Lábunk alá simulnak a lépcsők
Sokan kíváncsiak, mi a sikeres iskolának a titka, mit kell tenni azért, hogy felkerüljön a felsőházba. Madarász Péter igazgató minden megnyilvánulásában kiemeli azt a három dolgot, ami a sikeresség záloga: kiváló diákok, motivált szülői és családi háttér, elkötelezett, hiteles tantestület.
Ha a számokat nézzük, gyönyörű statisztikákat kapunk, a 100 legjobb gimnáziumból a 34. helyezés, a 10 legjobb kéttannyelvű gimnáziumból a 3. helyezés, 241 kitűnő diák, 4,63 érettségi eredmény, 95%-os felvételi arányszám. Ha a számok mögé nézünk, látnunk kell a töretlen, folyamatos, tudatos aprómunkát, a tanítási folyamat hétköznapjait, az elkötelezett, tanítani tudó és szerető tantestületet.
A sikeres képzési szerkezetünk évek alatt kristályosodott ki, alkalmazkodott az újabb igényekhez, ez is jelzi a gimnázium sokszínűségét. Hagyományos négy évfolyamos képzést nyújt a matematika és a biológia tagozat. Szintén négy évfolyamos az angol kéttannyelvű képzésünk. Öt évet töltenek itt a spanyol két tanítási nyelvű képzésben részt vevő diákok és az angol nyelvi előkészítős csoport. Számukra az első év spanyol és angol nyelvtanulással telik.
Sikerágazat a nyolc évfolyamos képzésünk, amit pont 30 éve kezdtünk el. 10-11 évesen érkeznek a gyerekek a Herman kisgimibe, és 18-19 éves felnőttként távoznak tőlünk, gyakorlatilag a gyermekkoruk felét itt töltik. Népszerű, vonzó képzési forma ez. 30 év alatt volt időnk „megtanulni” a kicsiket, alkalmazkodni az életkori sajátosságaikhoz, felépíteni egy olyan iskolát, ahol szeretik őket, tudnak bánni velük, eredményeket tudnak elérni, és mindeközben meg tudják őrizni a gyermekkorukat annak minden huncutságával és kalandos kihívásaival együtt. Az a közvélemény, hogy jó itt gyereknek lenni.
Tehetséggondozó iskolaként természetesen szükséges a megmérettetés, a versenyeken való részvétel. Ez társadalmi és szülői elvárás is, az iskola legfontosabb mutatóinak egyike a versenyeredmény. Aki nem ismeri a Herman Ottó Gimnáziumot közelebbről, azt gondolhatja, hogy itt minden a versenyzés körül forog. A 900 diák eredménylistája lenyűgöző, azonban látni kell, hogy ez senki számára nem kötelező, csupán lehetőség azoknak, akik nagyon tehetségesek valamiben, és ezt meg is akarják mutatni a világnak, az iskolának, a szüleiknek, önmaguknak.
Ugyanilyen fontos élmény az összetartozás érzése nem csupán a nagy akciók, filmfelvételek idején, hanem hétfőtől péntekig minden egyes napon. Látványos, országos hírű videók készülnek, de láthatatlan szálakként szövik át az iskolát az egymáshoz tartozás pókhálói.
Ezt a gyermekbarát, elfogadó, demokratikus közeg teszi lehetővé. Minden gyerek fontos, minden diák egyéniség, mindenkinek megvan a saját értéke, célunk, hogy ezt az értéket hozzuk felszínre mindenkiből. Ezt segíti a színes diákélet, a rengeteg program, a kulturálódás, a sportolás, a tájékozódás számtalan lehetősége. Megvan a bizalom és az otthonosság érzése, a fészekmeleg biztonsága és kiszámíthatósága.
Miénk a közeg, miénk a ház, miénk az udvar, az iskola szellemisége, itt „lábunk alá simulnak a lépcsők” -mondják a végzősök négy, öt vagy nyolc évvel azután, hogy betették a lábukat a gimnázium épületébe.
Diákvélemények a kisgimnazista képzésről
• ha eddig nem értetted az anyagot, akkor itt fogod
• itt otthon érezheted magad
• a tanárok érdekessé teszik az órákat
• sok barátot lehet szerezni, és a tanárok szigorúak, de kedvesek is
• nagyon színvonalas a tanítás
• nagyon jó az oktatás, befogadó a társaság, és büfé is van
• jók a táborok és a programok
• ez a város legjobb sulija, jó a közösség és jók a tanárok
• a nagyok barátságosak, nem bántják a kisebbeket
• itt egy év alatt többet tanultam, mint az előző sulimban négy év alatt
• boldogabbnak és okosabbnak érzem magam
• ide jó visszatérni egy hétvége vagy egy szünet után
• itt mindenki egyenragú
Diákvélemények a Hermanról
• A tanárok igen kedvesek és segítőkészek mind az új onnan jövőkkel, mind pedig a már sok éve itt tanulókkal szemben. Újonnan bekerültként kell egy kis idő még az ember fel tudja venni a tempót, meg tudja szokni az új környezet, ezt segíti a tanárok hozzáállása és a barátias légkör.
• A tanárok sok energiát fordítanak arra, hogy a diákok minél jobban teljesítsenek, és emiatt is szeretjük őket. Mindig megkérdezik, hogy értjük-e az anyagot, és ha valaki nem értené, szívesen csak neki elmagyarázzák. Vannak különleges tanulási igényű diákok is, akiket mindig figyelembe vesznek, és könnyebbé teszik nekik a tanulást.
• Van egy sajátos Herman-szag.
• Itt mindig nyüzsgés van, mindig történik valami.