Ugrás a tartalomra

Akkor és most...: A Pereces bányatelepi állomás

Létrehozva
A Diósgyőri Vasgyárhoz kapcsolódó perecesi bányavasutak kiépítése 1868-ban kezdődött, mikor létrehozták az ottani bányászkolóniát.
Kép
Sáfrány Gy. József képeslapja

Eredetileg két vasútvonal létesült: a Diósgyőri Vasgyártól kiindulva az egyik Pereces, a másik Lyukóbánya felé tartott, és 1870-től már üzemeltek is. A bányászat fellendülésével továbbvezették a vasutat, ekkor készült az úgynevezett Graenzenstein-alagút, melynek megnyitásával egy időben Perecesen ötvágányos állomás jött létre (felvételeinken), Barossaknán pedig hatvágányos rendező pályaudvar.

Kép
Fotó: Horváth Csongor

1952-től a Vasgyár helyett a MÁV üzemeltette a vasútvonalat. Miután a Vasgyár széntüzelésről átállt földgázra, a bányászat fokozatosan leállt, és 1971-ben a vasútvonal is megszűnt, a pályát a következő évben felszedték. Ennek ellenére a vasút nyomvonala ma is kivehető: az egykori bulgárföldi őrház most kocsmaként üzemel, megmaradt Pünkösdhegyen a valahai Erenyő megálló rakodója, két eltömedékelt alagút és a perecesi állomásépület is, utóbbi ma magánlakásként funkcionál.

Címkék

Ez is érdekelhet

Ádám Attila Megasztár
„Ha ő nincs, én sem vagyok itt” – Ádám Attila szívszorító vallomása a Megasztárból
MiskolcBorsod-Abaúj-ZemplénBulvárCelebhírek
A borsod-abaúj-zempléni kis községből robbant be a Megasztár élő show-jába. Ádám Attila göröngyös úton jutott el idáig.
25 órás táncmaraton
Huszonöt év, huszonöt óra, végtelen ritmus
MiskolcKultúraSzabadidő
Negyed évszázados lett a Limited Dance Academy, és nem is akárhogyan ünneplik meg ezt az évfordulót. 25 órán át táncolnak megállás nélkül a diákok.
Elhagyott épület lángolt a belvárosban
MiskolcHavaria
A romos épület oltását már megkezdték a tűzoltók.
Csemege lesz a szomszédvárak csatája
MiskolcSport
A négy napos ünnep sorsolása úgy hozta, hogy október 24-én Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei rangadót játszanak a férfi kosárlabda NB I/B-ben.