Y-híd – megvan a pénz a kerékpáros és az alternatív út építéséhez is
Olyan problémákra sikerült közösen megoldást találni, amikkel az Y-híd beruházás korábban nem foglalkozott, vagy nem adott rájuk kielégítő választ – mutatott rá érdeklődésünkre Miskolc főépítésze. Szunyogh László hozzátette, ez a civilek és az önkormányzat, valamint a beruházó és a kivitelező közös eredménye. Kiemelte, az elkerülő út kialakítását kifejezetten a helyiek kezdeményezték, de egész Miskolcnak is elengedhetetlen érdeke. Azt már korábban lehetett tudni, hogy az Y-híd építése során elkerülhetetlen lesz a Kisfaludy Károly utca a vasúti felüljáró és a Pfaff Ferenc utca közötti szakaszának elbontása. Az eredeti tervek szerint a munkák idejére a forgalmat kizárólag Miskolc-Szirma felé terelték volna el. A megnövekedett menetidő, az egészségügyi ellátás és a közbiztonság fenntarthatósága érdekében azonban szükségessé vált egy alternatív útvonal kijelölése. Erre a szakemberek egyetlen alkalmas útszakaszt találtak: a Csokonai Vitéz Mihály utcát a Fonoda utcával összekötő részt. Ezt, mint alternatív útvonalat újítják fel.
Martin-kertváros és a miskolci belváros biciklis összeköttetésének fontosságát szintén a civilek, jelesül a kerékpáros egyesület hangsúlyozta. Kezdeményezték azt is, hogy az Y-hídon is legyen biciklis nyomvonal. Erre is megvan a forrás, de vizsgálják annak lehetőségét, hogy a Kisfaludy hídon is kialakíthassanak egy nyomvonalat a kerékpárosok számára. És kijavítják majd az úthibákat a Tiszai pályaudvar és a Martin-kertváros közötti vasúti átjárónál, ahol a gyalogosok és a biciklisek is biztonságosan közlekedhetnek majd.
Korábban többször is megírtuk (például ITT) az Y-híd beruházás kapcsán, hogy sikerült olyan fontos kérdésekben előrelépni, amely problémákra évek óta hiábavalóan igyekeztek a lakosok, a civilek felhívni a korábbi önkormányzati vezetés figyelmét. Veres Pál polgármester felkérésére a miskolci Városháza és a beruházás gazdája, a NIF egyeztetései eredményre vezettek, és a civil szervezetek véleménye sem sikkadt el. A városvezető hivatalba lépése óta szorgalmazta, hogy a beruházás a miskolciak igényei szerint alakuljon.
Az alternatív út és a kerékpárút megépítésére a többletforrás is rendelkezésre áll már – jelentette be hétfői sajtótájékoztatóján Csöbör Katalin. Az országgyűlési képviselő elmondta, hozzájárult és forrást is biztosít az alternatív út építéséhez és a kerékpárút kialakításához az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár egyúttal kérte a kivitelező NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő) Zrt. vezetőjét, hogy kezdjék meg a két út megépítéséhez szükséges tervezési és kivitelezési feladatokat. A politikus érdeklődésünkre hozzátette, a többletforrás pontos összegét majd csak a tervezés után tudja megmondani, de becslések szerint több százmillió forintról van szó.
Ahogy arról január elején beszámoltunk, az ütemterveknek megfelelően halad az Y-híd beruházás. A régi Vörösmarty utcai felüljáró szerkezetének elbontásával párhuzamosan megkezdődték az új műtárgy alépítményének építését, ami magában foglalja a cölöpözést, a cölöpösszefogó gerendák készítését, valamint a keleti oldalon a támfalépítés előkészítő munkáit is. A szeptemberben bevezetett ideiglenes forgalomtechnikai kialakítások 2021 tavaszáig lesznek érvényben, ekkorra várhatóan burkolatot kaphat a Csokonai utca is a Martin-kertvárosban.