Ugrás a tartalomra

Mióta nincs náluk a mobil, egymással beszélgetnek a diákok

Létrehozva
Augusztus végén nagy port vert fel a hazai közéletben az a rendelkezés, amely alapján az új tanévben minden diák köteles leadni vagy elzárni a mobiltelefonját, sőt még az okosóráját is, a tanulóidő teljes tartamára.
Kép
A Jezsuita Gimnázium egyik megoldása a mobiltelefonok biztonságos tárolására. Fotó: Mocsári László

A szigorú rendelkezés alól csak az kaphat eseti kivételt, akinek a tanára igazolja, hogy a készülékre adott tanórán szükség van. Az ilyen rendkívüli mobilhasználatot az intézmény igazgatója engedélyezheti. Az új rendelkezés egészen szélsőséges reakciókat váltott ki. A támogatói szerint nem vonja el a telefonozás a gyerekek figyelmét a tanulásról, és csökken a telefon-függőségük. Az ellenzők a szabadságra és a digitális korra hivatkoznak, amelyben nem tiltani kell a digitális eszközöket, hanem megtanítani a fiatalokat az ésszerű használatra. Nem célunk igazságot tenni a kérdésben, inkább megkérdeztünk néhány oktatási intézményvezetőt arról, mik a mobiltelefon korlátozás első heteinek tapasztalatai. Körkérdéseinkre az alábbi válaszokat kaptuk. 

Kép

- A mobiltelefonok használatának szabályozása egyáltalán nem újkeletű az intézmények életében, mivel a Miskolci Tankerületi Központ fenntartásában működő iskolák házirendje már régóta tartalmaz erre vonatkozó előírásokat. A feladat most az volt, hogy ezeket az előírásokat az iskolák a Kormányrendelet előírásaihoz igazítsák. A pontos eljárásrendet az iskolák egyénileg alakították ki, igazodva a rendeletben foglaltakhoz, valamint a tanulói létszámhoz és egyéb szakmai sajátosságaikhoz - tájékoztatott László István, a Miskolci Tankerületi Központ tankerületi igazgatója. 
Rámutatott, mivel a mobiltelefonok iskolaidőben történő használata az iskolák többségében a rendelet megjelenése előtt is korlátozva volt, a legtöbb intézményük már rendelkezett a tároláshoz szükséges szekrényekkel. Ahol még hiányzik ott a beszerzése folyamatban van. 

Kép

- Összességében elmondható, hogy a Kormányrendelet előírásainak betartása a Tankerület iskoláinak nem jelentett gondot, negatív visszajelzés sem a pedagógusok, sem pedig a szülők részéről ezidáig nem érkezett. Ugyanakkor több iskolából kaptunk olyan visszajelzéseket miszerint a tanulók személyes kapcsolataira már most pozitív hatással van az új szabályozás. A tanórai szünetekben újra előkerültek a társasjátékok és - főként általános iskolákban - egyre több tanuló mobiltelefon helyett labdát, tollasütőt visz az iskolába – közölte az állami fenntartású iskolák tapasztalatait László István.

Holczinger Ferenc, a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, Kollégium és Óvoda igazgatója szerint, a jogszabály érte utol őket, mivel náluk már korábban is korlátozták a mobilhasználatot. Igaz, nem ennyire szigorúan. Korábban a tanórák elején adták le a diákok a telefonjaikat, a végén visszakapták és az órákon is használhatták indokolt esetben a tanuláshoz. Az iskola területén ezen túl nem lehetett tanítási időben telefonozni. Ez annyiban változott, hogy most első óra előtt kötelezően le kell adni vagy el kell zárniuk. 

- Ennek a feltételeit megteremtettük, mind humánerőforrás, mind tárgyi értelemben az iskolakezdéskor, ami azóta tovább egyszerűsödött új, zárható szekrények beszerzésével, amelyekbe a tanulóink maguk helyezik el a készülékeiket – ismertette az igazgató, akinek meggyőződése, hogy a rendelkezés valós problémát igyekszik kezelni. Mint elmondta, korábban igen nagy volt például a szünetekben a mosdók, öltözők „leterheltsége”, ezek azok a helyek, ahová a pedagógusok szeme kevésbé lát be. A határátlépések, visszaélések is jellemzően itt történtek, mivel nem lehetett semmilyen biztonsági rendszert telepíteni. Ezeket a problémákat egyértelműen megszüntette az új szabályozás. 

Kép

- Ezek a határátlépések, amelyeket a tanulók, ha kis számban is, de elkövettek egymással szemben, olyan lelki károkat tudnak okozni, amik akár egész életre megmaradnak. Ha csak ezt az egy dolgot nézzük, hogy a gyermekek ebben az érzékeny időszakban kaptak egy védettséget, már az is megfontolandó. A tanulásban sem okoz semmi fennakadást, továbbra is lehet alkalmazni, amennyiben szükséges. Ugyanakkor nálunk a tanulóknak hozzáférésük van laptopokhoz, pályázatos forrásból is szerzünk be folyamatosan újakat, ami tökéletesen kiváltja a mobileszközöket. Törekszünk is arra, hogy tudjanak laptopon dolgozni, ez a későbbi munkába állásukat is segíti – emelte ki Holczinger Ferenc. Hozzátette, amióta nincs a diákoknál a telefon, úgy látják, hogy felpörgött a szociális életük, többen állnak meg beszélgetni, játszani egymással, több fiatal kezében van könyv a szünetekben. 

