Krízishelyzetben is segítik tűzifával a rászorulókat
A város szociális tűzifaosztással gondoskodik róla hosszú távra, hogy senki, még a rászorulók se fagyjanak meg a téli hidegben. Krízishelyzetben, leginkább vörös kód ideje alatt pedig a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Észak-Magyarországi Regionális Diszpécserszolgálatának krízisautója tud segíteni.
„A Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekjóléti Intézmény (MESZEGYI) által lebonyolított szociális tűzifaosztás a miskolci önkormányzat közgyűlésének 45/2021. (II.3.) határozata alapján történik” – tudatta velünk Gúr Péter, az intézmény vezetője. „A határozat nevesíti és felsorolja a jogosultsági feltételeket, amelyek közül az első, hogy a MESZEGYI-vel megállapodásban legyen az ellátott. A MESZEGYI-vel az együttműködésük napi szintű, mert bármelyik ellátási formában megjelenhet a célcsoport. Ilyenkor delegálják a klienst a számára megfelelő szolgáltatóhoz. A MESZEGYI-n keresztül történő faosztás esetében a kollégák, külső jelzések alapján vizsgálják a jogosultságot. A lehetőségek mértékében igyekeznek súlyozva kielégíteni a rászorultsági igényeket” – tette hozzá.
Csak eseti jelleggel
A Máltai szeretetszolgálat specialitása, hogy krízisalapjából egy kevés tűzifát is tud adni.
- Szeretetszolgálatunkkal kapcsolatban álló kisnyugdíjasoknak, gyermeküket egyedül nevelő anyukáknak és a város peremén élő hajléktalanoknak szoktunk tűzifát juttatni, ha életveszélyes helyzetbe kerülnek. Ez körülbelül 30 személyt, illetve háztartást érint, amit a saját krízisalapunkból oldunk meg – nyilatkozta lapunknak Kocsenga Anton, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Miskolci Regionális Diszpécserszolgálatának vezetője. – Az elmúlt években kialakult az a gyakorlat, hogy évente körülbelül egy kocsinyi, azaz 10 köbméternyi fát kapunk erre a célra az Északerdő Zrt.-től. Telefonos riasztás esetén, ha van rá mód, akkor a jelzéseket továbbítjuk a családsegítő szolgálatnak. Akkor azonban, amikor ők nem tudnak intézkedni, például ünnepnapon, kollégáink krízisautóval a helyszínre mennek. Környezeti szemlét tartanak, és ha úgy ítélik meg, hogy valóban krízishelyzet alakult ki, akkor egy-két napra tudnak az érintettnek tűzifát biztosítani. Mindig az adott szituációt veszik figyelembe, de a cél az, hogy segítsenek. A krízisautó a túléléshez szükséges legfontosabb dolgokat tartalmazza. Ebből takarót, meleg ruhát, cipőt, gyertyát, gyógyszert és tartós élelmiszert is tudunk vinni.
Átirányítják a klienseket
A két másik utcai gondozószolgálatot működtető segélyszervezet máshogyan kezeli a hideg miatt kialakult veszélyes helyzeteket.
- Mi takarót, tartós élelmiszert, tisztasági csomagot, illetve adományban szerzett dolgokat tudunk kivinni a hozzánk tartozó hajléktalanoknak szükségleteik szerint – sorolta Varga Gergely, a Napfényt az Életnek Alapítvány utcai szociális munkása. – Amennyiben pedig a Máltai szeretetszolgálat diszpécserszolgálatán, a rendőrségen, illetve a polgárőrségen keresztül, vagy a lakosság részéről bejelentés érkezik hozzánk egy krízishelyzetről, akkor szintén kimegyünk az érintetthez. Azonban akinek fára van szüksége, azokat átirányítjuk a MESZEGYI családsegítő szolgálatához. Hajléktalanok nem szoktak tőlünk fát kérni.
Megkeresésünkre Ficsór-Kis Alicia, a Magyar Vöröskereszt Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Szervezetének kommunikációs munkatársa is elmondta, hogy a Vöröskereszt utcai gondozószolgálata fát nem tud adni.