Több milliárdból készülhet el az Y-híd folytatása
Megépülhet az Y-híd folytatása, megszületett ugyanis az ezzel kapcsolatos szakmapolitikai döntés, ami a meglévő úthálózatok kétszer kétsávra bővítéséről és új útszakaszok megépítéséről szól – jelentette be hétfőn délután Csöbör Katalin (Fidesz), a térség országgyűlési képviselője és Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) vezérigazgató-helyettese.
A képviselő emlékeztetett, korábban sokszor szorgalmazta azt, hogy a magyar kormány támogassa ezen útszakaszok megépítését, ezzel Miskolc úthálózatának fejlesztését. „Örömmel jelenthetem be, a kérésem meghallgatásra talált, az Y-híd beruházás folytatásaként megvalósuló fejlesztésre többmilliárd forintot biztosít az állam, a NIF pedig még idén szeptemberben közbeszerzési eljárást indít az új útszakaszok tervezőjének kiválasztására” – jelentette ki a politikus.
Amennyiben ez a folyamat sikerrel zárul, a bonyolult, sok egyeztetéssel járó tervezési munka 2022 tavaszán indulhat, a kivitelezési munkák pedig várhatóan 2025-ben kezdődhetnek meg. Csöbör Katalin kijelentette, a döntésnek és a majdan megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseknek köszönhetően gyökeresen megújul a keleti városrész, ami egyben számtalan gazdasági lehetőséget is teremt majd.
- A beruházás összköltségét több mint tízmilliárd forintra becsülik, de pontos összeget csak a végleges tervek birtokában lehet majd tudni. Ami biztos: az új projektelemek előkészítési fázisának költségeit teljes egészében biztosítja az állam – tette hozzá az országgyűlési képviselő.
Kapcsolódási lehetőségek
Nyul Zoltán hozzátette, a most zajló és a tervezés alatt lévő fejlesztés nemcsak közlekedési, de város rehabilitációs beruházások is egyben.
- Az Y-híddal kapcsolatban többször merült fel a kérdés, hogy mennyire ad megoldást Miskolc keleti városrészének közlekedési problémáira, és természetesen a válasz az volt, hogy csak részben, úgy viszont fontos válaszokat ad. Nem is volt kérdés, hogy folytatni kell, ez a mostani döntés arról szól, hogy ez a folytatás milyen irányban történjen meg – emelte ki.
A tervezési szerződés jövő tavaszi megkötése után első fázisában feltárják a város fő tömegközlekedési csomópontjainak, a Búza tér, a Gömöri és Tiszai pályaudvarok egymással és az új útszakaszokkal való kapcsolódási lehetőségeit.
Új lehetőségek
„Ezután elkészül az új kétszer kettő forgalmi sávos, végig a felszínen vezetett főút engedélyezési terve az Y-híd és a József Attila úti nagy körforgalom között, mintegy három kilométeren. Az új útszakasz az Y-híd keleti ágától indulva új nyomvonalon elhalad a Tisza pályaudvar előtt, majd a Szinva és a vasúti területek között folytatódik keleti irányban, míg eléri a Fonoda utcát. A Fonoda utca megközelítőleg nyolcszáz méter hosszú szakaszán folytatódik a nyomvonal, annak szintén kétszer kétsávosra való áttervezésével. A Csokonai utca csatlakozása előtt északra fordul az új nyomvonal és a Sajón egy új hídon átvezetve éri el a meglévő nagy körforgalmat a József Attila utcán” – magyarázta a NIF vezérigazgató-helyettese.
Elhangzott még, az új útszakasz építési engedélyei és kisajátítási tervei várhatóan 2023 végére állhatnak a NIF Zrt. rendelkezésre, melyet követően várhatóan 2024 második félévében elkészülhetnek a kiviteli tervek is. Az építési engedély megszerzése birtokában a NIF Zrt. megkezdi az útszakasszal érintett területek megszerzését az állam számára. Ezután jöhetnek a területek előkészítési munkái, az esetleges bontásokkal együtt, így a kivitelezés legkorábban a terület előkészítések befejezése és a vállalkozó kiválasztását célzó közbeszerzési eljárás lezárása után a pénzügyi források rendelkezésre állását követően négy év múlva kezdődhetnek meg – mondta Nyul Zoltán.
Intermodális helyett decentrumok
A közösségi közlekedésre is kedvező hatással lehet a fejlesztés. „A korábbi intermodális csomópont az egy külön szintű városi átvezetésre rátelepített létesítményt tervezett a Tiszai pályaudvarra optimalizálva. Az országgyűlési képviselő, az önkormányzat és a NIF együttgondolkodásának eredményeként inkább ezekben a ma is meglévő decentrumok (Tiszai pályaudvar, Gömöri pályaudvar és Búza tér) fejlesztésére, összekapcsolására fókuszálunk. A várakozások szerint ez növeli a közösségi közlekedés hatékonyságát, de mégsem jár akkora változással a miskolciak és a térségben élők számára, mint a korábbi terv” – zárta Csöbör Katalin és Nyul Zoltán.