Országszerte a csökkenő utasszám okozta problémákkal küzdenek a közlekedési cégek
A járványhelyzet és a korlátozások miatt egyre kevesebben választják a közösségi közlekedést. Körképünkből kiderül, a probléma nem csak Miskolcon jelentkezik, az összes közlekedési vállalat hasonló cipőben jár, és válaszaik is egészen hasonlóak.
Nemcsak Miskolcon okoz komoly gondot a koronavírus a közösségi közlekedésben. A hírek szerint más nagyvárosban – például a Budapesten, Debrecenben és Pécsett – is jelentősen csökkent a járművek kihasználtsága az első és a második hullám idején. Nem meglepő, hogy a legtöbb helyen a harmadik hullám kezdetével is intézkedések váltak szükségessé.
A fővárosban a Budapesti Közlekedési Központ például két lépcsőben változat a menetrendjén, az első már szerdán életbelépett. Eszerint a korábbi munkaszüneti helyett tanszüneti menetrendet vezettek be, az este nyolc óta utáni időszakban pedig a kijárási tilalom miatt már korábban csökkentették a járatszámokat. A BKK azt írja, március 16-ától, azaz jövő keddtől további változtatások várhatók, melyek szintén az esti időszakot érintik.
Azonnal léptek
Debrecenben már a szigorított korlátozások első napján, március 8-án módosította menetrendjét a DKV. A dehir.hu információ szerint a cívisvárosban azóta a troli és autóbuszok a szabadnapi menetrend szerint, a villamosok a tanítási szünet, munkanapi menetrend szerint közlekednek. Azzal, hogy amennyiben szükséges - egy járat kihasználtsága eléri az 50 százalékot –, rásegítő járatokat indítanak.
A pécsi közösségi közlekedést ellátó Tüke Busz Zrt. szintén már hétfőn lépett: a korlátozások miatt még kevesebb utassal számolnak, ezért a jóval ritkább nyári menetrendre álltak át.
A járvány miatt nemcsak a cégek által szállított utasok száma csökkent, hanem – értelemszerűen – a jegyekből, bérletekből származó bevétel is. A megszűnő állami normatíva és az vírushelyzet, valamint a kormányzati elvonások miatt apadó önkormányzati támogatások pedig országszerte tovább apasztották a közösségi közlekedés üzemelésére fordítható büdzsét.
A büdzsé is omlik
A helyzettel kapcsolatban kérdéseket tettünk fel a debreceni és a pécsi közlekedési cégeknek is. A DKV a Miskolci Napló lapzártájáig nem válaszolt a kérdésekre, a Tüke Busz viszont megerősítette, nem csupán a miskolci közlekedési társaság küzd problémákkal. Levelükben úgy fogalmaztak, a tavaly a tavaszi időszakban hat-tíz, a második hullám idején pedig tizenöt-húsz százalék körüli kihasználtságot mértek a járataikon. Ennek megfelelően csökkent a bevételük is
„2020. évben a Tüke Busz Zrt.-nél a 2019. évhez képest nagyságrendileg hétszázmillió forint jegy- és bérlet-árbevétel kiesés keletkezett a koronavírus járvány miatt elmaradt fizető utasforgalom, valamint a több társadalmi csoportra kiterjesztett díjmentes utazási lehetőség bevezetése miatt. 2021-ben a teljes várható bevételkiesés nagyságrendileg egymilliárd forint lesz, melyből a jegy- és bérlet-árbevétel kiesés a 2020. évhez hasonlóan mintegy hétszázmillió forint – írták.
Arról már többször is írtunk, - például itt, itt és itt - hogy az MVK is milliárdos nagyságrendű bevételkieséssel számol az idei évre, mint ahogyan hasonló veszteséget volt kénytelen tudomásul venni. Nem meglepő hát, hogy a szigorítások miatt a február 1-je óta érvényben lévő tanszüneti menetrendet is újragondolta a társaság.
Az MVK is lépett
Miskolcon csütörtökön üzemkezdettől lépett életbe egy újabb menetrend-módosítás, néhány, hivatásforgalmat ellátó járat kivételével jellemzően ritkábban járnak a buszok és a villamosok (lásd keretes írásunkat). Az MVK villamosközlekedési igazgatója szerint minderre azért volt szükség, mert azt tapasztalták, hogy az óvodák, iskolák és üzletek bezárása, valamint az egyre több helyen jellemző otthoni munkavégzés miatt a járataik kihasználtsága már az egy hónappal ezelőtti harminc százalékot sem éri el.
- Figyelembe véve a törvény által meghatározott járatsűrítést továbbra is folyamatosan figyelemmel kísérjük az utasszámokat. Az MVK bevezényel tartalék járművezetőket szolgálatba illetve készenlétben lesznek tartalék autóbuszok és villamosok. Amennyiben azt látjuk, hogy egy járat kihasználtsága eléri az ötven százalékot, úgy az előre meghirdetett menetrenden felül további plusz, úgynevezett rásegítő járatokat indítunk a zsúfoltság elkerülése érdekében – hangsúlyozta Juhász János.
A március 11-től érvényes menetrend részletei:
- a hivatásforgalmat lebonyolító vonalakon - 8, 43, 45, 53, 54, 240 – továbbra is munkanapi menetrend van érvényben.
- Az 1-es villamosok szintén munkaszüneti menetrend szerint közlekednek, bővítésként rásegítő 1AV járatok indulnak.
- Az alábbi autóbusz járatok munkaszüneti menetrend szerint közlekednek, szükség szerint pedig rásegítő járatok indulnak: 1-1B, 3, 3A, 4, 6, 7, 9, 11, 20, 14, 16, 19, 21, 24, 28, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 35R, 44, 68.
- Az alábbi járatok esetében marad a jelenleg érvényben lévő munkanapi és munkaszüneti nap szerinti közlekedés: 5, 15, AU1, AU2.
További hírek
Olvasnivaló
Aktuális
KÉPGALÉRIÁK
Ajánló
Támogatott tartalom
Programok
Jelenleg nincsenek programok!