Ugrás a tartalomra

Lehetetlen helyzetbe kerül a vidéki közösségi közlekedés

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2020. november 04. szerda 17:58
A VEKE miskolci tagszervezetének vezetője úgy látja: a sűrítés indokolt, de az ehhez szükséges pénzt a kormánynak kellene biztosítani, amely viszont éppen forrásokat von el a közösségi közlekedéstől.
Fotó: MiNap-archív/Juhász Ákos

Nehéz helyzetbe hozhatja a vidéki közösségi közlekedési cégeket a ma életbe lépett kormányrendelet, ebben ugyanis az áll, a zsúfoltság elkerülése érdekében a reggeli és délutáni órákban járatsűrítést rendelnek el a tömegközlekedési eszközökön. A Magyar Közlönyben megjelent rendeletből az is kiderül, mindez a Budapesti és a megyei jogú városokra vonatkozik; az érintett településeken reggel hét és kilenc, valamint délután három és este hét között kell majd sűrűbben járnia a busz- és villamosjáratoknak.

Terjedelmes posztban fakadt ki az intézkedés miatt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), ahol egyenesen Orbán Viktor miniszterelnököt szólították meg, jelezve: az intézkedésekhez annak kellene biztosítani a forrást, aki elrendeli azokat.

Egyebek mellett azt írják: „Legyen szíves, és árulja el, miből sűrítsék a nagyvárosok a közösségi közlekedési járataikat? A tőlük elvont normatívából, esetleg a szintén tőlük elvont gépjárműadóból vagy épp a lenullázott parkolási bevételekből? Vagy a rájuk terhelt szolidaritási adóból? Honnan vegyenek új járműveket a sűrítéshez? A letiltott hitelekből vagy az elvont uniós támogatásokból?”

A VEKE azt kéri a miniszterelnöktől, hogy „az ingyenparkolásos intézkedést vonják vissza, a közösségi közlekedés forrásait biztosítsák, a forgalomszabályozási eszközöket pedig törvényben garantálják az önkormányzatok számára. Vagy szüntesse meg az önkormányzatokat úgy, ahogy vannak, mert ennek a vergődésnek így semmi értelme.”

Kevesebbért többet?

Foró: MiNap-archív/Mocsári László

Némileg finomabban fogalmazott, de a fentiek tartalmával alapvetően egyetért a miskolci tagszervezet vezetője is.
 
- Rendkívül nehéz helyzetbe kerültek most az önkormányzatok, hiszen a közösségi közlekedés állami támogatását megvonták, illetve most a parkolási bevételek is kiesnek újra. A közösségi közlekedés finanszírozása országszerte egyre nehezebb, és ez alól sajnos a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. sem kivétel. Az érthető, hogy a zsúfoltságot csökkenteni szeretné a kormány a járműveken, hiszen a járványhelyzetben kiemelten fontos, hogy tartható legyen az utasok között a távolság. Másik oldalról viszont nemhogy forrást nem rendelnek ehhez a kötelező feladathoz, de még el is vonják azt. Nehéz látni hogyan teljesíthető ez – részletezte Fejér Balázs

Fokozatos munkakezdés

Ráadásul azt tudni kell – folytatta – hogy a közlekedési társaságok a jármű és sofőrlétszámát a csúcsidőhöz méretezi, ebben sok tartalék sem az MVK-nál, sem pedig más cégnél nincsen. A VEKE miskolci tagszervezete a megoldást jelenleg abban látja, hogy a munkakezdéseket, illetve az iskolakezdéseket kellene fokozatosan eltolni. Ezzel ugyanis időben szét lehetne húzni a reggeli csúcsidőszakot. „Miskolcon különösen jellemző hogy reggelente gyakorlatilag egy félórás időszakra torlódik össze a csúcsforgalom. Ha ezt szét lehetne órás, másfélórás időre húzni, már az is nagy segítség lenne, hiszen nem kellene sűríteni a járatokat, hanem elegendő lenne a jelenlegi sűrűség, így tehát a közlekedést ugyanannyi járművel és sofőrrel lehetne megoldani.”

Természetesen megkérdeztük a témával kapcsolatban az MVK-t is. Lapunknak elmondták, minthogy a közlekedési cégeknek egyetlen napjuk áll rendelkezésre, hogy elkészítsék a járatsűrítési tervet, jelenleg ezen dolgoznak, részletes tájékoztatást későbbre ígértek. 

További hírek

Olvasnivaló