Ugrás a tartalomra

Két borsodi mellékvonalat is bezár a MÁV

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2023. július 30. vasárnap 14:26
Nyékládháza és Tiszaújváros, valamint Abaújszántó és Hidasnémeti között sem járnak tovább a szerelvények augusztustól.

Tíz vasúti mellékvonalat zár be augusztus 1-jétől a MÁV – ezt többek között a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület jelentette be a Facebook-oldalán megjelent közleményében. A VEKE szerint Lázár János, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vezetője azért döntött így, mert a sorozatos vasúti balesetek és főleg a személyi sérülések miatt veszélyben érzi a karrierjét. "Azonnal lép tehát, és gyökerénél fogja meg a problémát: Ha nincs vasút, nincs baleset sem!" - írják.

Amint ismert, az elmúlt napokban folyamatosak voltak a műszaki meghibásodások, balesetek a hazai vasúthálózaton. Csak a két legutóbbit említve: július 19-én a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó vonatnak felforrt a hűtővize, és a hodászi vasútállomáson a kiegyenlítő tartályból kiáramló forró gőz és víz hat utasnak okozott első és másodfokú égéséi sérüléseket, őket kórházba szállították. Az ügyben az ÉKM vizsgálatot indított, de nem kellett sokáig várni az újabb balesetre: július 26-án a Lajosmizséről a Nyugati pályaudvarra tartó vonat gyulladt ki Kőbánya-Kispestnél, az eset miatt teljesen összeomlott aznap a vasúti közlekedés.

A két eset között, július 20-án jelentette be Lázár János, hogy tíz vasúti mellékvonalon „függesztik fel” a közlekedést augusztus 1-jétől, melyből kettő vármegyénket érinti: napokon belül leállnak a vonatok a 89-es számú (Miskolc-Tiszai―) Nyékládháza―Tiszaújváros és a 98 sz. Abaújszántó―Hidasnémeti vonalon is.

A vasúttársaság közleménye szerint a bezárt vonalakon a jövőben vonathelyettesítő autóbuszok fognak közlekedni. Úgy fogalmaztak: „Az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondicionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé utasainknak”.

Még aznap este reagált a hírre a Közlekedő Tömeg Egyesület, amely szerint a mellékvonalak leállítása nem megoldás. Amint fogalmaztak, aligha enyhíthetőek a MÁV-csoport problémái és akut járműhiánya: az említett vonalak bezárásával kevesebb mint tíz jármű szabadul fel az egész országban.

Ráadásul szerintük a MÁV dízelüzemű vonalait érintő krízis megoldása egyszerű lenne: a pályaállapotok javítása bontott anyagból, a járműállomány rendbe hozása karbantartással és használt járművek beszerzésével a fővonali projektekhez képest századannyi forrásból megvalósítható lenne.

Érdekesség, hogy a napokon belül megszűnő vonalak között több olyan is van, melyeken 2009-ben egyszer már leállt a közlekedés, azonban a 2010-es kormányváltás után a Fidesz-KDNP által vezetett új kormány az év decembertől ismét megrendelte a személyszállítást. Ilyen többek között a 103. számú Karcag – Tiszafüred, de a korábban már említett Abaújszántó-Hidasnémeti vonal is.

További hírek

Olvasnivaló

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!