is tanulnak.
A Sütni jó! Alapítvány Soltvadkerten nyaralt, hála a támogatóknak. Fotó: magánarchívum

A 2024-es nyár Galamb Alex életében más, mint az eddigiek. A borsodi roma pék meghozta élete egyik legnagyobb döntését: felmondott a Kisgergely Cukrászdánál.

- Hivatalosan július 15-éig vagyok állományban. A hónap végén a Debreczeni Márton Mezőgazdasági és Földmérési Szakképző Iskolában tartok majd kéthetes nyári gyakorlatot a pék-cukrász tanulóknak. Eddig óraadó voltam, szeptembertől pedig teljes állásban ott fogok dolgozni.

Alex elmondta, hogy a Sütni Jó! Alapítvánnyal is igyekeztek aktívak maradni, erre azonban nem igazán volt lehetőség a két munkahelye mellett. Másfelől az egyetemi tanulmányai is igényelték az idejét. 2023-ban ugyanis sikeresen felvételizett a Tokaj-Hegyalja Egyetem tanító szakára, emellett elvégezett egy pék-cukrász szakoktató képzést is.

- Most van időm többet foglalkozni a Sütni Jó! dolgaival. Június végén például három napot töltöttünk Soltvadkerten, ahol teljes ellátással kényeztettek minket. Ez az út részben vakáció, részben tanulmányi kirándulás volt. Jártunk ugyanis a Vadkert pékségben, ahol megnéztük, hogyan lesz a vadkovászos kenyér, sőt, minden gyerek maga is csinált egy-egy veknit, aztán pedig puffancsot sütöttünk – ezekből este finom hamburgerek készültek a Vadkerti-tó kempingben.

Másnap ellátogattak a Szent Korona Cukrászdába, ahol megnézhették, hogyan készülnek a különböző csokoládék, és bementek a Cukrász Múzeumba.

- Mikor hazaértünk, másnap mentünk a Döner Kingbe, ott meghívták a csapatot ebédelni, utána beültünk a gyerekekkel a moziba, ahol megnéztük az Agymanók 2 című animációs filmet. Két nappal később a Régiposta Kisvendéglőbe vártak minket ebédre – mesélte a borsodi pék, aki azt is elárulta lapunknak, hogy szerdán új fába vágta a fejszéjét.

Főzni is jó... készül a tejfölös sertéspörkölt tésztával

- Tegnap útnak indult a Sütni jó! Alapítványnál a Főzni Jó program: a gyerekeket játékosan tanítjuk a főzésre, így megtudják azt is, mennyi munka például egy ebéd elkészítése. Ennek megfelelően kell értékelniük azt is, amikor meghívnak minket egy-egy étterembe.

A nyár azonban nem ért véget a gyerekek számára: ellátogatnak majd a miskolci és a nyíregyházi állatkertekbe, bowlingozás, strandolás, mozizás, szalonnasütés is szerepel a programtervben, de a Miskolci Herman Ottó Múzeum tárlatait is meg fogják nézni. Ez azért is nagy szó, mert a gyerekek többsége az alapítvány nélkül nem tehetne szert ilyen tapasztalatokra. Mindezt a lelkes támogatóknak köszönhetik. Alex pedig igyekszik megtanítani őket arra, hogy a befektetett munka megtérül.

- Szeretném kiemelni, hogy minden gyerek, aki jár hozzám, átment a következő évfolyamba az iskolában, így kiérdemelték a tartalmas vakációt. Próbálok olyan programokat keresni nekik, amik szórakoztatók számukra, de tanulunk is valami újat: ilyen dolog számukra például a sütés-főzés.