A Holding szervezetét racionálisabbá, a működését gyorsabbá, hatékonyabbá szeretnék tenni, a szolgáltatási színvonalat pedig legalább olyan mértékben növelni, hogy a miskolciak ne érezzenek változást még ebben a járvány okozta nehéz helyzetben sem.
Minap.hu: 2019 végén vette át a Miskolc Holding Zrt. vezetését. Mielőtt az elmúlt időszakról beszélnénk, kérem mutassa be a miskolciaknak, hogy mivel is foglalkozik a Miskolc Holding Zrt.
Dukai Zoltán: Talán legkönnyebben úgy tudnám összefoglalni, hogy a Miskolc Holding a város egyik legnagyobb szolgáltatója és Miskolc gazdasági életének egyik meghatározó szereplője. Tagvállalatain keresztül biztosítja a Miskolcon élőknek a víz- és távhőellátást, a helyi tömegközlekedést, a közterületek karbantartását, a zöldfelületek gondozását, a városi temetők, piacok üzemeltetését, valamint a parkolási szolgáltatásokat. De a cégcsoporthoz tartozik az önkormányzati médiaszolgáltató is, a Miskolc Televízióval és a Miskolci Naplóval. Az Állatkert és Kultúrpark, valamint az összes miskolci fürdő üzemeltetése is a feladataink közé tartozik, és van olyan cégünk is, amely a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztatja. Ezen kívül egy felnőttképzéssel és vagyonvédelemmel foglalkozó cég is színesíti portfóliónkat. A tagvállalatok mellett a Miskolc Holding Zrt.-n belül fontos szereplője a helyi gazdasági életnek a gazdaságfejlesztési és ingatlangazdálkodási igazgatóság, valamint a város fejlődése szempontjából a projektirányítási igazgatóság is, hiszen az önkormányzat által elnyert pályázatokat a Holding munkatársai bonyolítják le. Jelenleg mintegy nyolcvan körüli projektről beszélünk, melyben szerepel többek között a a Diósgyőri vár, a Miskolci Állatkert, a Herman Ottó Múzeum, illetve a hamarosan befejeződő tapolcai Ellipsum élményfürdő is. Talán ebből is érzékelhető, hogy az önkormányzat tulajdonában álló Miskolc Holding Zrt. fontos a város működésének életében.
Minap.:Ennek ellenére vannak olyan hangok, amik megkérdőjelezik a Holding létjogosultságát, miszerint egyáltalán miért van szükség egy ilyen szervezetre.
D.Z.: Akik ilyeneteket mondanak, valószínűleg nem ismerik a Holding működését vagy csak felszínesen. 2006-ban a Miskolc Holding létrehozásának egyik alapvető célja az volt, hogy átláthatóbbá és hatékonyabbá váljon az akkoriban önállóan gazdálkodó önkormányzati gazdasági társaságok működése. Csak néhányat említenék a „holdingosodás” előnyeiről. Hatékonyabb pénzgazdálkodás, gyorsabb döntéshozatal, alacsonyabb létszámú irányító testületek, egységes stratégiai irányítás és kontroll. Cégcsoporton belül közös belső informatikai, bérszámfejtési, jogi, HR és a könyvviteli szolgáltatások létrehozása. A Miskolc Holding Zrt. elsődleges célja, hogy a város stratégiai célkitűzéseivel összhangban fejlessze Miskolc gazdaságát, és a lakossági szolgáltatások fejlesztésével színvonalas, hatékony és fenntartható szolgáltatásokat biztosítson, ezzel hozzájárulva a városlakók életminőségének javításához.
Minap: Ha visszatekintünk az elmúlt egy évre akkor azt nem nehéz kitalálni, hogy az előre összeállított éves működési tervet egy olyan tényező borította fel márciustól, amire nem lehetett előre felkészülni. A jelenleg is velünk élő Covid-19- járvány milyen módon befolyásolta a Holding mindennapjait?
D.Z.: 2019 novemberében vezérigazgatói munkámat megkezdve, az új menedzsment kialakítása után, nekifogtunk a túlburjánzott, létszámában felduzzasztott szervezet átalakításának. Én azt mondtam, hogy egy rugalmasabb, gyorsabban reagáló, hatékonyabb céget szeretnék működtetni. Azonban olyan súlyos gazdasági problémákat örököltünk, amik miatt nagyon nehéz döntéseket kellett meghoznunk. Márciusban pedig olyan helyzettel is szembesültünk, melyre senki nem lehetett felkészülve. Az elején láttuk, olvastuk a koronavírussal kapcsolatos olaszországi, egyre riasztóbb híreket, és csak találgathattuk, hogy milyen lesz a vírus magyarországi megjelenése. Aztán eljött az idő, amikor be kellett zárnunk a fürdőinket, az állatkertet, ingyenessé vált a parkolás, és az utasszám is drasztikusan csökkent a tömegközlekedésben a kijárási korlátozások ideje alatt. Csak hogy érzékeltessem, az egyik legnagyobb tagvállalatunk, az MVK esetében a veszteség év végére elérheti a közel 900 millió forintot. A nehézségek ellenére azért mi is segíteni tudtunk a Holdinghoz tartozó ingatlangazdálkodási területünkön azzal, hogy áprilistól – a Holding igazgatóságának jóváhagyásával - 50 százalék kedvezményt biztosíthatott a város az üzleti bérlőknek, amelyet a vírus második hullámának érkezésekor most újra megadtunk.
