Több mint fél év alatt 420 esetben intézkedtek elhagyott jármű miatt
Egyre többen döntenek úgy, hogy használaton kívüli autójukat leparkolják valahol és határozatlan ideig ott tárolják. A jármű így elfoglal egy parkolóhelyet azok elől, akik rendeltetésszerűen használják az autójukat, szép lassan az enyészet részévé válik és ebből kifolyólag nem is túl szép látvány.
Tehát a tulajdonoson kívül ez mindenki másnak rossz megoldás, ezért érthető módon sokan panaszkodtak is az elhagyott autókra. Vincze Csaba, a Miskolci Önkormányzati Rendészet igazgatója elmondta, a város is észlelte a problémát, a rendészet pedig elkezdett fokozottan intézkedni a renitensekkel szemben.
Ennek eredményeként 2021 augusztusa óta idén március közepéig 420 esetben intézkedtek a rendészek – ami 359-cel kevesebb hátrahagyott autót jelent Miskolc közterületein. Ez nem feltétlenül jelenti mindig a jármű elszállítását, ennél összetettebb a dolog.
Külön törvény szabályozza ugyanis, hogy mik a hatóság lehetőségei a roncsautókkal. A közterület-felügyeletet érintő passzusok szerint a hatósági jelzéssel nem rendelkező – tehát, aminek nincs rendszámtáblája – járművek tartoznak a rendészet illetékességi körébe.
„Tavaly úgy döntöttünk, hogy új módon fogunk intézkedni az ilyen ügyekben. Azt kértem a kollégáktól, hogy minden gépjármű tulajdonosát derítsük fel” – részletezte a rendészet igazgatója.
A jogszabály csupán annyit ír elő a szerv számára, hogy figyelmeztetést helyezzen el az autó szélvédőjén. A miskolci rendészek ezen túlmenően felkeresik az elhagyatott autók tulajdonosait, tájékoztatják őket a helyzetről, a lehetőségekről és a potenciális szankciókról. Utóbbi magánszemély esetében akár 200 ezer forintos közigazgatási bírság is lehet. Hetente így is 2-3 autót – többszöri, kötelező felszólítás után – el kell szállítaniuk.
A végső cél természetesen az, hogy a hátrahagyott jármű ne foglalja tovább a helyet, azonban a hivatalos elszállítás a legdrasztikusabb megoldás. Komoly költségekkel jár az önkormányzat számára maga a szállítás, aztán pedig a tárolás napidíja miatt.
Ezért is célravezetőbb előbb a járműért felelős személyt figyelmeztetni, hogy aztán ő maga oldja meg a problémát. Ezzel mindenki számára erőforrásokat, időt és pénzt spórolhat meg. Ugyan utólag be lehet hajtani a tulajdonoson a költségeket, a folyamat azonban hosszadalmas és egyáltalán nem garantált a sikere.
Technikai adalék: a jogszabály szerint 6 hónapig kötelező tárolni az elszállított járművet, utána kétszer kell megpróbálni árverésen értékesíteni, ha pedig ez sem jár sikerrel, a bontóban ér véget a történet. Vincze Csaba hozzátette, hogy gépjárművenként több mint 300 ezer forintos költséget jelent egy roncsautó kezelése – mindent beleszámítva.
A rendszámmal rendelkező autók egy másik kategóriát képeznek. Jelenleg a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hatásköre intézkedni velük szemben. A MIÖR igazgatójától megtudtuk, hogy készül egy jogszabály-módosítási javaslattervezet, amely lehetővé tenné, hogy a hatósági jelzéssel rendelkező roncsok esetében is intézkedhessen a rendészet.
Az Avason sok a problémás roncs
Csak ebből a városrészből több mint 10 autót szállítottak el a közelmúltban. Szarka Dénes önkormányzati képviselő elmondta, hogy a parkolóhelyek hiánya miatt is segít a probléma kezelése. Próbálnak újakat kialakítani, illetve felfestéssel segíteni a helygazdaságosabb pozícionálást, azonban a mások elől a helyet foglaló, elhagyatott autók elszállíttatása ugyancsak enyhít a helyzeten. Ahogy az utcaképen is javít, ha nem egy oszladozó fémdoboz látványa fogadja az embert.
A képviselő megköszönte a lakosok jelzéseit, akik szólnak a huzamosabb ideje egy helyben álló, roncsállapotú autókról, amiket ráadásul nem egyszer hajléktalanok törnek fel. Végezetül azt is hozzátette Szarka Dénes, hogy „mindenki, akinek régóta mozdulatlanul parkol az autója, arra számítson, hogy el fogják szállítani a járművet, a tulajdonoson pedig behajtják a szállítás, a tárolás és a bírság költségét”.