A közösségi élet felpezsdülését Ábrám Tibor, a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon igazgatója is megemlítette válaszában. Elmondta, korábban is érvényben volt egy tiltólista azokról az eszközökről, szerekről, amelyeket nem lehetett bevinni az iskolába. Ilyenek voltak például a dohánytermékek. Ezeket nem lehetett használni az iskola területén, de ha a tanuló táskájában volt ilyesmi, azt a tanár nem ellenőrizhette, nem szankcionálhatta. Ez megváltozott, az intézményeknek gyanú esetén joguk van az ellenőrzéshez. 

- A változást jónak tartom, mert ez egy preventív intézkedés. Most bekerültek a körbe a mobiltelefonok és az okoseszközök, amikkel például kép és hangfelvételeket lehet készíteni. Ismert, hogy már Magyarországon is voltak esetek, amikor egymásról méltatlan felvételeket készítettek a diákok és azokat egy mozdulattal fel is töltötték a közösségi médiába. Ez alkalmas volt a másik fiatal megalázására, súlyos lelki traumákat okozva. Ezeknek a tárgyaknak a használatát korlátozza most a rendelet, tanítási időben – ismertette Ábrám Tibor. 
Természetesen a szabályokat betartva továbbra is lehet használni náluk is a telefont, ha azt az oktatás megkívánja, annál is inkább, mert a Lévayban már teljesen kiépült a digitális oktatás rendszere. Adott tanóra után visszaviszik a készüléket a tárolóhelyre. 

Kép

- Igyekszünk tanulóbarát módon megoldani, hogy a diákjainknak a lehető legkedvezőbb megoldást ajánlhassuk a tárolásra, mivel már nem tarthatják a táskájukban kikapcsolt állapotban sem a telefont. Ezért egy iskolai szekrényrendszert működtetünk. A tanulók nagy részének eleve volt saját szekrénye, a többieknek vásároltunk értékmegőrző szekrényt, amit jelképes összegért bérelhetnek. Ezek személyes tárgyak, nem szedjük be őket központilag, mindenkinek saját felelőssége, hogy szabálykövető módon elhelyezze és elzárja a tiltott eszközeit. Ha valakinél ennek ellenére előkerül tanítási idő alatt, azt szankcionálnunk kell – részletezte az igazgató. 

Magáról a rendelkezésről szólva érzékeltette, hogy szerencsésebb lett volna, ha az oktatási kormányzat előzetesen egyeztetett volna róla, kikérve az érintett intézmények véleményét, avagy legalább több időt hagyott volna a felkészülésre a kevesebb, mint egy hónapnál. Ez például az új tárolók beszerzésére is adott volna elegendő időt. Így az első napokban, hetekben a legtöbb helyen ideiglenes megoldásokkal igyekeztek a jogszabálynak megfelelni, több-kevesebb fennakadással. Megjegyezte, a tárolók beszerzését saját forrásból kellett megoldania az iskoláknak, amely költség nem volt betervezve. 

Kép

A szigorítás céljával egyetért, megtudtuk tőle azt is, hogy a lévays tanárok és diákok elég intelligensek ahhoz, hogy lássák a rendelet értelmét és tudomásul vegyék, ezért gördülékenyen ment az intézkedés bevezetése. 
- Azt azért látni kell, hogy ez a korosztály nagyon kötött a mobileszközökhöz, nem túlzás azt mondani, hogy némelyek már függők is. Nálunk van iskolapszichológus, ezért az ilyen diákoknak, akik ezt nehezen dolgozzák fel, van kihez fordulniuk. De azt kell mondjam, a tanulóink kulturáltan vették tudomásul és együttműködők. Azt tapasztaltuk az elmúlt napokban, hetekben, hogy a fiatalok szociális interakciói megnövekedtek, beszélgetnek egymással, együtt töltik az időt az udvaron. Úgy látom, lesz ennek haszna, legyünk jó reménységgel – zárta gondolatait Ábrám Tibor.

Ez is érdekelhet

Az intézmény és a fenntartó is támogatja – Horváth Zitát jelölik a rektori posztra
OktatásMiskolcBelföld
Az Universitas Miskolcinensis Alapítvány kuratóriuma múlt pénteken megtartott ülésén egyhangúlag Horváth Zitát, az egyetem jelenlegi rektorát javasolja az intézmény következő vezetőjének.
Kreatív tanórán vettek részt.
Kreatív tanórán vettek részt a Miskolci Könyves Kálmán Általános Iskola diákjai
OktatásMiskolcBelföld
Az „Ahol Te vagy a szín” címmel összeállított programban több mint kétszáz gyermekhez jutott el a kreatív tanulás öröme.
Komoly elismerésben részesült a Szemere testnevelő tanára
OktatásMiskolc
Soós Istvánné több évtizedes kimagasló munkájáért a napokban „Diáksportért” országos díjat vehetett át Budapesten.
Béres Alexandra mozgatta át a Miskolci Görögkatolikus Általános Iskola diákjait
OktatásMiskolc
A rendhagyó tornaóra előtt a fitnesz Európa- és világbajnok a mindennapi mozgás fontosságáról és a helyes táplálkozásról is beszélt a gyerekeknek.