Tisztában voltunk azzal, hogy milliárdos bevételcsökkenéssel kell számolnunk cégcsoportszinten, amelyet saját erőből nem fogunk tudni kigazdálkodni. Ezért kénytelenek voltunk lépéseket tenni a működőképesség megőrzése, a város alapvető szolgáltatásainak biztosítása érdekében. Ahhoz azonban, hogy senkit se kelljen elbocsátani - és ezen van a hangsúly - hozzá kellett nyúlnunk a bérekhez is. Bár szerencsére nem tartott túl sokáig ez a folyamat, és júniusra mindenkinek visszaállhatott az eredeti fizetése. Folyamatosan kerestük annak a lehetőségét is, hogy a nehéz időszak ellenére is megvalósíthassunk egy béremelést. Örömmel mondhatom, hogy júliusban sikerült a cégcsoport dolgozóinak emelni az alapbérét, és béren kívüli juttatást is tudtunk adni.
Időközben új üzleti tervek készültek annak érdekében, hogy a lehető legkisebb veszteséggel zárhassák az évet a cégcsoport tagjai. Majd jött a Covid-19-vírus újabb hulláma, és az ezzel járó szigorítások, amit most nap mint nap érzékelhetünk. Újra zárnunk kellett a fürdőket és az állatkertet, ismét kiesett a parkolási bevétel, az egyik legnagyobb veszteséggel küzdő MVK Zrt.-nél pedig nagyon komoly pénzügyi problémákat hoznak magukkal a kormányzat által a közösségi közlekedésben hozott járatsűrítés-intézkedések, valamint annak az 500 millió forintnak az elvonása, amit a kormányzat nem folyósít a miskolci közlekedési vállalatnak.
Az év végéhez közeledve az látható, hogy az eddig elvégzett munkánk eredményeként sikerült közel 2,4 milliárd forintot megtakarítani az előző városvezetés 2019-es gazdálkodásához képest. Kétségtelenül jól hangzik ez a nagy szám, azonban ez a megtakarítás is csak arra elég, hogy ne legyenek a Holdingnak likviditási gondjai. Beruházásokra, fejlesztésekre nem nagyon lesz lehetőségünk 2021-ben.
Minap: Az elmúlt években keveset lehetett hallani a Miskolc Holding Zrt. tevékenységéről. Pedig jövőre 15 éves fennállását ünnepli majd a cég. Hogyan próbálnak közelebb kerülni szolgáltatóként a miskolciakhoz?
D.Z.: A nehézségek ellenére ez egy fontos célkitűzésünk a következő évekre, és nem csak a jubileum miatt. Szeretnénk, ha a városban és a környéken élők is jobban megismerhetnék ezt a 3000 főt foglalkoztató cégcsoportot. Ebben az évben elindult egy folyamat, hogy a cégcsoport külső és belső kommunikációs felületeit is megerősítsük. Ha a vírusos időszak véget ér, akkor különböző rendezvényeken is szeretnénk megjelenni közelebb hozva a lakossághoz a Holdingot és tagvállalatait.
Minap: Hasonlóan ehhez az évhez, 2021. szintén egy nehezen tervezhető időszak lesz. Mik lesznek a legfontosabb feladatok a jövő évet illetően?
D.Z.: Több forgatókönyvet készítünk, hiszen ma még senki nem tudja megmondani, hogy a járvány meddig tart, és milyen hatásai lehetnek a jövőt illetően. De az már most látható szerintem, hogy a 2008-as pénzügyi világválságot is felülmúlja. A nehézségek ellenére ebben az évben megkezdtük és jövőre is folytatni szeretnénk a Miskolc Holding Zrt. portfólió tisztítását, azaz a működésünkbe nem illeszkedő tevékenységektől megválunk. Ezzel összefüggésben szeretnénk a Miskolc Holding Zrt. szervezetét racionálisabbá, a működését gyorsabbá, hatékonyabbá tenni. A közel 3000 fős cégcsoport esetében pedig a szolgáltatási színvonalat növelni legalább olyan mértékben, hogy a miskolciak ne érezzenek változást még ebben a járvány okozta nehéz helyzetben sem. Itt szeretném megköszönni munkatársaimnak a 2020-ban végzett munkát, és azt az áldozatvállalást, amit a Miskolc Holding és a város érdekében tettek ebben az időszakban. Egyúttal békés, boldog ünnepeket kívánok mindenkinek.