Sofőrhiány, bérproblémák az MVK-nál – Veres Pál azonnali megoldást sürgetett
Az MVK a múlt hét végén jelentette be, hogy az őszi iskolai tanítási szünet idejére, október 26-a és november 3-a között a kisebb utasforgalom miatt változik a menetrend. Többen azonban arról számoltak be lapunknak, hogy, főleg csúcsidőszakokban, nem fértek fel a buszra, a járatkimaradás miatt késtek a munkahelyükön. Miskolc polgármestere kedd reggel közzétett posztjában úgy foglalta össze a kialakult helyzetet, hogy „az új, őszi szünet miatt bevezetett menetrend kapcsán tömegjelenetekre, utaslemaradásokra, munkából való tömeges késésekre, az Egyetemváros nehéz megközelíthetőségére panaszkodnak a miskolciak”.
Vonzóbbá kell tenni a szakmát
Kedd reggelre egyeztetést kezdeményezett tehát a cég vezetésével és a szakszervezetekkel. A bő 1 órás találkozót elsősorban azért kérte Veres Pál, hogy tájékozódjon a kialakult helyzetről.
– Azt kértem, hogy már rövidtávon is igyekezzen a vállalat orvosolni a problémát, de haladéktalanul ki kell dolgozni egy középtávú tervet is. Ehhez minden érintett, tehát a munkáltató és a szakszervezetek együttműködését is kérem – fogalmazott Miskolc polgármestere.
Elmondta: tud arról, hogy az ország több városában is sofőrhiánnyal küzdenek a közösségi közlekedési vállalatok. Most azonnal elsősorban az egyetemet és a nagyobb temetőket érintő járatok helyzetét kell rendezni, de ki kell dolgozni egy, már közép-, majd hosszútávon ható tervet is, húzta alá. Ez érintheti akár a forgalmi rend megváltoztatását (amihez egyébként 2012 óta nem nyúltak jelentős mértékben), vagy akár járatszámok átalakítását.
Ugyanakkor – folytatta Veres Pál – annak is a híve, hogy megfelelő béreket kell fizetni, nem pedig jutalmat osztani. – A cél: vonzóbbá tenni a szakmát, a városi munkahelyeket a fiatalok számára. Akár városi minimálbérrel, vagy lakhatási támogatást nyújtva orvosolni lehet a munkaerőproblémát – mutatott rá.
A polgármester végül mindenki részéről együttműködést kért, valamint azt, hogy a lakossági igényekre lehetőleg minél gyorsabban reagáljanak a tagvállalatok, ahogy a városvezetés is erre törekszik.
Érdekképviseletek: példaértékű az egyeztetés
Az üzemi tanács elnöke, valamint szakszervezeti vezetők örömtelinek és példaértékűnek nevezték, hogy a város vezetője egy asztalhoz ült velük, és kérte a véleményüket. Elmondták, három évvel ezelőtt, amikor sztrájkot hirdettek, eljuttatták petíciójukat az akkori polgármesterhez, segítséget kértek tőle, de nem kaptak érdemi választ.
Kiemelték: a cég működésére rányomta a bélyeget a létszámhiány, problémák vannak a nem megfelelő munkakörülmények és a munkabeosztás terén is, egyikük konkrétan úgy fogalmazott: „nem élhető a beosztás”, van, aki ezért keresett más munkát. Felvetették egy állománygyűlés összehívását, ahol tájékoztatnák a munkatársakat – a meghívást mind a vezérigazgató, mind a polgármester jónak találta.
Stabilizálni a munkaerőt
Tájékoztattam polgármester urat azokról az intézkedésekről, amiket az elmúlt időszakban hoztunk – mondta el érdeklődésünkre az MVK Zrt. vezérigazgatója. Demeter Péter sorolta: a legfontosabb a munkavállalói létszám biztosítása volt.
– Azon dolgozunk, hogy a főállású járművezetőink számát növelni tudjuk, illetve ezzel párhuzamosan törekszünk a sofőrök motiválására, anyagi elismerésére is. Toborzásunk autóbuszvezető munkakörbe folyamatos, a hirdetésekkel párhuzamosan belső ösztönző-rendszer is működik. Utóbbi lényege, ha az új járművezető a próbaidő után marad az MVK-nál, akkor ő, és az őt beajánló kolléga is jutalomban részesül.
Idén villamos- és buszvezetői képzést is indítottak, 16 villamosvezető sikeresen vizsgázott, ők már hónapok óta dolgoznak. Húsz leendő autóbuszvezető részére pedig szeptemberben indítottak az Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Miskolci Kirendeltség és Szolgáltató Központtal közösen államilag támogatott képzést. A leendő kollégákat már a tanfolyam ideje alatt állományba veszik, tehát fognak nekik fizetést is adni. A cég egyébként saját képzést is tervez, amihez a vezérigazgató elmondása szerint minden feltétel adott az MVK-nál.
– Az országos problémára megoldást jelenthet, hogy jogszabálymódosítást kezdeményeztünk az illetékes minisztériumban arra vonatkozóan, hogy a D kategóriás jogosítványhoz elegendő legyen a B kategória. Ezzel felgyorsulhat a képzési folyamat. A társvállalatok támogatnak ebben minket – tudatta.
Fontos a cég számára az is természetesen, hogy megtartsa a meglévő járművezetőit. A bérfejlesztések mellett idén is biztosítják az egyszeri juttatásokat. Az üzemanyag-megtakarítási rendszert átalakították, amivel magasabb jövedelemhez juthatnak a kollégák. – Ezt már az októberi fizetésen is látni fogják – tudatta a vezérigazgató, hozzátéve: apróbb, de fontos intézkedésekkel biztosítani kívánják a sofőrök munkájának egységes megítélését, az egységes jövedelemszintet. – Ezeket támogatja polgármester úr. Ezekkel az intézkedésekkel rövid és középtávon is tudjuk stabilizálni a munkaerőt – húzta alá.
Már kedden sűrítették a járatokat
Az őszi szünet miatt bevezetett menetrenden – a hétfői tapasztalatok alapján, az utasok kérésére – már kedden változtattak.
Összefoglalva: október 29-31. között a villamosok munkanapi-, az autóbuszok szombati rend szerint közlekednek, kivéve a 8-as, 22-es, 43-as, 45-ös, 54-es és 240-es járatokat, amelyeknél munkanapi-, és a 44-es járatot, amelynél a hétfő-csütörtöki menetrend érvényes. A 20-as autóbusz 04:35-12:50 között a Repülőtér/Bosch végállomásról induló járatai, illetve a Miskolctapolca Barlangfürdőtől 13:00-19:55 között induló járatai a Tanulmányi épületek, Egyetemváros végállomás érintésével közlekednek. A 21-es autóbusz a Szondi György utca megállóhely-, a 45-ös autóbusz a Déli Ipari Park – Joyson megállóhely érintésével közlekedik.