Jön a miskolci e-roller
Az elsősorban kerékpárutakon való közlekedésre javasolt, cserélhető akkumulátoros kétkerekűek egy környezetbarátabb, és egyre divatosabb alternatívát kínálnak a városi közlekedésben. Használatuk során nem kell várakozni az indulásra, nem ragadunk velük forgalmi dugóba, és nem kell parkolóhelyet vadászni. Így csökkenhet az autóutak és parkolók terhelése, bizonyos esetekben pedig pénzt és időt is spórolhatunk, ha a rollert választjuk.
Az elektromos rollerek látványa az utóbbi években megszokottá vált a nagyvárosokban, egyesek szerint egyenesen a modern városi közlekedés jelképének számítanak. Használatuk egyre jobban terjed, ezt jelzi az eszközök számának a növekedése, valamint az is, hogy a közlekedési szabályok alakítása és a közlekedés tervezése során egyre inkább számolnak ezzel a közlekedési formával is. Olyannyira, hogy nemcsak a magántulajdonú e-rollerek száma növekszik robbanásszerűen, hanem egyre több vállalkozás specializálódik arra, hogy településeknek kínáljon elektromos rollermegosztó szolgáltatást. Biztosítva a járműflottát, az eszközök karbantartását, a kapcsolódó bérlési és regisztrációs rendszert.
Régen is volt, de csak mostanában terjedt el
A roller szó hallatán néhány évtizede a többség inkább gondolt a gyermekjátékra, amivel a kicsik közlekednek. A kis játék-jármű, amit lábbal hajtanak a gyerekek. Kerekek, talp amire ráállnak és egy kormány. Mára ez megváltozott, és bár továbbra is vannak persze játékrollerek, de felnőttek is rollereznek, jellemzően elektromos hajtású kerékkel ellátott eszközökkel, melyekből a komolyabb darabok messze meghaladják egy használt autó árát. Az elektromos roller (e-roller) első változatai már csaknem száz éve jelentek meg, de azok nehezek, ormótlanok voltak, kis hatótávolságuk miatt pedig nem bizonyultak praktikusnak. Ez (is) megváltozott napjainkra, főleg az elmúlt évtizedben. Könnyebb és tartósabb anyagok, jobb akkumulátorok, sokszoros hatótáv (egy töltéssel megtehető távolság), világítás, energiahatékony hajtássegítés, motorfék, egyszerű kormányzás, divatos külső. Ezekkel (és a tömegtermeléssel) együtt pedig az ára is elfogadhatóbb lett az e-rollereknek, így tavaly például már 100-150 ezer forintért komoly darabokat lehetett vásárolni ebből az újszerű, elektromos járműből, de könnyen találni félmillió körüli modelleket. Hogy kinek mi a sok vagy a drága persze relatív, de ha inflációtól függetlenül megnézzük, hogy mennyibe került az utóbbi években egy vadonatúj felnőtt kerékpár, ahhoz képest az egyessel kezdődő hatszámjegyű ár talán nem számít elszálltnak.
Miért az e-roller?
Mint mindennek, ennek az eszköznek is megvannak az előnyei, és persze a hátrányai is. Ami biztos, hogy a többségnek napi szintem kell valahogy közlekednie, a rollerek pedig könnyűek, összecsukhatók, könnyen tárolhatók és hordozhatók, károsanyag kibocsátása gyakorlatilag nincsen, nincs kipufogógáz. Relatíve halk eszköznek számít, alacsony zajterheléssel. Mivel főként kerékpáros vagy gyalogos útvonalakon használják, elkerülhetők vele a közlekedési dugók, és könnyebben tudunk vele parkolni, ami a nagyvárosi zsúfoltság miatt sok pénz és idő megtakarítását is jelentheti. Továbbá, a gyaloglásnál gyorsabb, és némi testmozgást is jelent.
Miskolci közroller
A borsodi vármegyeközpontban nemrég elkezdték felfesteni azokat a jelzéseket, melyek egy rollermegosztó szolgáltatás úgynevezett mikromobilitási pontjait (bérlő és parkolóhely) jelentik. Miskolcon ugyanis hamarosan – egyelőre tesztüzemben – elindul az a szolgáltatás, melynek részeként minden 18. életévét betöltött személy elektromos rollert bérelhet majd egy okoseszközre letöltött alkalmazás segítségével. Ez a város több mint száznyolcvan pontján kínál bérlési és parkolási lehetőséget azoknak, akik ezt a közlekedési eszközt választják. Ez sok esetben praktikus lehet. Ha nincs autónk, sok időt venne el a parkolás, éppen nem jön busz, amikor indulni tudnánk, a taxi túl drága lenne, a kerékpárunk otthon van, vagy éppen nem szeretnénk gyalogolni, van viszont a közelünkben (és az úticélunk közelében is) ilyen mobilitási pont, akkor elég lesz odasétálnunk, elővennünk a mobilunkat, és néhány másodperc alatt e-rollert bérelhetünk, és már gurulhatunk is. A rollerhasználat végeztével az eszközt a mobilitási pontok valamelyikén kell elhelyezni. A szolgáltatást az egyik piacvezető e-roller szolgáltató, a TIER biztosítja Miskolcon. Az indulást a cég egy 330 darab járműből álló flottával kezdi meg. Miskolc az ötödik város az országban Budapest, Siófok, Győr és Gödöllő után, ahol ez a szolgáltató ilyen lehetőséget kínál.
Közös tervezés
Miskolc MJV önkormányzata és a cég közösen dolgozta ki a közrollerrendszer működési feltételeit, beleértve az üzemelési területet (egyelőre a város belterülete) és a parkolóhelyek (mobilitási pontok) kijelölését. A hálózat kialakítása még nem ért véget, ezért a szolgáltató várja a tapasztalatokat és a javaslatokat a rendszerrel kapcsolatosan. A mobilitási pontok az alábbi, online térképen láthatók a google.com oldalon (kattints!).
Árak, szabályok, adatok
A rollerbérlés árai országos viszonylatban Miskolcon a legalacsonyabbak. Ez 250 forintos feloldási díjat és 60 forintos percdíjat jelent. Vagyis egyszer kell fizetni az eszköz igénybevételéért, egyszer pedig a megtett útért. A tervek szerint lesz havi bérlet is, ami ingyenes feloldást garantál az utasoknak. Az önkormányzat, a tömegközlekedésért felelős MVK Zrt. és a rolleres szolgáltató TIER pedig egyeztetéseket folytat egy közös, MVK-TIER bérletkonstrukció bevezetéséről is.
Ha valaki e-rollerre pattan, természetesen nem hagyhatja figyelmen kívül a KRESZ szabályait. Rollerezni egyébként elsődlegesen a kerékpárutakon javasolt. Ezeknek a rollereknek a sebessége 25 km/h-ra van korlátozva, forgalmasabb gyalogoszónába érve pedig automatikusan 10 km/h-ra lassítanak. Hatótávolságuk kb. 40 km, vagyis ennyit lehet velük megtenni egyhuzamban, ha nem töltik közben az akkumulátorukat. A hibásan parkoló járműveket a felhasználók és a városlakók a support@tier.app és a miskolc@tier.app e-mail címen, vagy az applikációban található telefonszámon jelenthetik be - tudatta közleményében a Városháza.