Ugrás a tartalomra

Példaként állni felelősséget is jelent

Répássy Olívia
Utoljára módosítva
2022. január 15. szombat 13:13
Gulyás Klárát óriási tudásvágya öt diplomáig hajtotta. Azt gondolja, társadalmi változást az hozhat, ha a roma értelmiségiek olyan munkakörökben is jelen vannak, ahol a célcsoport tagjai nem feltétlenül romák. Ennek ugyanis nagy szerepe van az elfogadásban.
Fotók: Mocsári László

Miskolcon született, édesanyja a forrói cigánysorról származik, édesapja állami gondozásban nőtt fel. – Apa tizennyolc éves koráig nem is tudott róla, hogy roma, mert szőke hajú és zöld szemű gyerekként nem viselte magán a romák antropológiai jegyeit. Csak akkor szembesült vele, mikor rokonaival találkozott – idézi fel Gulyás Klára.

– A szüleim Miskolc belvárosában, egy önkormányzati bérlakásban élnek mind a mai napig. Szerencsésnek tartom magam, hogy ebbe a családba születtem, mert itt nagyon sok szeretetet és támogatást kaptam, hogy megvalósíthassam önmagamat. Ráadásul a jó nevű Fazekas Utcai Általános Iskolába jártam mint körzetes oktatási intézménybe, ahol integrált környezetben kezdhettem meg tanulmányaimat. Utána elvégeztem a Szemere Bertalan-gimnáziumot, ahonnan elsőre nem vettek fel a Debreceni Egyetem hajdúböszörményi Gyermeknevelési és Felnőttképzési Karára – mondta, majd hozzátette, három lánytestvér között ő a középső. – Angol-magyar szakos tanár nővérem pályaválasztása hatással volt sajátomra, hiszen ezért mentem szociálpedagógusnak, a húgom pedig a szépségiparban találta meg önmagát, egy professzionális szépségszalonban dolgozik – mondta.

Tanulni, tanulni, tanulni

Szülei törekedtek arra, hogy minden lehetőséget megadjanak nekik a továbbtanulásra. – Mivel családunk hangsúlyosan nem követte a roma kultúra hagyományait, a halottvirrasztást leszámítva, talán éppen ezért érdekelt mindig is ennek ismerete. Azzal persze sosem volt gondom, hogy vállaljam roma identitásomat.

Az egyéves kihagyás alatt a Karrina Szakképző Iskolába járt ifjúságvédelmi szakra. – Ez már beleszámított a felsőfokú tanulmányokba, amiknek első lépcsőfoka az említett Debreceni Egyetem szociálpedagógiai szakja volt. Itt több olyan kurzust vettem fel, amik a roma kultúrához kapcsolódtak. Ezt a diplomámat kiemelkedő tanulmányi eredménnyel szereztem meg, mint ahogy a többit is. Az alapdiploma után tehát következett mesterképzésben a Szegedi Tudományegyetem kisebbségpolitikai elemző szakja, amit azért választottam, mert nagyon érdekelt a társadalom működése, főleg a társadalmi különbségek okai. 2013-ban Rézler Gyula-ösztöndíjban részesültem. Ekkor kapcsolódtam be a Lippai Balázs Roma Szakkollégium életébe, ami meghatározó volt számomra. Ezt követően még két szakot elvégeztem a Debreceni Egyetemen: roma kulturális fejlesztő, valamint általános és családügyi mediátor. Itt ismertem meg mentoraimat, akiknek a hatására jelentkeztem a Miskolci Egyetemre, ahol a kulturális antropológia mesterszakon tanultam tovább. Végül ebben találtam meg magamat igazán – mondta a három alap- és kettő mesterdiplomás Gulyás Klára, aki ezek után megkoronázta tanulmányait egy doktori címmel, amit december 20-án szerzett meg.

– A 2016-ban elkezdett egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskoláját kiváló tanulmányi átlagom miatt két év múlva már állami ösztöndíjjal végeztem. Nagy sikerélmény volt még ezalatt, hogy a 2018-19-es tanévben elnyertem az Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíját.

Találkozási pont

Éveken át segítette programszervezőként a Miskolci Roma Nemzetiségi Önkormányzatot. – 2019-ben barátaimmal együtt létrehoztunk egy civilszervezetet, az Episztémé Kulturális Egyesületet. Ennek roma és nem roma, diplomával rendelkező szakemberek alkotják a bázisát. Ez lett a hobbim is a tanulás, a család és a tanítás mellett. Soha nem tekintettem munkának, pedig nagyon sokszor fáradságos egy-egy program megszervezése. Sajnálatosan a roma holokauszt emlékezetpolitikája nem jelenik meg a köztudatban. Ez ellen szerettünk volna tenni azzal az emlékművel, amit 2021. augusztus 2-án avattunk fel a Kálvária domb aljában. Azt gondolom, a kulturális rendezvények mind hozzájárulnak ahhoz, hogy találkozási pontot, majd párbeszédet tudjunk teremteni a roma és a nem roma emberek között – mondta.

Az egyesület április 8-án a romák nemzetközi világnapját, augusztus 2-án a roma holokauszt napját és december 18-án a nemzetiségiek napját ünnepli meg egy-egy kiállítással vagy triójuk hangversenyével.

Szeretné, ha egyetlen lánya egyetemre járna, hiszen örömteli számára, hogy egyre több diplomás roma van. – Megdöbbentem, mikor Lucával beszélgettünk a tanulmányaimról, és tizenhét éves élettapasztalatával közölte velem, óriási terhet tettem a vállára, mert az emberek ugyanezt az előmenetelt várják majd el tőle – mondta.

Doktori disszertációja a magyarországi roma értelmiségiek szerepvállalásának, identitásának a cselekvési dimenzióját vizsgálja komplex megközelítésben. – Napjainkban sok etnikai gyökerű társadalmi konfliktust tapasztalhatunk. Sokszor elhangzik, hogy fontos megismerni egymás kultúráját a többségi és a kisebbségi társadalomnak. Kutatási területem szerteágazó: roma kultúra antropológiája, roma értelmiségiek identitása, szerepeik, hátrányos helyzetű gyermekek esélyegyenlősége, felzárkózáspolitikai fejlesztések, szociális városrehabilitáció. Azzal, hogy a felsőoktatásban tanítok, nagy álmom valósult meg. Jelenleg a Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális Antropológiai Intézetében dolgozom főállású oktatóként, február 1-jétől pedig Sárospatakon, a Tokaj-Hegyalja Egyetemen leszek egyetemi adjunktus – mondta Gulyás Klára.

További hírek

Olvasnivaló