Hátrányos helyzetű kisdiákok vehettek részt a Miskolci Állatkert élménynapján június 6-án, pénteken, a Tanítsunk Magyarországért mentorprogram helyi tanévzáró eseményén. A Miskolci Egyetem hét éve csatlakozott az országos programhoz, amelynek keretében egyetemi hallgatók foglalkoznak Borsod-Abaúj-Zemplén kistelepülésein élő hátrányos helyzetű diákokkal.
- A Tanítsunk Magyarországért Program lényege, hogy egyetemisták heti 6 órában dolgoznak kistelepülésen élő 7-8. osztályos diákokkal. A legfontosabb célja pedig, hogy a gyerekek tanulási motivációját növelje, illetve élményeket adjon nekik és segítse a pályaválasztásukat – nyilatkozta stábunknak Ádám Anetta, a Miskolc Egyetemen a Tanítsunk Magyarországért Program szakmai felelőse. - Ma a mentorok elmentek a gyerekekért és a Miskolci Állatkertbe utaztatták őket, ahol klassz, tanulással egybekötött élmény várta őket.
- A program tizenhárom féléve tart a Miskolci Egyetemen, 120-150 mentorral dolgozunk minden félévben. Egy mentor pedig négy-öt gyermekkel foglalkozik. Jelenleg 138, mindenféle szakos – például gyógypedagógus, gazdász, mérnök, zenész – mentor csatlakozott a programhoz, akik 640 gyermeket érnek el, tizennégy Miskolc környéki iskolából. Mentornak bárki jelentkezhet, aki hallgatói jogviszonnyal rendelkezik a Miskolci Egyetemen és kevesebb, mint 32 éves – fűzte hozzá.
Segíti a pályaválasztást
Elmondta, hogy idén sok gazdász és mérnök hallgató kapcsolódott be a programba, akik azt hallották felsőbb évesektől, hogy ezáltal jól fejlődik a kommunikációjuk, a vezetőképességük, döntéshozatali képességük és felelősségvállalásuk. Mindez a munkaerőpiacon is jól beváltható később.
- A mentoráltakról az érintett tanintézményektől kérünk visszajelzést. Egyértelműen látszik, hogy mivel nagyobb a tanulási motivációja a gyerekeknek, ezért a hiányzások csökkennek az iskolákban. Emellett okosabban, ügyesebben tervezik meg továbbtanulásukat. A mentorok érettségit adó képzésekre tudják bejuttatni őket – foglalta össze.
Kompetenciafejlesztő
Ezt követően kollégáink két mentort és egy mentorált kisdiákot is megkérdeztek, hogy milyen tapasztalataik vannak a programról, illetve az élménynapokról.
- A legjobb barátnőm miatt jelentkeztem a mentorprogramba. Első évesként a legtöbb barátunk szintén elkezdte ezt a programot. Továbbá nagyon könnyen összeilleszthető volt a kulturális antropológia szakkal, amire járok – idézte fel Árdeleán Boglárka.
- Mentorként sokkal nyíltabb, megértőbb és elfogadóbb lettem, különösen a hátrányos helyzetűekkel szemben. Picit féltem tőle, hogy nehéz lesz a gyerekekkel kijönni, de pozitív csalódás volt. Jövőre azonban már végzek, ezért nem folytatom, de biztos, hogy nagyon fognak hiányozni a kisdiákjaim – árulta el.
- Sok ismerősöm ajánlotta és nagyon megtetszett a mentorprogram. Mivel gyógypedagógusnak készülök, ezért szerettem volna kipróbálni magamat a gyerekekkel. Szerintem jól döntöttem, mert nagyon élvezem – mondta Lipták Lili. - Bár féltem tőle, de sikerült megtalálnom a hangot az iskolásokkal és megszerettem őket. Amikor találkoztunk csúnyán beszéltek, szemeteltek, verekedtek, de mivel mindig rájuk szóltam, egyre kevésbé lettek ilyenek. A továbbiakban is tartjuk majd a kapcsolatot.
- Nagyon tetszik a Miskolci Állatkert, különösen a medvék. Az elmúlt félévben jártunk már Budapesten és Egerben városnézésen, sőt egyszer boboztunk is. Szeretem a közös kirándulásokat – osztotta meg a program keretében átélt különleges élményeit Horváth László Lénárd.