Védi járművezetőit az MVK
A romló járványügyi adatok miatt a járművezetőket védő intézkedéseket vezet be december 1-jétől a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. Ezek értelmében a cég átmenetileg kordonnal zárja le az autóbuszokon a vezetőülés mögötti üléseket; figyelemfelhívó biztonsági sávot ragaszt fel a megfelelő távolságtartás érdekében a buszok és villamosok padlójára; további figyelemfelhívó matricákat helyez ki, melyben felkéri utasait arra, hogy a biztonsági határon kívül helyezkedjenek el a vezetőfülke mögött, valamint hangos utastájékoztatás formájában felhívja az utazóközönség figyelmét arra, hogy a biztonsági sávon kívül tartózkodjanak, és leszálláshoz a hátsó ajtókat vegyék igénybe.
Az MVK vezérigazgatója szerint az intézkedést a cégnél működő három reprezentatív érdekvédelmi szervezet – a Miskolci Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (MTDSZ), a Miskolci Autóbuszvezetők és Villamosvezetők Érdekképviseleti Szövetsége (MAVÉSZ), valamint a Forgalmi Érdekvédelmi és Érdekképviseleti Szervezet (FÉÉSZ) – kérvényezte a dolgozók védelme érdekében.
- Számunkra nagyon fontos az utasok mellett a dolgozóink megfelelő védelme, eddig is számos intézkedést tettünk ennek érdekében, és természetesen most is figyeltünk a szakszervezetekre – mondta Demeter Péter.
A sztorinak itt akár vége is lehetne, a hét közben azonban olyan sajtóhírek láttak napvilágot, melyben az egyik szakszervezet vezetője úgy nyilatkozott: az MVK és az érdekvédelem közti egyeztetések eredménytelenek voltak, ezért a cég sofőrjei továbbra is veszélyben kénytelenek dolgozni. „Még vasárnap az egyik szakszervezeti vezető kért tőlem időpontot a témával kapcsolatban, majd szerdán leültünk megbeszélni a felmerült igényeket. Az újságcikkben nyilatkozó vezető viszont olyan intézkedéseket (a sofőrnél történő jegyárusítás szüneteltetését és az első ajtós felszállási lehetőség átmeneti megszüntetését – a szerző) is kért, melyekről a tárgyalóasztalnál szó sem esett” – tette hozzá a közlekedési vállalat vezetője hozzátéve: a cég a szigorúbb intézkedéseket is be tudta volna vezetni, mert számukra valóban a munkavállalók védelme volt a cél.
A FÉÉSZ alelnöke szerint a problémát a szervezetek közötti nem megfelelő kommunikáció okozta.
- Én úgy gondolom, hogy elsiklottak információk, a hétvégén nem volt naprakész és aktív a kommunikáció köztünk, valószínű, hogy a félreértést ez okozta. A célunk közös volt, ez pedig a munkatársaink védelme, és a tárgyalások végére egy olyan közös megoldás született, mellyel a biztonság mellett figyelembe vesszük a munkáltató gazdasági helyzetét is – mondta Borsos István. Az alelnök hozzátette, a szakszervezetek mindig fontosnak tartották az MVK-val való tárgyalást és jó kapcsolatot, a jövőben is erre fognak törekedni.
A MVK továbbra is felhívja a figyelmet, hogy az MVK valamennyi járművein kötelező járatán kötelező orrot és szájat eltakaró maszkot viselni, azonban a vonatkozó kormányrendelet értelmében ez alól mentességet kapnak a hatodik életévét be nem töltött kiskorúakon túl az értelmi vagy pszichoszociális fogyatékossággal, illetve az autizmus spektrumzavarral élők.
- A rendelet alapján az értelmi vagy pszichoszociális fogyatékossággal, illetve az autizmus spektrumzavarral élő személyek az alábbi dokumentumokkal igazolhatják állapotukat: a fogyatékosságügyi országos érdekvédelmi szervezet által kiállított tagsági igazolvánnyal; a fogyatékosságügyi országos érdekvédelmi szervezet által a maszkviselésre vonatkozó szabályok alóli mentesség érvényesítéséhez kiállított, fogyatékos állapot fennállását igazoló dokumentummal; orvosi igazolással – írják.
Fontos, hogy az MVK járművezetőinek is kötelező a maszkviselés, arra biztatják őket, hogy viseljék azt mindenhol, de a cég eleget tesz a járművezetők azon igényének, mely szerint a maszkviselése járművezetők esetében a vezetőfülkén belül önkéntes.