De az energiaárak elszabadulása és az általános drágulás miatt kapacitásukat csökkentő cégek is a használtautó-piacon próbálják értékesíteni fölöslegessé vált autóflottájukat. A lapunknak nyilatkozó kereskedő azt mondja, a tavaszi kínálathoz képest most sokkal több az eladásra felkínált jármű - a kereslet azonban ma már inkább hullámzó.
- Tapasztalja mindenki, hogy minden egyre inkább drágul - mutat rá Burek Szilárd, a Kiss Ernő utcán található Burman Autókereskedés tulajdonosa. - A változásokra a használtautó-piac viszonylag gyorsan szokott reagálni. Alapvetően optimista ember vagyok, de most több olyan jelet látok, ami borúlátásra ad okot. Az általános gazdasági helyzet arra figyelmeztet, hogy hosszú távra kell berendezkedni. Mi mindenesetre abban bízhatunk, hogy egyik napról a másikra nem tűnnek el a vevők.
Ezt egyébként már megtapasztalhatták, hiszen a pandémia alatt konkrétan megszűnt az értékesítés, de még gyakorlatilag az érdeklődés is a használtautó-kereskedőnél. Most valamivel nyugodtabbak Burek Szilárdék is, nyáron jó forgalmat bonyolítottak le, és bár az elmúlt hetekben érzékelhetően csökkent az érdeklődés, de azért vannak eladásaik. A kiszámíthatatlanság azonban, hogy mit hoz a következő időszak, nyilván őket is bizonytalanságban tartja.
A Használtautó.hu autópiaci szakértője például úgy fogalmazott a héten az Indexnek, hogy a korábbi prognózisok immár valósággá váltak, és "az autó luxuscikknek számít".
- Bár sokak számára még mindig nélkülözhetetlen, az olcsóbb árkategóriákban egyre többen gondolkoznak a gépjármű kiváltásán, mellőzésén - mondta Katona Mátyás. - Mindeközben azok, akik olcsóbb használt autót szeretnének, most egy hajszálnyit fellélegezhetnek, a kisebb versenyfutás nekik kedvez, ugyanakkor az árak érezhető csökkenésére aligha számíthatnak. A kereslet csökkenésével és a használtautó-piac kínálatbővülésével az árak emelkedése legfeljebb lassulni fog, megállni nem.
"Örökzöldeket" márpedig eddig is a 1,5-2 millió forintos ársávban kaptunk, az értékhatár valahol itt húzódik, ha valaki olcsóbb, de még nem széthajtott, és viszonylag fiatal járművet akar venni. Burek Szilárd azt tapasztalja, hogy sokan keresnek manapság 500 ezer forintos plafonnal amolyan "szaladgálós" autót, persze itt már komolyabb kompromisszumokat kell kötni például a felszereltséget, a komfortot, vagy a futott kilométert illetően. És keresik a nagyon fiatal - akár fél-másféléves - használtautókat is, igaz, ezekből viszonylag szűk a kínálat. Ennek oka ott keresendő, hogy van, aki nem szeretne hosszú hónapokat kivárni az új autó megérkezésére, és ezért szétnéz a használtautó-piacon. A kereskedőtől azt is megtudjuk, hogy az elektromos járművek mellett felélénkült a kereslet a hat-, sőt nyolchengeres benzinesek iránt is - minden bizonnyal ezek vevői szeretnék még egy kis ideig élvezni ezek előnyeit, amíg minden villanyba nem borul.
A szakértők szerint tehát trendforduló rajzolódik ki a piacon, egyre több az autó, a kereslet azonban kezd elmaradni. Az árak csökkenésére nem igazán számíthatunk.
(A külső kép illusztráció)