Ugrás a tartalomra

Bujdosópohár: a formát öltött miskolci csíny

Létrehozva
Több idegen kifejezés jár egyre gyakrabban szép magyar nyelvünk hegyére, az egyik ilyen az urban legends.
Kép
A bujdosópohár az áprilisi kvaterkán debütált. Fotó: Horváth Csongor

Szabad fordításban ez annyit tesz: városi legenda. Egy olyan érdekesség, ténynek tetsző állítás vagy sztori, amit könnyen elhiszünk, sőt, megosztunk, beszélünk és posztolunk róla, mondhatni, szájtról szájtra terjed. Felkapott történet például, hogy a Lánchíd kőoroszlánjainak megalkotója a híd első öngyilkosa lett, miután megtudta, hogy kifelejtette a nyelveket az oroszlánok szájából. És azt tudta, hogy brit tudósok bebizonyították, életünk során több száz pókot nyelünk le álmunkban?

Nos, valahogy így kell elképzelni a városi legendák témakörét. Ha ez megvan, itt az ideje, hogy megismerkedjen a miskolci bujdosópohár történetével. A poént, hogy ki a szerző, egyelőre nem lőjük le, a lényeg, hogy a rejtélyes sztoriban nehéz megállapítani, mi igaz, mi nem, mert mesteri módon szövi az alkotó a tényeket a hoaxba.

» „… az Murrat pohára igen spetzialéja (különlegessége – a szerző) Miskoulcz várasának” írja Bél Mátyás 18. századi geográfiájában « - kezdődik az a tanulmány, ami behozza ezt a legendát a köztudatba. E szerint Murrad, egri belerbég 1636-ban rajtaütött Miskolcon, maga elé gyűjtve a város elöljáróit, hogy adják elő az avasi pincékben eldugott kincseket. A vezetők azt mondták, bár valóban drága kincset őriznek a pincékben, nevezetesen bort, ám az igazhitű muszlimoknak az nem érték. A bég azonban úgy gondolta, hogy ahol bor van, ott pohárnak is kell lennie, ami lehet ezüst, de akár arany is. Ám csalódnia kellett. A pincékben mindenütt csak fakupákat talált. Azonban egy áruló megsúgta, keresse Mátyás király poharát, és abból igyon: így ismerheti meg az igazságot. Még a pohár rejtekhelyét is elárulta: a templom fölött volt valahol eldugva. A miskolciak kénytelen-kelletlen előadták az ereklyét, majd mustot töltöttek bele, azt itatták a török nagyúrral. Ez után jött a csoda: a bég belekóstolt az italba, letette a poharat és elvezette embereit a városból. Nem raboltak, nem fosztogattak, még gyújtogatni is elfelejtettek. A legendának folytatása is van, de ezt nem részletezzük, akit érdekel, lapozza fel az Észak-Kelet Átjáró kiadványait, vagy keressen rá az interneten.

A lényeg, hogy a fenti sztori ordas kamu, ám az írást szerzője annyira jól tálalta, hogy még olyan neves várostörténészek sem láttak benne elsőre kivetni valót, mint Dobrossy István, a levéltár egykori igazgatója. Ez a szerző pedig nem volt más, mint Szunyogh László, a város jelenlegi főépítésze, aki számos lenyűgöző, valós alapokon nyugvó írása után követte el ezt a csínyt még 2015-ben.

Ennek nyomán készült el a miskolci bujdosópohár, ami az áprilisi Kvaterkán debütált, és amit szeretnének az avasi boros programok védjegyévé tenni. Burgony Péter, a Miskolci Borbarátok Egyesülete elnökségi tagja vette szárnya alá Miskolc városi legendáját, és készíttetett olyan mázas poharakat, amiknek domború az alja, nem lehet letenni őket: így sosem felejtik el a tulajdonosai, hogy – italukba kortyolva – rá-rákóstoljanak az igazságra is beszélgetés közben.

Ez is érdekelhet

Sarlós Boldogasszonnyal kezdődött az aratás
MiskolcEgyház
Az áldott állapotban lévő Szűz Mária és az ugyancsak állapotos Erzsébet találkozásáról emlékezik meg Sarlós Boldogasszony ünnepe.
Szombaton több 20-as autóbusz érinti majd az Egyetemvárost
MiskolcKörnyezet
Gépész évfolyam találkozót tart a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kara szombaton - ehhez igazodik a 20-as busz menetrendje is.
Képgaléria
Sokszor láthatatlanul, de annál elkötelezettebben dolgoznak Miskolcért
Miskolc
Tizennyolc köztisztviselőt tüntettek ki szerdán, a miskolci Városházán a köztisztviselők napja alkalmából.
Képgaléria
Perecesen folytatódott a zúzalékos utak javítása
Miskolc
A program még májusban indult el Miskolcon, az első ütem Perecesen zárul. A mintegy egy kilométer hosszúságú útszakaszon összesen 30 tonna zúzalékot terítettek el. A cél az, hogy az ott élők és a telektulajdonosok számára biztosított legyen a biztonságos és akadálymentes.