Ugrás a tartalomra

Szimfonikus bérlet VII. a MÜHÁ-ban

Létrehozva
A Szimfonikus bérlet VII. koncerten Beischer-Matyó Tamás zenekari művét, Vivaldi g-moll kettősversenyét és Csajkovszkij Manfréd-szimfóniáját játssza a Miskolci Szimfonikus Zenekar.
Kép

Beischer-Matyó Tamás Erkel-díjas zeneszerző új művet írt a Miskolci Szimfonikus Zenekar számára, melynek ősbemutatóját tartják április 3-án este héttől, a Szimfonikus bérlet VII. koncerten a Művészetek Házában.

Az előadáson a zenekar cselló-szólamvezetői együtt lépnek színpadra Antonio Vivaldi kettősversenyének szólistáiként. A velencei barokk mester több száz versenyműve maradt ránk – és fogalmunk sincs, mennyi veszhetett el… Vivaldi munkatempója legendás volt: följegyezték róla idős korában, hogy gyorsabban megírt egy új darabot, mint ahogy azt a kottamásoló azután lemásolta. E rendkívüli teljesítmények részeként szinte minden rendelkezésére álló vonós, pengetős, valamint fúvós hangszerre komponált versenyművet, nem is szólván a különféle kombinációkról. Mintegy harminc fennmaradt szerzeményében foglalkoztatott szólógordonkát, ám csak egy olyan versenyművet hagyott hátra, amely két gordonkára és zenekarra készült: az áprilisi estünkön is fölcsendülő g-moll darabot. Hallgatásakor egyes taktusok és az azonos hangnemben megírt „Nyár”-concerto „Vihar”-fináléja közötti megfelelésekre is figyelmesek lehetünk.

A hangverseny második felében egy olyan sorszám nélküli szimfónia kerül előadásra Pjotr Iljics Csajkovszkij – a romantika egyik legjelentősebb szimfonikus szerzőjének – tollából, amelynek ritka fölhangzása megmagyarázhatatlannak tűnik a mű nagyszerűségének fényében. Igaz, Manfréd szenvedéstörténetére sem szolgál kielégítő magyarázattal Lord Byronnak a – program-szimfónia dramaturgiai alapjául szolgáló – költeménye, legfeljebb sejthetjük a főhős sorsának okát. S nem éppen az effajta tragikum volt mindig is oly elemi hatással Csajkovszkij fantáziájára? Nem a manfrédi típusú lét Anyeginjeinek, Hermannjainak és nevükön nem nevezett elszenvedőinek fájdalma hívta életre zenéjének talán legjellegzetesebb és legkifejezőbb taktusait? Megváltást – végső megérkezést és kialvást – csak a befejező ütemek hoznak magukkal Manfréd számára, a zenekarhoz ekkor orgona is társul: különlegesen felemelő pillanatok!

Tóth Sámuel budapesti, operaházi karmester több ízben állt már a Miskolci Szimfonikus Zenekar élén, a bérletes közönség előtt viszont ez alkalommal mutatkozik be.

Műsor: 
Vivaldi: g-moll kettősverseny gordonkára és zenekarra (RV 531)
Beischer-Matyó Tamás zenekari műve – ősbemutató
Csajkovszkij: Manfréd-szimfónia, Op. 58

Vezényel: Tóth Sámuel
Közreműködők: Miskolci Szimfonikus Zenekar, gordonka: Blaskovics Bence, Hadobás Gergely

Ez is érdekelhet

Szabó Máté rendezésében látható a Sybill című operett Miskolcon
Kultúra
Október 10-én mutatja be a Miskolci Nemzeti Színház a Sybill című operettet Szabó Máté rendezésében. A miskolci társulat ismét egy grandiózus produkcióra készül, melyet annak is érdemes megnéznie, aki még csak ismerkedik az operett műfajával.
Válogatás a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál sikereiből
Kultúra
Idén szeptemberben rendezték meg a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivált, ahol hazai és külföldi alkotások egyaránt bemutatkoztak. A fesztivál több kiemelkedő filmje most újra látható lesz a Miskolci Művészetek Háza Uránia és Béke Art Mozitermeiben.
Zrínyi Miklós rombolta le a világ leghosszabb folyami hídját
KultúraOktatásKultúraSzabadidőTudományBulvár
Mérnöki rekordok a magyar történelemből: a világ legnagyobb ágyúja, Európa legmagasabb építménye, és a kontinens első metrója.
Elhunyt Koós Boglárka (frissítve!)
KultúraBelföld
27 éves volt. A Miskolci Nemzeti Színház is részvétét fejezte ki.