Y-híd – napokon belül megkezdik a felüljáró bontását
A beruházás részleteiről eddig keveset lehetett tudni, ezt pedig az utóbbi időben egyre többen kifogásoltak. Szerdán azonban közleményt adott ki a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF). Ebben azt írják, hogy a fejlesztés előrehaladása, a meglévő felüljáró bontási, valamint az új Y-híd cölöpalapozási munkái miatt szeptember 13-ától (tehát jövő hét vasárnaptól) a forgalom jelentősebb – de ideiglenes – terelésére és korlátozására kell számítaniuk a közlekedőknek Miskolcon.
Mint ismert, az egész város közlekedésére kiható komplex beruházás keretében megépül a Martinkertváros felé vezető „Y” alakú híd, így az ott élők gyorsabban juthatnak el a belvárosba, és egyszerűbbé válik a Tiszai pályaudvar megközelítése is. Az új híd és kapcsolódó létesítményei lakó-, parkoló- és szervizutak környezetében, valamint rendezővágányok felett biztosít majd zavartalan haladást – olvasható a közleményben.
A bontási és cölöpalapozási munkákkal párhuzamosan folytatódik a közművek kiváltása is. Ez kisebb helyi forgalomkorlátozással és terelésekkel jár majd a Vörösmarty utcán a Király és a Soltész Nagy Kálmán utca közötti szakaszon. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a He-Do Kft. végzi nettó 13,5 milliárd forint értékben.
Maradtak kérdések
A minap egyeztettek a beruházásról. Ezt Miskolc polgármesterének és a hivatalnak hosszas egyeztetés után sikerült leszerveznie. A fejlesztéssel kapcsolatosan a környéken élők, miskolci civilszervezetek, valamint a terület képviselői is feltehették kérdéseiket a kivitelezőnek.
„Ez volt az első alkalom, amikor a felmerült problémákra érdemi válaszokat igyekeztek adni” – összegzett Mokrai Mihály. A Velünk a Város önkormányzati képviselője ugyanakkor úgy fogalmazott: sok kérdés továbbra is tisztázatlan maradt.
– Úgy látjuk, önmagában nem old meg semmit a beruházás. Hiányzik például az autópálya-csatlakozás, valamint a forgalom csillapítása. A turbókörforgalom miatt pedig komoly torlódások alakulhatnának ki véleményünk szerint – mondta, hozzátéve: az önkormányzat saját erőből nem tudja pótolni a hiányzó elemeket, ehhez kormányzati forrásra lenne szükség.
A Váltó utcában található az Önálló Másság Életminőség Fejlesztő Alapítvány központja. Badány Lajos (Velünk a Város) önkormányzati képviselő szerint több okból is kérdéses a sorsuk. Egyrészt: az intézményhez az eddigi tervek alapján nem épül bekötőút. Másrészt az intézmény vezetője úgy látja, a megnövekedett zajhatást egyébként sem bírnák elviselni a fogyatékkal élő lakók. Felmerült a költözés lehetősége. „Nagyon gyorsan megoldást kell találni ebben az ügyben is”, fogalmazott a képviselő. Elmondta azt is, hogy kérdéses: a Pfaff utca hogyan fogja bírni a megnövekedett forgalmat. A Martinkertvárosban élőknek pedig nagyot kell majd kerülniük, ez szintén aggályosnak véli.
Cseléné Figula Edina önkormányzati képviselő hozzátette, a lakosság részéről érdeklődtek arról is, hogy a turbókörfogalom zaj- és környezetterhelését felmérték-e. Szintén sokan kérdezték, az építkezés ideje alatt milyen elkerülőutakat jelölnek majd ki. – Előzetes egyeztetések nem voltak az elmúlt években, nem merültek fel kérdések, így nem is voltak erre felkészülve a beruházó részéről. Kizárólag a kivitelezésre koncentráltak, minden mást az önkormányzatnak kell megoldania. Erre viszont kevés időt kaptunk – mutatott rá.
Hónapok óta vártunk a tájékoztatásra, a beruházó NIF Zrt.-nek egyeztetni kellett volna a lakossággal, a civilekkel – mondja Hegedűs Andrea. A Velünk a Város frakció önkormányzati képviselő jelezte: a miskolciak tudni szeretnék, hogy a beruházó hogyan fogja megoldani a három menekülő-terelő útvonal problémáit; kátyúk, komoly úthibák tarkítják ezeket a szakaszokat, komoly útfelújításra lenne szükség. A Martin-kertvárosban élők egyébként is elszigetelődnek, óriási kerülő árán, jelentősen hosszabb idő alatt érnek csak be a belvárosba. A mentők, tűzoltók közlekedéséről már nem is beszélve. A városrészben vízelvezetési gondok is vannak. – Ezek a problémák mind össze fognak adódni az építkezés során. Ráadásul ezek megoldását az önkormányzatra bízták, ami plusz forrásokat von el az egyébként is szűkös büdzséből.
Az egyeztetésen a beruházó NIF Zrt. és a kivitelező képviselői ígéretet tettek arra, hogy a munkák megkezdése előtt személyesen is egyeztetnek a környéken élőkkel, és több helyszíni bejárást is szerveznek majd.
A menetrend
Az építkezés több ütemben valósul meg. Ideiglenes forgalomterelésekre és –korlátozásra kell majd számítani. A munka ideje alatt a környék forgalmi rendje megváltozik.
2020. szeptember 13. – 2021. március
Elkezdik bontani a Vörösmarty utcai felüljárót, majd az új híd alépítményeinek építése is megkezdődik. Amíg ezen dolgoznak, lezárják a Vörösmarty utca mintegy 400 méteres szakaszát a Soltész Nagy Kálmántól a Kisfaludy utcáig. A közlekedők azonban továbbra is használhatják a Kisfaludy és a Pfaff Ferenc utcát mindkét irányban, és a vasúti átjárót Martinkertváros és a Kandó Kálmán tér megközelítésének érdekében. A közösségi közlekedés járatai szintén ezen az útvonalon fognak közlekedni.
2021. március – 2022. október
Megtörténik a Kisfaludy utcai szakasz bontása a meglévő felüljáró és a Pfaff Ferenc utca között a vasúti átjáróval együtt, majd az új hídrész szerkezetépítése, valamint elkészülnek a támfalak, illetve a Pfaff Ferenc utcai P+R parkoló. Ebben az ütemben épül meg a Király utca és a Vörösmarty utca csomópontjába tervezett turbókörforgalom is. Az új Y-híd építési munkái ebben az ütemben a Vörösmarty utcai felüljáró, a Kisfaludy utcai szakasz és a meglévő vasúti átjáró elbontásának következtében csak jelentős mértékű forgalomtereléssel és -korlátozással lesznek elvégezhetők, várhatóan jelentős menetidőnövekedést okozva.
Az ideiglenes forgalomterelésekről és korlátozásokról a fejlesztés teljes ideje alatt a beruházó NIF Zrt. folyamatosan tájékoztatni fogja a lakosságot.