Ugrás a tartalomra

„Hogy úgy repüljön, mint a madarak…”

Létrehozva
Gönczi Gyula már kisgyerekként beleszeretett a repülőgépekbe és a repülésbe. A szentesi reptéren nagyon sok időt töltött úgy, hogy csak nézte a gépmadarakat. Aztán pilóta lett, ennek már 65 éve és még ma is repül. Idén Nívódíjjal jutalmazták szakmai munkáját és elkötelezettségét.
Kép
Fotó: Mocsári László

Az embernek régi, természetes vágya, hogy úgy repüljön, mint a madarak. Mi is úgy repülünk. Van, amikor gólyákkal együtt repülök és a madárcsapattal szinkronban emelkedek a légáramlásban – mondja Gönczi Gyula, aki már élete első éveiben, szinte öntudatlanul vonzódott ehhez asportághoz, hivatáshoz. 

1939-ben született egy hatgyermekes család második gyermekeként. Kisgyermekkorában már az első játékai között is voltak repülőgépek. Aztán 1944-ben egy orosz katonai repülőgép szállt le Csongrádon, ahol akkoriban élt a család. Ez annyira elbűvölte, hogy mindennap elment és megcsodálta a járművet. Néhány évvel később már a szentesi repülőtéren töltött rengeteg időt. A dombról jól látszottak a gépek és ő nem tudott betelni a látvánnyal.

1954-ben, 15 évesen teljesült vágya, felvették a szentesi repülőtér kezdő pilótái közé. 1957-ben megkezdte tanulmányait a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki Karán és ebben az évben tagja, később vitorlázórepülő versenyzője lett a Miskolci Repülőklubnak. 1959-ben vitorlázó repülőgép segédoktató, majd egy évre rá oktató lett. 1962-re a vitorlázó repülés terén elérte a gyémántkoszorús pilóta címet. Eközben már motoros gépen is repült. 

– A vitorlázórepülésben az a legeslegszebb, amikor elrepül az ember. A levegő áramlásait kihasználva, motor nélkül, hatalmas távolságokat lehet megtenni. Egyszer például elrepültem vitorlázó-repülőgéppel Miskolcról Pécsre és vissza – emlékszik vissza. 

Kép

59 éve oktat vitorlázó gépen, 30 éve ultrakönnyű-, motoros vitorlás típusú gépeken, egyéb motoros gépeken pedig 10 éve. Az elmúlt évek alatt több száz növendéket oktatott. Tanítványait, – akik közül számos utasszállító és katonai pilóta került ki az évek során – a repülés feltétlen szeretetére, kitartásra nevelte. 

– Ma délután is repülni fogok – mondja teljes természetességgel. 65 éve repülök, több mint négyezer repült órám van, és tizenötezer fel-és leszállás van a hátam mögött. 

Jelenleg a miskolci repülőtér parancsnoka. Fontos feladatának tartja a 10 éve alakult Első Miskolci Repüléstörténeti és Repülő Ifjúságért Közhasznú Alapítvány elnöki feladatainak ellátását is. Az alapítvány a tehetséges fiatal pilóták, valamint az oldtimer szakosztály idős pilótáinak nyújt anyagi segítséget. Az oldtimer szakosztály munkájában, az idős pilóták életének figyelemmel kísérésében, a velük való kapcsolattartásban tevékenyen és nagy szeretettel vesz részt.

Ez is érdekelhet

Képgaléria
Sokszor láthatatlanul, de annál elkötelezettebben dolgoznak Miskolcért
Miskolc
Tizennyolc köztisztviselőt tüntettek ki szerdán, a miskolci Városházán a köztisztviselők napja alkalmából.
Képgaléria
Perecesen folytatódott a zúzalékos utak javítása
Miskolc
A program még májusban indult el Miskolcon, az első ütem Perecesen zárul. A mintegy egy kilométer hosszúságú útszakaszon összesen 30 tonna zúzalékot terítettek el. A cél az, hogy az ott élők és a telektulajdonosok számára biztosított legyen a biztonságos és akadálymentes.
Képgaléria
Ünnepélyes szoboravatás, Czibere Tibor bronz mellszobra
Az egyetem emblematikus alakjának állítottak emléket
MiskolcOktatásTudomány
Czibere Tibor bronz mellszobrát szerda reggel leplezték le a Miskolci Egyetem előcsarnokában.
Nagy volumenű kátyúmentesítés a Csabai kapuban
Miskolc
Közlekedési információk szerda reggel.