Ugrás a tartalomra

Természetes változás a főutcán

Miskolci Napló / Miskolc Televízió
Utoljára módosítva
2024. február 18. vasárnap 13:05
A Széchenyi utca kérdése továbbra is olyan téma, ami mellett nem lehet csak úgy elsétálni.
Fotó: Osztie Tibor

Mint egy szép ruhát a kirakatban, alaposan szemügyre kell venni. Legutóbb ingatlangazdálkodási szempontok alapján vizsgáltuk meg a kérdést, a Kilátó legutóbbi adásában pedig arra kerestünk választ, milyen tényezők vezettek odáig, hogy mára módosult a sétálóutca szerepe.

- A Széchényinek, amit egykor Piac utcának hívtak, mindig nagy jelentősége volt a város életében. Mivel Miskolcon nincsen főtér – a Búza az egykori városkapun kívül eső piactér volt. Ezért az árusok nem ott, hanem a mostani sétáló elődjén pakolták ki a portékáikat, ami régen egy igen széles utca volt – beszélt a történeti háttérről a Miskolc TV magazinműsorában Szunyogh László. A főépítész hozzátette: amikor megjelentek Miskolcon is az autók, ezek az árusok beszorultak a különböző üzlethelyiségekbe, így az utcakép is megváltozott. Továbbra is idejártak az emberek bevásárolni, csak akkor már nem kint voltak az eladók. Jöttek aztán a plázák. A főépítész emlékeztetett, hogy 1984-ben, amikor már annyi autó járt, hogy el kellett terelni a forgalmat a Széchényiről, egy ideig még nagy újdonság volt az így kialakult sétálóutca. Majd megjelentek a bevásárlóközpontok a 2000-es években.

- A főutca fénykora talán akkor volt, amikor szinte mindenki tömegközlekedéssel járt. Egy csomópont volt a Széchényi, ahol átszállás közben az emberek a bevásárlást is elintézhették – mondta Szunyogh László.

A műsor másik vendége Szopkó Tibor alpolgármester volt, aki szerint a '90-es években változtak meg a vásárlási szokások: ez vezetett a ma tapasztalt állapotokhoz is.

- Ez az átalakulás természetszerű volt a rendszerváltás után társadalmi, gazdasági és politikai szempontból egyaránt. Miskolcon is megváltoztak a fogyasztói igények. A bevásárlóközpontok a belváros szélére húzták ki a belvárosi kiskereskedelmet. Később megjelentek a hipermarketek is, ami a mostani városszéleken működnek - ecsetelte. Ez pedig egy természetes folyamat.

Szopkó Tibor szerint valóban kevesebben járnak manapság a sétálóutcán, mint 60 évvel ezelőtt, de ha elmegyünk a hipermarketekbe, megtaláljuk a belvárosból „hiányzó" embereket. Emellett az online vásárlás is hozzájárult a változáshoz.

- Lehet ezen keseregni, de természetes folyamatokról beszélünk, amik túlmutatnak a mindenkori városvezetésen. Budapesten ugyanezt tapasztalható a körutak kapcsán - mutatott rá.

Ennek ellenére a műsor mindkét résztvevője úgy gondolta, hogy a Széchenyi megmaradt a város tengelyének. A központi szerep nem mostanra viszont új mederbe terelődött a sétáló életében: a boltok szerepét átvették a szolgáltatók.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!