Ugrás a tartalomra

Ötpontos, a pedagógusokat és a diákokat érintő oktatási programot javasol az MSZP

mti.hu
Utoljára módosítva
2022. szeptember 01. csütörtök 16:49
A jelenléti oktatás felétteleinek előteremtését, a legkisebbek alapkészségeinek  megerősítését, a pedagógusbérrendezést, a szakami autonómia helyreállítását és nyelvtanulási programok bevezetését javasolja az MSZP a kormánynak.

Hiller István, az MSZP választmányának elnöke csütörtöki online sajtótájékoztatóján azt mondta: míg a világjárvány idején "helyes és szükséges döntés" volt az online oktatás bevezetése, addig a jelenlegi gazdasági problémák és a költségvetés nehézségei nem teremthetnek alapot a jelenléti oktatás szüneteltetéséhez.

A tankötelezettségi korhatárig a részvétel a közoktatásban kötelesség, de egyben jog is, amelyhez a feltételeket az állam kell, hogy biztosítsa - jelentette ki a korábbi oktatási miniszter.

Hiller István szerint az online oktatás nem egyenértékű a személyes oktatással, gyengébb színvonalú és kiemeli a gyerekeket a közösségi létből, a nevelésből. Kitért arra: az online oktatás a legnagyobb problémát a legkisebbeknél, az első és második osztályosoknál okozta, akik az elmúlt két évben nem tudtak rendesen megtanulni írni, olvasni, számolni. Ezért javasolta, hogy a kormány biztosítson külön programot az elmúlt évben első, illetve második osztályt végzett diákoknak, amely megerősíti ezeket az alapkompetenciákat.

Megjegyezte: a biztos írás-, olvasás- és számolni tudás az alapja a későbbi kémia-, földrajz-, történelem- vagy idegennyelv-tanulásnak. A pedagógusok problémáiról szólva úgy vélekedett: a kormány által egy évtizede bevezetett pedagóguséletpálya-modell megbukott, a helyzet rosszabb, mint amikor az új rendszert bevezették.

Kitért arra: a pedagógusbérek rendezése nem függhet az uniós pénzektől, a magyar pedagógusok bérét a magyar központi költségvetés kell, hogy biztosítsa. Hozzátette: elképzelhetőnek tartja, hogy az EU-val való sikeres tárgyalás esetén a béremeléshez szükséges összeget uniós forrásból teremtse elő a kormány, de a pedagógusbér folyamatos forrása nem lehet és nem is lesz más, mint a magyar központi költségvetés.

A pedagógusok bérének rendezése nélkül a magyar közoktatás problémái nem megoldhatók, de a teljes problémamegoldáshoz a bérrendezés nem elég - vélekedett. Hiller István szerint a szakmai szabadság korlátozása, "gyakorlatilag elvétele", a túlszabályozottság miatt sem vonzó a pedagógus pálya. Ezért vissza kell állítani az úgynevezett kimeneti pontok szabályozását. Azt kell szabályozni - fejtette ki, hogy bizonyos fontos pontokhoz, például az érettségihez érve a tanulmányaiban milyen követelménynek kell megfelelnie a tanulónak,  abban azonban, hogy milyen úton jut el oda a diák, több szabadságot kell adni a tanárnak.

A politikus szólt a folyamatos párbeszéd fontosságáról is, kritizálva kormányt, amiért "szétverte a magyar köztoktatás érdekegyeztető rendszerét".  Nem akkor kell megkezdeni a tárgyalásokat a pedagógusokkal, amikor sztrájkbizottság áll fel - hangoztatta, hozzátéve, ha sokáig nincs párbeszéd, a felek elszoknak attól.

Kijelentette: helyre kell állítani a magyar közoktatásban az érdekképviseleti rendszert, illetve azon fórumokat, ahol a különböző érdekek képviselői találkozni és tárgyalni tudnak.

Hiller István végül a nyelvtanulás fontosságáról beszélt, azt kérve a kormánytól, hogy indítsa újra a világjárvány előtt már működő, anyanyelvi környezetben nyelvtanulást biztosító programokat, illetve álljon elő idegennyelvtanulási stratégiával.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!